Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

De strategische revolutie

Nieuwe leiders nemen het stuur over

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2012 9789013108712
Direct te downloaden

Samenvatting

We leven in een chaotische tijd en het heeft er alle schijn van dat de wereld ongeordend zijn weg zoekt. Maar in werkelijkheid is er vaak sprake van strategie. Dit boek stelt de kwaliteit van strategieontwikkeling, scenariobouw en toekomstonderzoek aan de orde en nodigt u uit aan te sluiten bij de collectieve zoektocht naar een nieuw instrumentarium waar bedrijven en instellingen in hun planvorming baat bij hebben.

'De strategische revolutie' legt de vinger aan de pols van bedrijven, instellingen en instituten die voortvarend op zoek zijn naar de versterking van de eigen positie. Het boek stelt in vijf belangrijke economische sectoren vast dat zij dominante ontwikkelingen vaak niet of te laat onderkennen en daarmee zichzelf en de maatschappij tekort doen. Zij verzetten zich tegen de komst van geheel nieuwe productontwerpen, bestrijden de nieuwkomers op de markt en zien hun beste werknemers vertrekken naar andere bedrijven die uitdagender zijn.

Strategieontwikkeling als discipline is dringend aan een revolutionaire vernieuwing toe. In dit boek ontdekken we dat ook op dit gebied de toekomst al is begonnen. Ondernemende mensen in de publieke en private sector hebben genoeg van de onmogelijkheden van gisteren. Ze willen samen het verschil en de toekomst maken. Dit boek wijst hen de weg, onder meer door het instrument Futures Fit. Onmisbaar voor leiders om er achter te komen hoe hun mensen naar de toekomst kijken. Maar ook onmisbaar voor ondernemers om hun ambities daadwerkelijk vorm te geven.

Specificaties

ISBN13:9789013108712
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:240
Druk:1
Verschijningsdatum:7-9-2012

Expertrecensies (1)

De strategische revolutie
Nico Jong | 5 november 2012
Wim de Ridder geeft in deze barre crisistijd een positief signaal af. Hij constateert in 'De strategische revolutie' dat overal in de wereld steeds meer mensen uit de armoede komen. De wereldbevolking wordt rijker, gezonder en geniet meer onderwijs. Mensen communiceren meer met elkaar en leven langer. Aan de andere kant wordt schoon water schaarser, neemt de CO2 uitstoot toe en groeien corruptie en georganiseerde misdaad.
Lees verder

Lezersrecensies

5.0 van de 5
2 stemmen
2
0
0
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (1)

interview
Wim de Ridder: ‘We staan aan de vooravond van een strategische revolutie’
Ronald Buitenhuis 27 september 2012 De consument gaat de economie bepalen. Tot in het extreme. De consument wordt deels ook zelfproducerend. Bedrijven zijn louter volgend. Maar de Shell’s, Nuon’s, en BMW’s van deze wereld hebben nog niet begrepen dat de bedrijfsmodellen (maar ook politieke modellen) van nu volledig op de schop gaan. ‘Het wordt een komen en gaan van bedrijven’, zo voorspelt hoogleraar Toekomstonderzoek Universiteit Twente, Wim de Ridder in zijn nieuwe boek De strategische revolutie.

Over Wim de Ridder

Wim de Ridder is een alumnus van de Erasmus Universiteit Rotterdam waar hij in het vak Financiering en Belegging afstudeerde. Aan de Vrije Universiteit promoveerde hij op een econometrische benadering van het liquiditeitsbeleid van de onderneming. De macro-economie kwam in beeld toen hij hoofd van de afdeling Economisch Bureau en Planning van de toenmalige Nederlandsche Middenstandsbank werd. De diepe economische crisis aan het begin van de jaren tachtig van de vorige eeuw vroeg om een langetermijnperspectief om het politieke debat over de vergroting van de welvaart te kunnen voeren. Sedert die tijd noemt hij zich futuroloog. Van 1983 tot 2007 heeft hij als directeur van de Stichting Maatschappij en Onderneming, kenniscentrum van het bedrijfsleven, veel onderzoek geleid naar de langetermijnontwikkeling van de samenleving. Van 2002 tot 2015 was hij hoogleraar Toekomstonderzoek aan de Universiteit Twente. Sinds 2007 is hij directeur van Futures Studies & Management Consultancy bv, een onderneming die zich richt op langetermijnverkenning en strategische advisering. De Ridder heeft een groot aantal publicaties op zijn naam staan. In 2010 verscheen 'De wereld breekt open. Strategisch inspelen op de nieuwe tijd'. In 2012 publiceerde hij 'De strategische revolutie. Nieuwe leiders nemen het stuur over'. Zijn uit 2014 daterende boek 'De ontdekking van de toekomst. Wat we al weten is niet te geloven' werd gekozen als een van de vijf beste managementboeken van dat jaar. Website: www.futuresstudies.nl deridder@futuresstudies.nl

Andere boeken door Wim de Ridder

Inhoudsopgave

Onwaarschijnlijke, onvermijdelijke ontwikkelingen
Technologie is revolutionair
Ontdek de toekomst die al is begonnen
De beste stuurlui komen aan boord
Symbiotische tijd

Deel I De wereld waarin we leven

1. Het gaat steeds beter met de wereld
1.1 Vooruitgang is meetbaar
1.2 Afname van het vooruitgangsgevoel
1.3 De creatieve mens

2. Turbulente overgang naar nieuwe samenleving
2.1 Barrières op de weg naar verandering
2.2 Oorlog als gevolg van uitzichtloosheid
2.3 Institutionele vernieuwing
2.4 Slachtoffers van de informatiemaatschappij

3. Digitale ruimte als oerknal van de nieuwe tijd
3.1 Big bang
3.2 Kwetsbare ontwikkeling
3.3 Symbiose
3.4 Zelfverwerkelijking

Deel II Strategische revolutie in vijf sectoren

4. Amateurs zijn de motor van de belevingseconomie
4.1 Beleving als existentiële behoefte
4.2 Ontwikkeling in behoeften
4.3 Groei van de belevingseconomie
4.4 Beheersing van de ontwikkelingskosten
4.5 Op weg naar ketenomkering in de belevingseconomie
4.6 Zelforganisatie als beleving
4.7 De toekomst van de belevingseconomie

5. Zelf bouwen leidt tot lagere bouwkosten en duurzame woningen
5.1 Onroerend goed: van aanbod- naar vraagmarkt
5.2 Nieuwe toetreders in de bouw
5.3 De eindgebruiker meldt zich
5.4 Zelf bouwen
5.5 Ketenomkering in de bouw
5.6 Nieuwbouw van woningen en kantoren kan 40 procent goedkoper

6. Lokale energieopwekking maakt elektriciteit goedkoper
6.1 Turbulentie op de energiemarkt
6.2 Op weg naar een lagere elektriciteitsprijs
6.3 Duurzame steden
6.4 Naar lagere prijzen en minder uitstoot van kooldioxide

7. In de gezondheidszorg maken patiënten het verschil uit
7.1 Strategische veranderingen
7.2 Kosten blijven stijgen
7.3 Technologische doorbraken
7.4 Innovatie in diagnose en behandeling
7.5 Strategische veranderingen in de zorg
7.6 Een rol voor Nederland
7.7 Patiënten als beheersers van medische kosten
7.8 Strategische vernieuwing in verpleging en verzorging
7.9 Ook de thuiszorg innoveert
7.10 Wet maatschappelijke ondersteuning
7.11 Ketenomkering in de zorg

8. De klant op zoek naar zijn bank
8.1 Financiële markten in transitie
8.2 Gevolgen voor de eurozone
8.3 Wetenschappelijke verwerping van financiële standaardmodellen
8.4 Kuddegedrag in de financiële markt
8.5 Nieuwkomers in de Nederlandse markt
8.6 Terug naar normale verhoudingen en op zoek naar nieuwe markten
8.7 Symbiose

Deel III Institutionele vernieuwing op vijf terreinen

9. Samen optrekken in technologische ontwikkelingen
9.1 Ontwikkelingen versnellen
9.2 Dalende prijzen van dataopslag
9.3 Dalende prijzen van zonne-energie
9.4 Dalende prijzen van DNA-onderzoek
9.5 Collectieve verkenning van de toekomst van computerchips
9.6 Regionale bundeling van hightechactiviteiten
9.7 Gevestigde bedrijven kunnen niet anticiperen op doorbraakinnovaties
9.8 Maatschappelijke dialoog

10. De economische kracht van dorpen en steden
10.1 De stad werkt als een magneet op armen
10.2 Vitalisering van de stad
10.3 Vitalisering van het platteland
10.4 Symbiose van stad en platteland
10.5 Open innovatie in stad en platteland

11. De strijd tegen terreur en criminaliteit in de digitale wereld
11.1 Digitale infrastructuur wordt steeds kwetsbaarder
11.2 Cyberoorlog: goedkoper dan conventionele oorlogvoering
11.3 Criminele organisaties in de digitale wereld
11.4 Publiek-private samenwerking
11.5 Hackers werken intensief samen
11.6 Leidende rol voor Nederland

12. De wetenschap op zoek naar de maatschappij
12.1 'Grand challenges'
12.2 De universiteit onderweg
12.3 Maatschappelijke valorisatie als functie van de universiteit

13. De politiek keert terug naar de kiezer
13.1 Zelfverrijking, gedwongen winkelnering en paternalisme
13.2 Burgers organiseren zichzelf
13.3 Politieke partijen als vertegenwoordigers van kiezers
13.4 Vernieuwing van de bestuurlijke orde

Deel IV Strategisch en revolutionair denken

14. Veranderende doelstellingen van de onderneming
14.1 Filantropie als reclame
14.2 Maatschappelijk verantwoord ondernemen als public relation
14.3 Creëren van maatschappelijke waarden
14.4 Kameleontisch ondernemen als revolutionaire strategie

15. Strategische planvorming
15.1 Kies een nieuwe aanpak
15.2 De strategische ruimte
15.3 Het strategisch team
15.4 De strategische methode

16. Symbiose
16.1 Overgang naar de nieuwe tijd
16.2 Symbiose van mens en machine
16.3 Symbiose van professional en amateur
16.4 Symbiose van bestuur en samenleving

Noten
Literatuur
Register
Over de auteur

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        De strategische revolutie