Studiemethoden voor juridische studenten
Paperback Nederlands 2016 2e druk 9789013136425Samenvatting
Hoe lees je vakliteratuur voor toetsen en tentamens? Hoe deel je je tijd in? Met dergelijke vragen worstelen studenten die aan een opleiding in het hbo of aan de universiteit beginnen. Deze uitgave signaleert de problemen van jou als juridisch student en geeft er oplossingen voor.
Adviezen en tips worden ontwikkeld aan de hand van concrete voorbeelden.
De auteur bespreekt leerstijlen, de verbetering van het geheugen, oriënterend lezen als voorbereiding op het doelgericht bestuderen van teksten, time management en het maken van aantekeningen. Ook geeft deze uitgave inzicht in verschillende soorten tentamenvragen die je kunt verwachten.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Literatuur XV
1 Leren als proces 1
1.1 Vergelijkingen 2
1.2 Samenhang 3
1.3 Klonteren 4
1.4 Adviezen 5
2 Verbetering van het geheugen 7
2.1 Een voorbeeld 7
2.2 Visualiseren 8
2.3 Zintuiglijke ervaringen 9
2.4 Csikszentmihalyi 10
2.5 De wandeling van Galton 11
2.6 Associatie 12
2.7 Diverse technieken 13
2.8 Adviezen 14
3 Actief lezen en luisteren 17
3.1 Maatschappelijke context 17
3.2 Vegetariër in Nicaragua 18
3.3 Oneindige regressie 19
3.4 Stel zelf vragen 21
3.5 Het verdwenen meisje 22
3.6 Voorbeelden van vragen 24
3.7 Adviezen 25
4 De onderwijssituatie 27
4.1 Experts en beginners 27
4.2 Kleine stappen 28
4.3 Misverstanden 29
4.4 Domme en slimme vragen 30
4.5 Studiebelasting 32
4.6 Bindend studieadvies 33
4.7 Zelfwerkzaamheid 34
4.8 Elektronische ondersteuning 35
4.9 Voorbeeld van gebruik van Blackboard 35
4.10 Verschil hbo en wo 36
4.11 Competenties en doelen 37
4.12 Voorbeeld van brede scholing 38
4.13 Massaliteit 40
4.14 Adviezen 41
5 Oriënterend lezen 43
5.1 Een studieboek is geen roman 43
5.2 Vragen stellen tijdens oriëntatie 45
5.3 Nog een voorbeeld 46
5.4 Moraal 49
5.5 Oriëntatie op korte teksten 49
5.6 Een arrest van de Hoge Raad 50
5.7 Adviezen 53
6 Leerstijlen 55
6.1 Ongerichte stijl 56
6.2 Op reproductie gerichte stijl 56
6.3 Op betekenis gerichte stijl 57
6.4 Op toepassing gerichte stijl 58
6.5 Kwestie van accent 59
6.6 Stijlen als hulpmiddel 61
6.7 Voorbeeld 62
6.8 Adviezen 62
7 Zoeken naar verbanden 65
7.1 Twee niveaus van redeneren 65
7.2 Verbindingswoorden 66
7.3 Twaalf soorten 67
7.4 Signalen in de kantlijn 68
7.5 Het onderzoeksverslag als schema 69
7.6 Vragen 72
7.7 Adviezen 73
8 Doelgericht lezen 75
8.1 Tentameneisen 76
8.2 Voorbeeld: illegaal stoken van alcohol 77
8.3 Voorbeeld: betalingsverkeer 78
8.4 Informatie over tentamens 79
8.5 Onderstrepen 80
8.6 Pas op! 82
8.7 Adviezen 82
9 SQ3R als methode 85
9.1 Vijf stappen 85
9.2 Survey (oriëntatie) 86
9.3 Question (vraag) 86
9.4 Read (lezen) 87
9.5 Recite (hardop denken) 87
9.6 Review (terugblik) 88
9.7 Schools en activerend 89
9.8 Voorbeeld van de tweede stap 90
9.9 Adviezen 91
10 Variant: 3R 93
10.1 Drie stappen 93
10.2 Vergelijking 95
10.3 Samenvattingen hebben beperkte waarde 95
10.4 Adviezen 96
11 Hoorcolleges en werkgroepen 99
11.1 Hoorcolleges 99
11.2 Ondersteuning 100
11.3 Voorbereiding 101
11.4 Aantekeningen maken 102
11.5 Voorbeeld: van welgevormde tekst naar telegramstijl 102
11.6 Losbladig systeem 104
11.7 Geen geluidsopname maken 104
11.8 Let op verbindingswoorden 105
11.9 Werkgroepen 105
11.10 Het hoofd boven het maaiveld 106
11.11 Adviezen 107
12 Omgaan met tijd 109
12.1 Tijd is prioriteit 110
12.2 De neiging tot uitstellen 110
12.3 Zichtbaar maken 111
12.4 Dagboek 112
12.5 Bijsturing 114
12.6 Planning 115
12.7 Vermijd perfectie 117
12.8 Buffers 118
12.9 De dag voor het tentamen 119
12.10 Beloning 119
12.11 Concentratie 120
12.12 Maak ‘loze tijd’ productief 121
12.13 Adviezen 122
13 Tentamens 125
13.1 Multiple choice-vragen 125
13.2 Leesrondes 127
13.3 Open vragen 129
13.4 Voorbeelden van verschillen in omvang 130
13.5 Adviezen 132
14 Schrijfvaardigheden 135
14.1 Het perspectief van de lezer 135
14.2 Opbouw 136
14.3 Bronnen 138
14.4 Zoekmachines 139
14.5 Plagiaat is fraude 139
14.6 Stijlbreuken 141
14.7 Gespreksverslagen 142
14.8 Moraal 144
14.9 Adviezen 144
15 Mindmapping 147
15.1 Structuur 147
15.2 Associëren 148
15.3 Voorbeeld van mindmapping 149
15.4 Functies van mindmaps 152
15.5 Overzichtelijkheid 153
15.6 Adviezen 154
16 Snellezen 155
16.1 Tempo verhogen 155
16.2 Concentratie 156
16.3 Lezen vanaf het scherm 158
16.4 Markering 158
16.5 Rust 159
16.6 Wanneer wel of niet 159
16.7 Adviezen 161
17 Overwegingen tot slot 163
17.1 Terugblik 163
17.2 Elektronische leeromgeving 166
17.3 Bijbanen 167
17.4 Investeren in jezelf 168
17.5 Adviezen 168
Noten 169
Trefwoordenregister 171
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan