Dr. Lois Frankel, President of Corporate Coaching International, a Pasadena, California consulting firm, literally wrote the book on coaching people to succeed in businesses large and small around the globe.
Meer over Lois FrankelNice girls don't speak up
Adviezen om krachtig te communiceren
Gebonden Nederlands 2021 1e druk 9789022592441Samenvatting
Het nieuwe boek van de auteur van dé carrièrebestseller Nice girls don’t get the corner office!
Hoe vaak heb je jezelf afgevraagd waarom je niets hebt gezegd tijdens een vergadering? Of waarom je niet hebt gevraagd om de loonsverhoging die je duidelijk verdiende? Of heb je de taak van iemand anders uitgevoerd omdat je niet wilde zeuren? Waarschijnlijk regelmatig en de reden is telkens dezelfde: je hebt geleerd om aardig te zijn, om te pleasen.
Met Frankel als je persoonlijke coach leer je zelfverzekerd, authentiek en duidelijk te communiceren – en zo je carrière in eigen handen te nemen. Gebaseerd op meer dan vijfentwintig jaar praktijkervaring.
In dit gloednieuwe boek van Lois P. Frankel, auteur van de bestseller Nice girls don’t get the corner office, leer je hoe je op de meest effectieve manier kunt communiceren. Van de basis en het navigeren in sticky situations tot de kunst om anderen te beïnvloeden, dit handboek laat je met praktijkvoorbeelden en krachtige tools zien hoe je de zichtbaarheid en waardering krijgt die je verdient! Want een vrouw op de werkvloer is helaas nog steeds veel te vaak een nice girl.
In de pers:
‘De lessen uit Nice girls don’t get the corner office zijn onverminderd relevant.’ Eva Jinek
‘Lieve meisjes komen niet ver. Stop dus met ploeteren, met aardig en behulpzaam zijn. En hou eens op je zo vaak te verontschuldigen. En nooit huilen op je werk. Maar daar is met dit handboek straks ook geen enkele reden meer voor.’ Trouw
‘Aan de hand van 133 typische fouten die vrouwen op het werk maken, neemt Frankel je met haar vlotte schrijfstijl mee in de wereld van de kantoorpsyche.’ Glamour
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1 De basis 21
Tip 1: Zorg voor een goede verstandhouding 23
Tip 2: Dien jezelf van repliek 29
Tip 3: Binnenkomers en uitsmijters 31
Tip 4: Volg het desc-script 35
Tip 5: Contrasteer 39
Tip 6: Wissel van beïnvloedingsstijl 41
Tip 7: Zeg nooit nee 49
Tip 8: De overslaande langspeelplaat 52
Tip 9: Pas je aan aan het type 56
Tip 10: Eerst begrijpen, dan begrepen worden 63
Tip 11: Gebruik woorden met pit 68
Tip 12: Geen gevoelens, maar feiten 70
Tip 13: Gebruik meer woorden 74
Lessen van het eerste hoofdstuk 76
2 Voor jezelf opkomen 79
Tip 14: Stel grenzen 81
Tip 15: Loonsverhoging of promotie? Vraag erom! 84
Tip 16: Zorg dat je gehoord en gezien wordt 87
Tip 17: Prijs jezelf, maar niet de hemel in 89
Tip 18: Omarm je successen 92
Tip 19: Hou negatieve energie tegen 94
Tip 20: Streef naar gelijkwaardigheid 97
Tip 21: Lobby 99
Tip 22: Laat proefballonnetjes op 101
Tip 23: Stel vast wie je medestanders en tegenstanders zijn 103
Tip 24: Word politiek actief 108
Tip 25: Rekruteer voorvechters 110
Tip 26: Druk geroddel snel de kop in 112
Tip 27: Verzin en gebruik een elevatorpitch 114
Tip 28: Onderbreek de ander met stijl 116
Tip 29: Herpak je na een onderbreking 119
Tip 30: Zeg het me na: onderhandelingen zijn géén confrontatie! 121
Tip 31: De salami 127
Tip 32: Corrigeer een verkeerde voorstelling van zaken 129
Tip 33: Kom in het geweer tegen pestkoppen 131
Lessen van het tweede hoofdstuk 133
3 Lastige situaties 139
Tip 34: Onderken het verschil tussen kan- en moet-gesprekken 140
Tip 35: Suggestieve vragen beantwoorden 146
Tip 36: Los misverstanden gracieus op 149
Tip 37: Hou het gezellig als je met iemand van mening verschilt 153
Tip 38: Praat ruzies uit 156
Tip 39: Vecht tegen aannames 159
Tip 40: Een relatie verbreken is moeilijk, maar niet onmogelijk 163
Tip 41: Geef anderen de munitie om gaten te schieten in een voorstel 168
Tip 42: Finesse mag 171
Tip 43: Gun anderen nieuwe kansen 173
Tip 44: Omgaan met je eigen emoties 179
Tip 45: Omgaan met de emoties van anderen 182
Tip 46: Neem afscheid van zeurkousen 185
Tip 47: Je mag van gedachten veranderen 189
Lessen van het derde hoofdstuk 192
4 Leiderschapsuitstraling 197
Tip 48: Straal zelfvertrouwen uit 200
Tip 49: Blijf kalm onder druk 204
Tip 50: Treed doortastend en assertief op 206
Tip 51: Stel je integer op en durf voor jezelf op te komen 209
Tip 52: Zeg de lichaamstaal van lieve meisjes vaarwel 212
Tip 53: Leer lichaamstaal lezen 217
Tip 54: Beantwoord vragen zelfverzekerd 221
Tip 55: Wees ad rem 225
Tip 56: Reken op weerstand 228
Tip 57: Geef je powerpoints extra pit 230
Tip 58: Zorg dat je gehoord wordt 233
Tip 59: Leiderschapsuitstraling en solliciteren 236
Tip 60: Ontspan! 239
Lessen van het vierde hoofdstuk 242
5 Communiceren met mannen 247
Tip 61: Omgaan met seksisme 250
Tip 62: Omgaan met die wazige blik 255
Tip 63: Vertraag 259
Tip 64: Niet klagen maar vragen 261
Tip 65: Schep duidelijke verwachtingen 263
Tip 66: Stel geen vragen als je het antwoord al weet 266
Tip 67: Maak optimaal gebruik van stiltes 269
Tip 68: Tolereer geen mansplaining 272
Tip 69: Voorkom bropriation 276
Tip 70: Onderbreek manterruptions 278
Lessen van het vijfde hoofdstuk 281
6 Feedback geven en ontvangen 285
Tip 71: Gebruik ik-boodschappen 287
Tip 72: Ga bewust om met feedback 289
Tip 73: Geef geen kritiek, maar coach 294
Tip 74: Gun anderen de vrijheid om ander werk te vinden 302
Tip 75: Blijf professioneel bij ontslag 308
Tip 76: Pas op met opwaartse feedback 311
Tip 77: Omgaan met weerstand 314
Tip 78: Feedback gracieus in ontvangst nemen 317
Tip 79: Omgaan met persoonlijke aanvallen 321
Lessen van het zesde hoofdstuk 324
7 Tips zonder thema 327
Tip 80: Wacht even met verzenden 328
Tip 81: Wat je nooit in een e-mail- of Twitter-bericht moet zetten 332
Tip 82: Hou je zakelijke correspondentie professioneel 334
Tip 83: Laat je niet afleiden 337
Tip 84: Omgaan met spanning door oefening en voorbereiding 340
Tip 85: Reageer met waardigheid op beledigingen 344
Tip 86: Vermijd ambigue woorden en boodschappen 347
Tip 87: Hoe je een discussie kunt winnen 349
Tip 88: Bepaal of je er een halszaak van wilt maken 354
Tip 89: Neem geen genoegen met slechte klantenservice 357
Tip 90: Blijf welwillend, hoe slecht je ook wordt behandeld 362
Tip 91: Weet wanneer je moet passen 366
Lessen van het zevende hoofdstuk 370
8 Nog enkele oneliners 375
Tip 92: Als iemand je woorden verkeerd interpreteert 376
Tip 93: Als er geen of onvoldoende rekening met je wordt gehouden 376
Tip 94: Als iemand je vraagt iets opnieuw te doen waar je veel tijd en moeite aan hebt besteed 376
Tip 95: Als je partner iets negatiefs zegt over je uiterlijk nadat jullie het huis al hebben verlaten 377
Tip 96: Als iemand je vraagt iets ongepasts te doen, enkel en alleen omdat je een vrouw bent 377
Tip 97: Als iemand een ongepaste, seksueel getinte opmerking maakt 377
Tip 98: Als iemand zegt dat je overdrijft 378
Tip 99: Als iemand twijfelt aan je capaciteiten of kwalificaties 378
Tip 100: Als iemand je vraagt iets te doen voor veel minder geld dan je waard bent 378
Tip 101: Als een telefonische verkoper blijft aanhouden 378
Tip 102: Als een vriend(in) constant afspraken verzet 379
Tip 103: Als je een relatie wilt verbreken die nog niet zo lang heeft geduurd 379
Tip 104: Als je een langdurige relatie wilt verbreken 379
Tip 105: Als je de manager wilt spreken in plaats van de medewerker die je niet kan helpen 380
Tip 106: Als een goede vriend met wie je vaak uit eten gaat te veel drinkt 380
Tip 107: Als je echtgenoot of partner vrienden blijft uitnodigen op die ene avond dat jij en je partner tijd voor elkaar hebben, zelfs als je hebt aangegeven dat niet leuk te vinden 381
Bibliografie 382
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan