Boris Franssen en Peter Scholten van bureau Scholten&Franssen adviseren op het gebied van Sociaal Ondernemen, en zijn toonaangevend op het gebied van Earned Income-strategieën ('zelffinanciering') en Social Return on Investment.
Meer over de auteursHandboek Cultureel Ondernemen
Paperback Nederlands 2009 1e druk 9789023245087Samenvatting
Cultureel ondernemen is inmiddels een veelgebruikte term, waarover veel wordt geschreven in beleidsnota's, kranten- en tijdschriftenartikelen en vakbladen. De 'faam' van cultureel ondernemen is niet in de laatste plaats te danken aan de introductie van het profijtbeginsel in het cultuurbeleid van minister Plasterk van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen.
Ondanks deze recente populariteit, is relatief weinig Nederlandse managementliteratuur over cultureel ondernemen beschikbaar. Dit handboek probeert in de behoefte te voorzien.
Culturele ondernemers zoeken naar mogelijkheden om hun culturele doelen zo goed en duurzaam mogelijk te kunnen realiseren. Het kiezen van een uitgebalanceerde financieringsstrategie, die in het teken staat van inkomstendiversificatie en het optimaliseren van eigen inkomsten, past hierbij.
Er zijn echter meer facetten die onlosmakelijk aan dit onderwerp zijn verbonden. In dit handboek worden de volgende vragen beantwoord: Wat wordt precies bedoeld met cultureel ondernemen? Hoe doet u het en vooral, wat levert het concreet op? Zijn culturele instellingen altijd maar afhankelijk van giften en subsidies? Kunt u het maatschappelijk en cultureel rendement van instellingen meten en daar op inspelen?
Met het 'Handboek Cultureel Ondernemen' bieden de auteurs iedereen die belang heeft bij het cultureel ondernemen (investeerders en ondernemers) een handleiding bij het vertalen van 'verheven missies' naar praktisch ondernemen. Aan de hand van voorbeelden wordt de theorie en praktijk van het cultureel ondernemen in Nederland zichtbaar gemaakt.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Peter Scholten
Inhoudsopgave
Inleiding en leeswijzer
1. Cultureel ondernemen
2. Bedrijfsplanning voor culturele ondernemers
3. Bedrijfsvoering en besturing
4. Culturele marketing
5. Financiering van cultureel ondernemen
6. Eigen inkomsten voor culturele ondernemers
7. Prestatiemanagement
Bijlage quickscan bedrijfsvoering
Dankwoord
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan