De Januskop van de industriële samenleving
Technologie, arbeid en klassen aan het begin van de jaren negentig
Ingenaaid Nederlands 1992 9789014047058Samenvatting
In onze industriële samenleving is veel tot stand gebracht. De verworvenheden worden echter verschillend gewaardeerd. Mede daarom is het velen onduidelijk in welke richting onze samenleving zich beweegt. Om hierover tot een evenwichtig oordeel te komen bevat deze empirische studie veel informatie. Vanuit een kritische beschouwing van de theorie van de industrieel prestatiesamenleving wordt aan vier thema's aandacht geschonken:
- De invloed van de technologische ontwikkeling op veranderingen in arbeidsorganisaties
- De relatie tussen technologische ontwikkelingen en de kwaliteit van arbeid
- De relatie tussen de positie van werknemer in het bedrijf en hun opvattingen over arbeid, politiek en cultuur
- De afnemende kansen van werknemers op een carrière in hun beroepsleven
De auteurs concluderen dat onze huidige industriële samenleving een Januskop heeft. Aan de ene kant staan veel positief te waarderen verworven heden, aan de andere kant bedreigen een aantal negatieve ontwikkelingen in arbeid en bedrijf de kwaliteit van het beroepsleven.
Specificaties
Lezersrecensies
Geef uw waardering
Inhoudsopgave
Deel 1 - Theoretische achtergrond en onderzoeksopzet
1. De industriële prestatiesamenleving
2. Onderzoeksopzet: caseselectie, casebeschrijvingen en dataverzameling
Deel 2 - Technologie, arbeid en promotiekansen
3. Technologie, en de studie van arbeidsorganisaties
4. Technologische ontwikkelingen en functie-inhoudelijke veranderingen
5. Ontwikkelingen in de promotiekansenstructuur
6. Verschuivingen in promotiecriteria: een kwantitatieve analyse
7. Het fuiksyndroom
Deel 3 - Klassepositie en maatschappelijke oriëntatie
8. Verburgerlijking en proletarisering. ontwikkelingen in de arbeids en marktsituatie van hand- en hoofdarbeiders
9. Klassepositie: definitie, operationalisering en meting
10. Maatschappelijke oriëntatie: definitie en operationalisering
11. Klassepositie en maatschappelijke oriëntatie I: De bivariate analyse
12. Klassepositie en maatschappelijke oriëntatie II: de multivariate analyse
Deel 4 - Slot
13. Epiloog
Summary
Bibliografie
Bijlagen
Over de auteurs
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Economie
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Mens en maatschappij
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan