De stille kracht van het familiebedrijf
Paperback Nederlands 2010 1e druk 9789013054002Samenvatting
Familiebedrijven zijn succesvoller dan niet-familiebedrijven. Niet alleen presteren zij financieel beter, ook bestaan zij langer en is er een sterke loyaliteit tussen bedrijf en personeel. Succesvolle familiebedrijven zijn in staat ondernemerschap, management en paternalisme te combineren. Het ondernemerschap wordt gedreven door passie, durf, lef en doorzettingsvermogen van de startende ondernemer. Die gedrevenheid is nodig om een stabiele positie te ontwikkelen. De hierop volgende groei verlangt dat deze ondernemer ook over kwaliteiten moet beschikken om zijn succes te verankeren door blijk van management. In dit laatste deel van het drieluik over succesvolle familiebedrijven wordt de stille kracht van het familiebedrijf belicht, die essentieel is voor het voortbestaan van familiebedrijven op de lange termijn.
'De stille kracht van het familiebedrijf' kan op vele manieren worden verklaard. In dit boek wordt nader ingegaan op de volgende thema's die het succes van het familiebedrijf verklaren:
- familiedynamiek
- ethiek
- kennismanagement
- social venturing
- maatschappelijk verantwoord ondernemerschap
- spiritualiteit
- inspirerend leiderschap
- talentmanagement
Ook worden elf prachtige familiebedrijven geportretteerd, die exemplarisch zijn voor alle familiebedrijven in Nederland. Directeuren, eigenaren en familieleden vertellen en verklaren - op hun kenmerkende bescheiden wijze - het succes van hun familiebedrijf.
Dit boek is in eerste instantie geschreven voor ondernemers, eigenaren en bedrijfsfamilies van familiebedrijven, maar het kan ook niet-familiebedrijven en adviseurs inspireren bij het formuleren van een strategie waarin de langetermijnvisie het wint van ogenschijnlijke voordelen op de korte termijn.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
2. Het familiebedrijf anders belicht
3. Families en hun bedrijf
4. De brug tussen wetenschap en praktijk
De auteurs
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan

