Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Handboek voor sociaal ondernemen in Nederland

Management in de samenleving

Paperback Nederlands 2007 9789023243823
Niet leverbaar.

Samenvatting

Hoewel het begrip Sociaal Ondernemen inmiddels gemeengoed is geworden, bestaat er weinig Nederlandstalige literatuur over. Sociaal Ondernemen is zakelijk ondernemen, met oog voor mens en milieu. Sociaal ondernemers zoeken niet naar subsidie-afhankelijkheid, maar ondernemen in de markt. Het combineren van maatschappelijke en financiële winst betekent voor iedere ondernemer en investeerder een goed imago en een duurzame strategie. De toegevoegde waarde van een onderneming gaat tegenwoordig verder dan de prijs van het aandeel.

Maar wat wordt precies bedoeld met sociaal ondernemen?
Hoe doet u het en vooral, wat levert het concreet op?
Zijn maatschappelijke activiteiten altijd maar afhankelijk van giften en subsidies? Kunt u het maatschappelijk rendement meten en erop sturen?

Met 'Handboek voor sociaal ondernemen in Nederland' bieden de auteurs iedereen die belang heeft bij sociaal ondernemen (investeerders èn ondernemers) een handleiding bij het vertalen van 'verheven missies' naar praktisch ondernemen. Aan de hand van voorbeelden wordt de theorie en praktijk van het Sociaal Ondernemen in Nederland zichtbaar gemaakt.

Specificaties

ISBN13:9789023243823
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:172
Druk:1
Verschijningsdatum:29-11-2007
Hoofdrubriek:Algemeen management

Lezersrecensies

4.0 van de 5
1 stem
0
1
0
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Boris Franssen

Boris Franssen en Peter Scholten van bureau Scholten&Franssen adviseren op het gebied van Sociaal Ondernemen, en zijn toonaangevend op het gebied van Earned Income-strategieën ('zelffinanciering') en Social Return on Investment.

Andere boeken door Boris Franssen

Over Peter Scholten

Boris Franssen en Peter Scholten van bureau Scholten&Franssen adviseren op het gebied van Sociaal Ondernemen, en zijn toonaangevend op het gebied van Earned Income-strategieën ('zelffinanciering') en Social Return on Investment.

Andere boeken door Peter Scholten

Inhoudsopgave

Voorwoord

Inleiding

1 Sociaal Ondernemen
Populariteit van sociaal ondernemen
Achtergronden
Blended Value
Sociaal ondernemen in de literatuur
Nederlandse definitie
Literatuur

2 Missie en Impact
Het strategisch platform
Missie
Operationele missie
Veranderingsleer
Plan van aanpak
Literatuur

3 Zichtbaar maken van Maatschappelijke Impact
Indicatoren voor maatschappelijke waarde
Het vaststellen van indicatoren
Monetariseringsmethoden
Literatuur

4 Capacity Building
Wat is capacity building?
Organisatiecompetenties
Rechtsvormen
Literatuur

5 Financiering van Sociaal Ondernemerschap
Geld
Keuze van kapitaal
Sociale Kapitaalmarkt in Nederland
Het mobiliseren van sociaal kapitaal
Literatuur

6 Inkomsten voor Sociale Ondernemers
Definitie
Vormen van earned income
Voordelen zelffinanciering
Zelffinancieringscontinuüm
Zelffinanciering: binnen of buiten de organisatie?
Doelen van zelffinancieringsstrategieën
Earned income: niet voor iedereen
Het ontwikkelen van een zelffinancieringsstrategie
Literatuur

7 Prestatiemanagement
Prestatiemeting
Meetinstrument
Sociaal Return on Investment
Literatuur

8 Toekomst van Sociaal Ondernemen
Onderzoek en Onderwijs
De sociale kapitaalmarkt
Aanbesteding&inkoop door de (lokale) overheid
Wet- en regelgeving
Literatuur

Verklarende Woordenlijst

Over de auteurs

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Handboek voor sociaal ondernemen in Nederland