Inkoopmanagement in facilitaire omgevingen
Stevig faciliteren nog steeds noodzakelijk
Paperback Nederlands 2007 1e druk 9789013041279Samenvatting
Inkoopmanagement is een belangrijk aspect van facilitair management.
Bij facilitair management staan activiteiten die ondersteunend zijn voor het primaire proces van een organisatie centraal. In het merendeel van de organisaties is facilitair management inmiddels uitgegroeid tot een volwaardig onderdeel van de organisatie. Met de professionalisering van het vakgebied facilitair management is eveneens een toename in verantwoordelijkheden in het takenpakket doorgevoerd.
Tevens is een groei van het aantal taken waar te nemen. In toenemende mate is een van die taken het organiseren van de inkoopfunctie als ondersteuning van het primaire proces. Inkoop binnen facilitaire omgevingen is daarmee meer geworden dan alleen het inkopen van facilitaire goederen en diensten.
In dit boek wordt getracht facilitair managers en andere belanghebbenden voor het facilitaire werkveld inzicht te geven in de belangrijkste aspecten die met het vakgebied inkoop samenhangen. Daarbij staat niet het uitvoeren van de inkoop centraal, maar het managen van de inkoop.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Inkoop wordt erkend als belangrijk vakgebied binnen facilitair management
2. Een contract sluiten en goederen bestellen is maar een deel van de inkoopfunctie
3. Een helder inkoopbeleid is de basis voor de inkoopfunctie
4. De ideale inkooporganisatie bestaat uit een mengvorm van twee uitersten.
5. Ondersteun de uitvoering van het inkoopproces met procedures en methoden
6. Moderne technologieën kunnen de informatievoorziening en –verwerking doeltreffend ondersteunen
7. Inkoopcontrol identificeert bestaande inkoopkansen
8. Een onderdeel van facility control identificeert nieuwe inkoopkansen
9. Benut de gedefinieerde inkoopkansen optimaal
Bijlagen
Literatuur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan