Periodieke bestuurlijke informatie
De methode Interne Berichtgeving in de praktijk
Paperback Nederlands 2005 1e druk 9789013028607Samenvatting
Eén van de tastbare producten van een administrateur, controller of financieel manager is de periodieke managementrapportage. Een rapportage die, als het goed is, iets zegt over de mate waarin de organisatie als geheel haar doel heeft bereikt en de bijdrage daaraan van belangrijke bedrijfsonderdelen. Als zodanig heeft deze rapportage dan ook een spiegelfunctie. Komt het beeld dat het management heeft van de inspanningen en prestaties overeen met dat wat blijkt uit de rapportage?
Goede interne berichtgeving vormt overigens niet alleen een stevige basis voor de interne financieel-economische besluitvorming en beoordeling van de effecten daarvan maar in toenemende mate ook ten behoeve van de externe verantwoording daarover. Deze rapportage moet dan wel aan behoorlijke kwaliteitseisen voldoen.
De in dit boek beschreven methode Interne Berichtgeving wordt reeds geruime tijd in de praktijk gebruikt bij het vormgeven en beoordelen van de periodieke bestuurlijke informatie. Naast de noodzakelijke theoretische onderbouwing worden twee praktische toepassing van het model geïllustreerd die helpen om het model ook in uw praktijk te operationaliseren.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Inleiding
2. Methode voor het bepalen van de periodieke bestuurlijke informatie
3. Toepassing 1: de oude stijlhoeve.
4. Toepassing 2: controlvariabelen bij KPN Mobile
5. Samenvatting en conclusies
Bijlagen
1. Definities controlvariabelen
2. Verklarende begrippenlijst
Literatuur
Auteurs
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan