

Prof. dr. ir. Kees Mouwen is hoogleraar Strategie en Innovatie voor de non-profitsector aan TiasNimbas Business School.
Meer over Kees MouwenStrategische planning voor de moderne non-profitorganisatie
Ingenaaid Nederlands 2004 9789023240440Samenvatting
Een van de belangrijkste, meest complexe, minst begrepen en wellicht daardoor juist meest fascinerende sectoren in ons maatschappelijke bestel is zonder twijfel de non-profitsector. In de moderne non-profitorganisatie komen vele maatschappelijke ontwikkelingen samen, inclusief de daarmee verbonden krachten, machten en belangen.
Het is de boeiende uitdaging voor de moderne bestuurder en manager in deze sector om voor de organisaties waaraan zij leiding geven, ondanks de toegenomen complexiteit en onzekerheid ervan, toch een heldere strategische positie en koers te bepalen. In het Nederlandse taalgebied is dit het eerste, speciaal vanuit en voor de non-profitsector geschreven boek over strategische planning, bedoeld om dit complexe strategisch keuzeproces te ondersteunen.
Gebaseerd op de modernste wetenschappelijke inzichten behandelt het vanuit een integrale visie alle relevante aspecten van het strategisch planningsproces en brengt die ten slotte samen in één overzichtelijk model.
De kracht van Strategische planning voor de moderne non-profitorganisatie is dat
- het toegankelijk is geschreven vanuit en voor de specifieke belevingswereld en cultuur van de non-profitsector;
- het gebaseerd is op zowel de nieuwste wetenschappelijke inzichten als de langdurige ervaringen van de auteur als bestuurder, manager en docent in deze sector;
- het systematisch en volledig is, met speciale aandacht voor de samenhang in theorieën, modellen, methoden en technieken;
- - het voorziet in vele 'uit het leven gegrepen', herkenbare praktijkvoorbeelden;
- het zowel de 'harde' rationele analysemethoden behandelt als de 'zachtere' aspecten van het strategieproces, zoals maatschappelijke verantwoordelijkheid, waarden, ambitie, ethiek en zingeving;
- het uitvoerig ingaat op de proceskant van strategie, met name de psychologie en regie van het totale strategieproces.
Het is daarmee een boek dat niet mag ontbreken in de boekenkast van de moderne bestuurder en manager in de non-profitsector, de consultant, de wetenschapper en gevorderde student in de bestuurs-, bedrijfs- en organisatiekunde.
Specificaties
Lezersrecensies
Geef uw waardering
Inhoudsopgave
2 Schets van de non-profitsector
3 De traditionele strategiebenadering
4 Complexiteit van strategieontwikkeling in de non-profitsector
5 Basis en elementen voor een nieuw strategiemodel
6 De missie van de non-profitorganisatie
7 De praktische bepaling van de missie; de existentieanalyse
8 Strategische positie, koers, ruimte in de hybride omgeving
9 Strategieontwikkeling in theoretisch perspectief
10 Maatschappelijke verantwoordelijkheid
11 Waarden, ethiek, ambitie en zingeving
12 De verschillende SWOT-achtige strategiemodellen
13 Het strategisch besluitvormingsproces
14 De psychologie en regie van het strategieproces
15 Fundamentele en methodologische valkuilen
16 Interessant allemaal, en werkt het nu ook ?
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Economie
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Mens en maatschappij
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan