Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
, ,

Handboek sportmanagement

Paperback Nederlands 2007 9789020967272
Niet leverbaar.

Samenvatting

Sport wordt door honderden miljoenen mensen op de wereld beoefend en bekeken. Op alle niveaus wordt sport geprofessionaliseerd en steeds meer werknemers vinden zinvol werk in de sportsector. Het is bovendien een sector in volle ontwikkeling. Zowel de overheid, het bedrijfsleven als de media hanteren sport bij hun beleid, bij communicatie, bij promotie. Steeds meer worden concepten uit de sportwereld overgenomen in het management. Denk bijvoorbeeld maar aan coaching en teamwerk. Anderzijds haalt sportmanagement het volle voordeel uit recente inzichten uit het moderne management.

Het tekort aan kennis en opleiding tot professionele sportmanager laat zich steeds meer voelen. Steeds meer cursussen en opleidingen omvatten dan ook het vakgebied sportmanagement. In dit handboek geven de auteurs een overzicht van de belangrijkste thema's, en bieden een evenwicht tussen academische inzichten en talrijke praktijkvoorbeelden. Dit maakt dat het boek geschikt is als lesmateriaal voor introductiecursussen, maar ook als naslagwerk voor ervaren sportmanagers.

Specificaties

ISBN13:9789020967272
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:240
Uitgever:LannooCampus
Druk:1
Hoofdrubriek:Algemeen management
ISSN:

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Anne-Line Balduck

Anne-Line Balduck is verbonden aan de vakgroep Bewegings- en Sportwetenschappen van de Universiteit Gent en is gespecialiseerd in sportmanagement, inzonderheid de vraag wanneer een sportorganisatie effectief is.

Andere boeken door Anne-Line Balduck

Over Marc Buelens

Prof. dr. Marc Buelens doceerde management aan de Universiteit Gent en aan Vlerick Business School. Daarnaast is hij is partner van de Vlerick Business School en schrijft hij wekelijks een column bij 'Trends'. Zijn vakgebied is organisatiekunde en managementgedrag.

Andere boeken door Marc Buelens

Over Marc Maes

Marc Maes is directeur van het departement Olympische Waarden en directeur van de Belgisch Olympische Academie aan het Belgisch Olympisch en Interfederaal Comité. Tevens is hij professor sportmanagement aan de vakgroep Bewegings- en Sportwetenschappen van de Universiteit Gent.

Andere boeken door Marc Maes

Inhoudsopgave

Woord van dank
Ten Geleide
Topkoorts op de Everest
Overzicht van de expedities en de belangrijkste namen

HOOFDSTUK 1. Wat maakt sportmanagement zo uniek?
1.1 Wat is sportmanagement?
1.2 Wat maakt sport uniek?

HOOFDSTUK 2. Wat mogen we van een sportmanager verwachten?
Terug naar de Everest
2.1 De essentie van (sport)management
2.2 Uitdagingen voor het management; waarom management nodig is
2.3 Een normatieve benadering van management
De sportmanager in 'pole'-positie
2.4 Een descriptieve benadering van management
De manager werkt langdurig
De manager werkt afwisselend en versnipperd
De manager heeft een voorkeur voor concrete specifieke activiteiten
De manager geeft de voorkeur aan directe mondelinge communicatie
'Politicking'
2.5 Competenties van een sportmanager
Sportmanagement in de praktijk: Negen principes die elke sportmanager moet weten over management

HOOFDSTUK 3. Strategisch denken en handelen in een sportomgeving: niet leven van match tot match
Terug naar de Everest
3.1 Welkom in de wondere wereld van de strategen
3.2 Strategie is 'succesvol anders zijn'
3.3 De illusie van controle
3.4 De grote strategische vragen
Waar zullen we actief zijn?
Hoe zullen we succesvol anders zijn?
Sportmanagement in de praktijk: Vier principes voor de sportstrateeg

HOOFDSTUK 4. De publiekslievelingen: swot-analyse, missie, visie en waarden
Terug naar de Everest
4.1 swot-analyse
Hoe stel je een swot-analyse op?
Van analyse naar verdiepte strategische keuze
4.2 Overkoepeling: visie, missie en waarden
Missie
Visie
Wat komt er eerst, visie of missie?
Waarden
4.3 Hoe stel je een zinvol beleidsplan op?
Sportmanagement in de praktijk: Een swot- analyse
Vijf principes om de publiekslievelingen te koesteren

HOOFDSTUK 5. Emotionele intelligentie: de basis van teamwork, leiderschap en coaching
Terug naar de Everest
5.1 Emotionele intelligentie: gericht op succes!
Wat is emotionele intelligentie?
Emotionele intelligentie is een profiel
5.2 Leiderschap en leidinggeven: organisaties sturen naar succes
Wat is leiderschap?
Een goede leider is emotioneel intelligent
5.3 Coaching: anderen successen laten behalen
Wat is coaching?
Verschillen met andere vormen van gedragsbeïnvloeding
5.4 Teamwork: samen successen behalen
Wat is een team en wat is teamwork?
Basiskenmerken van een goed team
Sportmanagement in de praktijk: Checklist coaching

HOOFDSTUK 6. Performance management of prestatiemanagement: welke taal je ook kiest, er moeten resultaten behaald worden
Terug naar de Everest
6.1 Wat is prestatiemanagement?
6.2 De filosofie van prestatiemanagement
6.3 Corporate governance
Waarom is er plotseling zoveel sprake van corporate governance?
Profiel van een goede bestuurder
6.4 Gedragsmatige aanpak van managementcontrole
6.5 Beheerscontrole en de balanced score card
Het uitgangspunt van de balanced score card
De balanced score card in de praktijk
Vier gelijkwaardige perspectieven
Een balanced score card in zestien weken
Sportmanagement in de praktijk: Zes principes voor goede bestuurders
Een prestatiemanagement basismodel voor een sportclub
Sport England

HOOFDSTUK 7. Uitbouw van een slagvaardige sportorganisatie
Terug naar de Everest
7.1 Pijler 1 van elke goede organisatie: zorgvuldige specialisatie
7.2 Pijler 2 van elke goede organisatie: zorgvuldige coördinatie
7.3 Overzicht van de coördinatiemechanismen
(Directe) interactie
Hiërarchie
Standaardisatie van input
Standaardisatie van processen: regels en procedures
Standaardisatie van output
Standaardisatie van waarden
Strategisch management
Gespecialiseerde niet-hiërarchische coördinatiefuncties
Sportmanagement in de praktijk: Drie principes om goed op te splitsen

HOOFDSTUK 8. Sportmarketing en -sponsoring: meer dan reclame op een shirt
Terug naar de Everest
8.1 Wat is marketing?
8.2 Marketing en sport: een snelgroeiende draak met vele koppen
Marketing van sport
Marketing door sport
Sponsoring
Ambushmarketing in de sport
Endorsement door sportvedetten
Merchandising
8.3 Het verschil tussen een productkenmerk en een productvoordeel
Ruil en transactie
Markten
8.4 Marketingmanagement
Doelgroepbepaling
De marketingmix
8.5 Sponsoring
Wat kan de gesponsorde verwachten?
Wat kan een sponsor verwachten?
Management van sponsoring
Sportmanagement in de praktijk: Vijf principes om met de pers om te gaan, een zeer specifieke vaardigheid
Zeven belangrijke principes voor elk marketinginitiatief

HOOFDSTUK 9. Project- en evenementmanagement: het stokpaardje van de sportmanager
Terug naar de Everest
9.1 Waarom project- en evenementmanagement?
9.2 Management van vrijwilligers bij evenementen
9.3 Voortgangscontrole van een project
9.4 De essentie van projectmanagement: een gefaseerde aanpak
9.5 Projectorganisatie
9.6 Evenementmanagement
Plannen
Organiseren
Leiden
Evalueren
Sportmanagement in de praktijk: Checklist voor een evenement

HOOFDSTUK 10. De ethische dimensie van sportmanagement: balanceren op het slappe koord
Terug naar de Everest
10.1 Een ethisch reveil in sport(management)
10.2 Enkele fundamentele concepten
10.3 Grote belangstelling voor waarden in de sport: sport wordt bedreigd versus sport als rolmodel
10.4 Ethiek en maatschappij
10.5 Sportbedreigende factoren met ethische implicaties
Vedettencultus
Dopingproblemen
(Over)commercialisering
Media-aandacht
Sport en geweld
Overdadig geldelijk gewin
10.6 De sportmanager als ethisch baken
Ethiek in de praktijk: Zes ethische principes voor elke sportmanager

Terug naar de kou
Literatuur

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Handboek sportmanagement