Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Strategische communicatie

Principes en toepassingen

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2011 9789023247609
Direct te downloaden

Samenvatting

De hele dag door worden we bestookt met informatie en suggesties, bedoeld om ons ergens toe aan te zetten of juist van af te brengen, in het belang van onszelf of van de wereld om ons heen. Ook bij het bedenken van oplossingen voor de meest uiteenlopende problemen roepen we al gauw om meer of betere communicatie. Kortom, strategische communicatie is aan de orde van de dag.

Dit boek gaat over principes en toepassingen van strategische communicatie. Het uitgangspunt is dat een goed begrip van de wijze waarop mensen met elkaar communiceren in verschillende contexten en gedegen inzicht in de mechanismen die daarbij een rol spelen, noodzakelijk zijn voor een effectieve toepassing van communicatie. Toepassingen vinden plaats in de context van probleemoplossing en innovatie, waarbij innovatie ruim wordt opgevat. Het gaat niet alleen om technische innovaties maar ook om sociale innovaties, zoals andere manieren om met elkaar te communiceren.

De schrijvers richten zich op studenten die communicatie studeren aan de universiteit of het hbo. Tegelijkertijd is het boek van nut voor communicatiespecialisten in organisaties die voortdurend worden geconfronteerd met innovatie en verandering, waaronder overheden, bedrijven en maatschappelijke organisaties. Ook voor professionals voor wie strategische communicatie een belangrijk aspect vormt van het dagelijkse werk - denk aan onderzoekers, beleidsfunctionarissen, artsen en ondernemers - is het boek van waarde. Veel hangt af van hun inzicht in de principes van communicatie en de vaardigheid daarmee om te gaan. Het boek is doorspekt met historische en actuele voorbeelden waarmee abstracte theorieën en modellen niet alleen worden verduidelijkt, maar ook hun praktische toepassing en relevantie zichtbaar worden gemaakt.

Specificaties

ISBN13:9789023247609
Trefwoorden:strategie, communicatie
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:260
Druk:1
Verschijningsdatum:3-6-2011

Lezersrecensies

5.0 van de 5
1 stem
1
0
0
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Noelle Aarts

Noelle Aarts is bijzonder hoogleraar Strategische Communicatie (de Logeion-leerstoel) aan de Universiteit van Amsterdam. Daarnaast is zij hoogleraar Strategisch Communicatie aan de Wageningen Universiteit. Haar aandacht gaat uit naar strategische communicatie van organisaties met een accent op de betekenis van gesprekken en verhalen voor verandering. Ze heeft onder meer gepubliceerd over communicatie, beleid en planning, communicatie van organisaties met hun omgeving, conflicthantering en onderhandeling, en over zelforganisatie in de netwerksamenleving.

Andere boeken door Noelle Aarts

Over Cees van Woerkum

Cees van Woerkum is hoogleraar Communicatie Strategieën aan de Wageningen Universiteit.

Andere boeken door Cees van Woerkum

Inhoudsopgave

Voorwoord

Achtergronden en basisprocessen

1 Terreinverkenning
Inleiding
1.1 Communicatie
1.2 Vernieuwing en verandering
1.3 Communicatie en verandering
1.4 Ethische kwesties
1.5 Besluit

2 Gedragsverandering
Inleiding
2.1 Gedrag
2.2 Selectie- en constructieprocessen
2.3 Theorie van gepland gedrag
2.4 Besluitvorming
2.5 Verspreiding van vernieuwingen
2.6 Besluit

3 Beïnvloeding
Inleiding
3.1 Persuasieve communicatie?
3.2 Overtuigingen en hun waardering
3.3 Verwerken van argumenten
3.4 Argumenten nader bekeken
3.5 De rol van het onderbewuste
3.6 Besluit

4 Het gesprek
Inleiding
4.1 Dagelijkse gesprekken
4.2 Discoursanalyse
4.3 Gesprekken en probleemoplossing
4.4 Het socratisch gesprek
4.5 Besluit
Maatschappij en communicatie

5 Netwerken, communicatie en zelforganisatie
Inleiding
5.1 De netwerksamenleving
5.2 Netwerken en gemeenschapsvorming
5.3 Gemeenschappen in de samenleving
5.4 Zelforganisatie: enkele basisprincipes
5.5 Sociale bewegingen
5.6 Besluit

6 Nieuwe media
Inleiding
6.1 Een breekpunt in de mediale ontwikkeling
6.2 Consequenties voor zenders
6.3 Internet en de rest
6.4 Gebruikers ontmoeten gebruikers
6.5 Besluit

7 Communicatie met andersdenkenden
Inleiding
7.1 Wat zijn andersdenkenden?
7.2 Cultuur
7.3 Cultuurverschil
7.4 Non-verbale communicatie
7.5 Omgaan met verschil
7.6 Communicatie met andersdenkenden, enkele uitgangspunten
7.7 Besluit

Beleid en communicatie

8 Communicatie en beleidsvorming
Inleiding
8.1 Communicatie als sluitstuk van beleidsvorming
8.2 Interactieve beleidsvorming: opmars en dilemma's
8.3 Anders denken over verandering
8.4 Planning en communicatie
8.5 Een werkplan voor planvormende communicatie
8.6 Besluit

9 Conflict en onderhandeling, framing en reframing
Inleiding
9.1 Conflicten
9.2 Onderhandelen
9.3 Valkuilen bij onderhandelen
9.4 Framing en reframing
9.5 Risico en onzekerheid
9.6 Besluit

10 Planning van communicatie
Inleiding
10.1 Kennen en kiezen
10.2 Planning van communicatie
10.3 Het eerste niveau: de instrumentenmix
10.4 Het tweede niveau: het communicatieplan
10.5 Het derde niveau: de activiteiten
10.6 Evaluatie van instrumentele communicatie
10.7 Besluit

Wetenschap en communicatie

11 Communicatie en kennis
Inleiding
11.1 Wat is kennis?
11.2 Categorieën van kennis
11.3 Wetenschap en communicatie
11.4 Interactieve kennisontwikkeling
11.5 Kennis en leren
11.6 Besluit

Communicatie en organisatie

12 Communicatiemanagement
Inleiding
12.1 Een organisatie en haar omgeving
12.2 Zelfreferentialiteit
12.3 Besluit

Literatuur
Trefwoordenregister

Alle 100 bestsellers

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Strategische communicatie