Prof. Dr. J. Strikwerda (1952) is senior management consultant (partner) bij Nolan, Norton & Co.
Meer over Hans StrikwerdaVan unitmanagement naar multidimensionale organisaties
Paperback Nederlands 2008 1e druk 9789023243526Samenvatting
Wat zijn de eerst te nemen beslissingen om een antwoord te geven op de complexiteit van de markt, zonder dat het voor de bestuurder en zijn medewerkers complexer wordt? Organisatievormen blijken steeds eindig in hun toepasbaarheid. Dat geldt ook voor de unit-organisatie, die zo populair werd in de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw. Inmiddels is het karakter van de unit-organisatie danig gewijzigd door de toepassing van shared service centers.
De ontwikkelingen gaan verder. Menig onderneming worstelt bijvoorbeeld of er over de business units account management moet worden ingevoerd. Of productmanagement over de regio's. Eén ding is duidelijk: de matrixorganisatie met daarin twee bazen op één medewerker werkt niet. Tegelijkertijd wordt de behoefte aan dual reporting steeds sterker gevoeld. Het blijkt dat een aantal ondernemingen nu een oplossing voor dit probleem toepassen die al rond 1980 werd besproken. De multidimensionale organisatie.
In dit boek wordt daarvan een aantal voorbeelden uitvoerig beschreven. Deze nieuwe organisatie stelt andere eisen aan mensen, maar faciliteert ook samenwerking en is daarin principieel anders dan de matrixorganisatie. Tegelijk is met de multidimensionale organisatie een einde gekomen aan het kantelen van de organisatie. Dit boek behandelt dit nieuwe fenomeen voor bestuurders op hoofdpunten en legt uit wat de eerst te nemen beslissingen zijn om een antwoord te geven op de complexiteit van de markt, zonder dat het voor de bestuurder en zijn medewerkers complexer wordt. Daarnaast is het boek ook van belang voor stafmedewerkers en adviseurs en in het hoger bedrijfskundeonderwijs.
Dit boek stond op de shortlist van Managementboek van het Jaar 2009.
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Hans Strikwerda
Inhoudsopgave
1 Het succes van unitmanagement: nieuwe organisatievormen
1.1 Een tienjaarcyclus?
1.2 Dilemma's van de business-unitstructuur
1.3 De veranderende institutionele context van de unitorganisatie
1.4 Economic profit en de unitorganisatie
1.5 Het (uiteindelijke) onderwerp van dit boek: de multidimensionale organisatie
1.6 De multidimensionale organisatie als panacee voor alle kwalen?
1.7 Het multidimensionale organigram
2 Casebeschrijvingen
2.1 Inleiding
2.2 Royal Cosun
2.3 Van Hattum & Blankevoort
2.4 Sanoma Uitgevers
2.5 Albert Heijn Company
2.6 IBM Benelux als voorbeeld van een product/klant/kanaal/geografie geregiseerde organisatie
2.7 Unitmanagement in de non-profitsector
2.8 ABN AMRO: sweet spot strategy - sweet spot organization
2.9 Een eerste reflectie op de cases
3 Redenen voor multidimensionale organisatievormen
3.1 Inleiding
3.2 Wat is een multidimensionale organisatie?
3.3 De ontwikkeling van eendimensionale naar multidimensionale markten en strategieën
3.4 De effecten van de daling van de kosten van informatie
3.5 Ontvlechtingen
3.6 De rol van 'time-driven activity-based costing' voor de MDO
3.7 De MDO een issue voor het MKB? De case Bollegraaf Recycling Machinery te Appingedam
3.8 De multidimensionale organisatie en de organisatie van de rijksoverheid
3.9 Een nieuwe organisatieleer?
3.10 Samenvatting
4 Het besturen van de multidimensionale organisatie
4.1 Inleiding
4.2 Ondernemingsbestuur: het onderscheid tussen corporate governance en internal governance
4.3 Het traditionele model voor internal governance
4.4 Internal governance en de multidimensionale organisatie
4.5 Samenvatting
5 De mens in de multidimensionale organisatie
5.1 Inleiding en vraagstelling
5.2 Wat motiveert de manager in een multidimensionale organisatie?
5.3 De manager in een MDO: wel brede verantwoordelijkheid, geen eigen resources
5.4 Samenwerking: van cultuur naar trusted source
5.5 Het beloningssysteem: van unit naar de totale onderneming
5.6 De opgaven voor het HR-MD-beleid
5.7 Samenvatting
6 De nieuwe dimensies van verandermanagement
6.1 Inleiding: 'Adaptation' als continue opgave voor de bestuurder
6.2 De aanpasbaarheid van unitorganisaties
6.3 De transformatie van een unitorganisatie naar een multidimensionale organisatie
6.4 De consequenties van de multidimensionale organisatie voor IT-governance
6.5 De aanpasbaarheid en flexibiliteit van multidimensionale organisaties
6.6 Samenvatting
7 De multidimensionale organisatie en corporate governance
7.1 Inleiding: aspecten van corporate governance die door het concept van de multidimensionale organisatie geraakt kunnen worden
7.2 De informatieverstrekking aan de aandeelhouders(vergadering)
7.3 De informatieverstrekking aan de Raad van Commissarissen
7.4 Het goedkeuren door de Raad van Commissarissen van de operationele en financiële doelstellingen
7.5 Het goedkeuren door de Raad van Commissarissen van de strategie van de onderneming
7.6 De in-controlverklaring
7.7 De organisatorische grondslag van de (internal) audit van de financiële gegevens en verslaglegging
7.8 De invloed van de MDO op de relatie tussen het bestuur en de kapitaalverschaffers
7.9 Samenvatting
Epiloog
Summary
Lijst van geïnterviewde personen
Literatuur
Naschrift
Register
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan