Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

De pers in Belgie

Het verhaal van de Belgische Dagbladpers gisteren, vandaag en morgen

Paperback Nederlands 2010 9789020989472
Verkooppositie 3294
Dit product is niet meer leverbaar
44,95

Samenvatting

Deze vierde editie is helemaal up-to-date gemaakt en dus onmisbaar om nieuwe tendensen te duiden: verschuivingen binnen de mediagroepen, ambities van Belgische krantengroepen om over de landsgrenzen heen uit te breiden, strategieën om lezers en adverteerders te lokken, nieuwe kranteninitiatieven, een toenemende concurrentiestrijd, de uitbreiding van de online-activiteiten en de overschakeling naar het tabloidformaat. Ook de journalistieke praktijk, de Nieuwe Raad voor Journalistiek en de gevolgen van de nieuwe wet op de bescherming van de journalistieke bronnen krijgen in deze editie meer aandacht. En resultaten van onderzoek over inhoudelijke trends bij dagbladen komen uitgebreider aan bod. Nieuw is bovendien een uitgebreid namen- en zakenregister, waardoor 'De pers in België' ook als naslagwerk gebruikt kan worden.

Om meer inzicht te geven in de situatie van de hedendaagse pers en ook de malaise die op de Staten Generaal van de Media werd aangekaart te duiden, brengt het boek in een eerste deel een volledig historisch overzicht. Verder maken de auteurs de lezer vertrouwd met de typische dagbladeconomie: de achtergronden en gevolgen van mediaconcentratie, de inkomsten- en kostenstructuur van dagbladen, een analyse van de lezers- en van de reclamemarkt, de distributie, de digitale ontwikkelingen, de positie van journalisten en de werking van redacties, trends in inhoud en vorm, zin en onzin van steunmaatregelen. Deze hoofdstukken schetsen een algemeen theoretisch kader waarbij steeds naar voorbeelden van de Belgische dagbladsector verwezen wordt. In het tweede deel brengen de auteurs het meer gedetailleerde levensverhaal van de verschillende dagbladen.

Specificaties

ISBN13:9789020989472
Trefwoorden:media, journalistiek, pers
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:523
Uitgever:LannooCampus
Druk:1

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Inhoudsopgave

Voorwoord

Deel I: Analyse van de Belgische dagbladmarkt: trends en uitdagingen

Hoofdstuk 1 Een historische terugblik: van het ancien regime tot en met de Tweede Wereldoorlog

Hoofdstuk 2 Concentratiebewegingen in de Belgische naoorlogse pers

Hoofdstuk 3 Analyse van de kosten- en inkomstenstructuur van de dagbladpers

Hoofdstuk 4 Evolutie van de oplage en marketingstrategieën gericht op de lezers

Hoofdstuk 5 Analyse en evolutie van de reclame-investeringen

Hoofdstuk 6 Analyse van de distributie

Hoofdstuk 7 Online dagbladen en online journalistiek

Hoofdstuk 8 Journalist zijn in België

Hoofdstuk 9 Meer tabloidisering of meer kwaliteit? Vormelijke en inhoudelijke aspecten van de Belgische dagbladen

Hoofdstuk 10 Steun de dagbladpers

Bijlage
Deel II: Doorlichting van de persgroepen

Hoofdstuk 1 Corelio

Hoofdstuk 2 De Persgroep

Hoofdstuk 3 Concentratie

Hoofdstuk 4 De krantengroep Rossel

Hoofdstuk 5 IPM La Libre Belgique en La Deniere Heure

Hoofdstuk 6 Vers l'Avenir / Medi@bel / Corelio

Hoofdstuk 7 De Waalse socialistische dagbladpers

Bibliografie

Namenlijst

Zakenregister

Alle 100 bestsellers

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        De pers in Belgie