Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Wij wijzen u graag op het volgende
Door drukte rondom de feestdagen zijn de levertijden van PostNL aangepast en kan uw pakket vertraging oplopen

Operatie Zorg

Naar een driedeling in de gezondheidszorg

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2012 9789023248095
Direct te downloaden

Samenvatting

"Als mijn buurman zich zo nodig moet vol eten, is dat zijn keuze, maar ik zie niet in waarom ik moet meebetalen als hij straks met een hartaanval in het ziekenhuis wordt opgenomen!"

Het aantal (chronisch) zieken in de Westerse wereld groeit en het einde van die groei is voorlopig nog niet in zicht. De solidariteit daalt en in discussies over de toekomst van de zorg staat het begrip 'kosten' meer dan ooit centraal. Deze stijgen, met name door leefstijl en technologische ontwikkelingen, (te) snel en zullen naar verwachting op termijn onbeheersbaar worden. Daar komt bij dat door het te verwachten personeelstekort op termijn ook de daadwerkelijke uitvoering van de zorg gevaar loopt.

In beleidsstukken staan begrippen als solidariteit, preventie en marktwerking centraal. Met name marktwerking blijkt niet het 'toverwoord' waarvoor het aanvankelijk werd gehouden. Dit boek biedt een nieuwe kijk op de organisatie van de gezondheidszorg, uitgaande van de driedeling 'Onderzoekszorg', 'Gekende Zorg' en 'Chronische Zorg'. Een dergelijke driedeling is volgens de auteur noodzakelijk, willen we de zorg naar de toekomst toe bereikbaar, toegankelijk en betaalbaar houden. Daarnaast zullen het werkplezier onder de vele professionals en de tevredenheid onder haar afnemers er door toenemen.

'Operatie zorg' is een boek voor zorgprofessionals, beleidsmakers, bestuurders en studenten die zich in een opleiding aan het oriënteren zijn op een carrière in de zorg.

Specificaties

ISBN13:9789023248095
Trefwoorden:gezondheidszorg
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:144
Druk:1
Verschijningsdatum:20-6-2012
Hoofdrubriek:Non-profit

Lezersrecensies

5.0 van de 5
7 stemmen
7
0
0
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (6)

column
Wij weten wel wat goed voor u is…
Dirk-Jan de Bruijn 18 november 2013 Meer en meer begint er een geluid door te dringen waarbij we niet meer moeten denken vanuit instituties maar vanuit het belang van het maatschappelijke vraagstuk. Weg dus met dat traditionele verticale denken in de sfeer van ‘wij weten wel wat goed voor u is’. Richt je op samenwerkingsverbanden gebaseerd op de filosofie van netwerken.
boekenkast
De boekenkast van Dirk-Jan de Bruijn
Joep Schrijvers 2 december 2012 Hij kent de machinekamers van rijksoverheid als geen ander. Veranderprojecten zijn zijn lust en zijn leven. Zeg tegen hem ‘informatievoorziening en ICT’ en zijn ogen glinsteren. Zeg ‘verandering’ en hij gaat sneller praten. Ligt bij zoveel ervaring cynisme niet op de loer? Nee, bij hem niet. Dat is hij níet geworden. Wel verbaast hij zich: over wat er wel lukt en vooral wat niet. Hij schreef er zijn eigen verwonderboekje over. Voor deze man met de jongensachtige uitstraling is het Haagse Binnenhof zijn boekenkast. Daarom deze keer, dicht bij het centrum van de macht, de managementauteur, ambtenaar én verwonderaar Dirk-Jan de Bruijn.
nieuws
Melanie Schultz ontvangt 1000ste exemplaar 'En nú @nders!'
Nienke van Oeveren 20 januari 2012 Vanochtend overhandigde Dirk-Jan de Bruijn het duizendste exemplaar van En nú @nders! aan Melanie Schultz. De minister van Infrastructuur en Milieu vindt het boek goed passen bij het huidige beleid van het kabinet: sturen op eigen kracht en eigen verantwoordelijkheid. De Bruijn pleit er voor om verandertrajecten binnen de overheid anders aan te pakken: sprankelender, inspirerender en dynamischer. Hij pleit voor minder procedures en meer vertrouwen.
column
Het kan écht @nders!
Dirk-Jan de Bruijn 1 december 2011 ‘Ik ben het eens met de Kamer dat heel veel reorganisatietrajecten bij Defensie of elders bij de overheid gaandeweg wel eens anders uitpakken dan deze van tevoren zijn opgediend.’ Aldus Defensie minister Hans Hillen eerder deze maand tijdens een wetgevingsoverleg in de Tweede Kamer.
podcast
Dirk-Jan de Bruijn over verwonderen
Paul Groothengel 20 november 2011 ‘Het is goed om je van tijd tot tijd af te vragen waarom het gaat zoals het gaat.’ Dirk-Jan de Bruijn helpt ons verwonderen met En nu @nders! ‘Het leuke van dit tijdsgewricht is dat we nu een heleboel dingen gaan doen waarover we lang geschreven en gepraat hebben.’
interview
Dirk-Jan de Bruijn: ‘Niet blijven denken in systemen en structuren’
Paul Groothengel 16 november 2011 Verandertrajecten in de publieke sector verlopen niet altijd naar wens. En dan zeggen we het nog heel netjes, is de ervaring van ‘veranderdokter’ Dirk-Jan de Bruijn. Hij is al jaren actief in verschillende management- en directiefuncties binnen de Rijksdienst. De Bruijn schreef het boekje En nú @nders!, een bundeling van columns over hoe overheden innovaties en veranderingen slim en efficiënt kunnen toepassen.
Alle interviews en artikelen (6)

Over Jeroen Cornelissen

Jeroen Cornelissen, van huis uit maatschappelijk werker, is na een opleiding technische bedrijfskunde te hebben gevolgd sinds 2001 als zelfstandig ondernemer werkzaam in de gezondheidszorg. Als eigenaar van IC25 beweegt hij zich daar in de opdrachtensfeer op het snijvlak van zorg, logistiek en techniek. De focus ligt daarbij nadrukkelijk op slimmer organiseren.

Andere boeken door Jeroen Cornelissen

Inhoudsopgave

Voorwoord
Inleiding

1 Gezondheidszorg in perspectief

1.1 Geschiedenis van de gezondheidszorg
1.1.1 Hygiëne en gezondheid
1.1.2 Toename levensverwachting en chronisch zieken
1.1.3 Onbetaalbare zorg
1.1.4 Zorg en zorgverleners
1.1.5 Personeelstekorten
1.1.6 Poortwachters

1.2 Gezondheidszorg als nutsbedrijf
1.2.1 Overheidsbemoeienis in de markt
1.2.2 Afnemende rol in de markt
1.2.3 Overheid en gezondheidszorg
1.2.4 Tot hier en niet verder?

1.3 Marktwerking en solidariteit
1.3.1 Is gezondheidszorg een markt?
1.3.2 In de zorg is alles anders
1.3.3 Zorg als schaars goed
1.3.4 Zijn gezondheidszorg en economie te scheiden?

1.4 Klantvraag, bedrijfsmodellen en verstorende innovaties
1.4.1 Op zoek naar de klantvraag
1.4.2 Inspelen op de klantvraag: innovatie
1.4.3 Verstorende innovaties
1.4.4 Dilemma: moeder, kind of geen van beiden?
1.4.5 Logistieke modellen
1.4.6 Bedrijfsmodellen

1.5 Verstorende innovaties in de zorg en 'de patiënt centraal'
1.5.1 Van Beter maken naar Gezond houden
1.5.2 Rijk en gezond
1.5.3 De patiënt centraal
1.5.4 Tijd en aandacht
1.5.5 Rem op innovatie

2 Driedeling van de gezondheidszorg

2.1 Naar een driedeling van de zorg
2.1.1 Winkel, Keten en Netwerk
2.1.2 Verknocht aan het verleden
2.1.3 Garantie op genezing
2.1.4 Wat we niet willen leren van het bedrijfsleven

2.2 Onderzoekszorg en specialisten
2.2.1 Diagnose stellen heeft de toekomst
2.2.2 Prestatie-indicatoren en cijfers die niet liegen

2.3 Gekende Zorg en marktwerking
2.3.1 Wijzigende rol voor ziekenhuizen
2.3.2 Gebrek aan innovaties of gebrek aan ruimte?

2.4 Chronische Zorg en zelfmanagement
2.4.1 Zelfmanagement
2.4.2 Het belang van goede gezondheid in woord en daad
2.4.3 Vermijdbare ziekten

2.5 Blik op de toekomst
2.5.1 Diagnose (thuis)
2.5.2 Vroege opsporing
2.5.3 Personalized Medicine
2.5.4 Medisch Toerisme

2.6 De toekomst is thuis
2.6.1 Individualisering en in de eigen omgeving willen blijven wonen
2.6.2 Zorg op Afstand
2.6.3 Dilemma's

3 Verschillende belangen, één doel

3.1 Belangen van patiënten
3.1.1 Preventie maakt de zorg duurder?
3.1.2 Status als levensbehoefte
3.1.3 Straffen en belonen

3.2 De kracht van bedrijven
3.2.1 Google en Apple als opstapje
3.2.2 Business Case

3.3 Gezonde mensen en zorgverzekeraars
3.3.1 Lessen uit Uganda
3.3.2 Meer aandacht, minder kosten
3.3.3 Ketenzorg
3.3.4 HMO als mogelijk alternatief
3.3.5 Concurrentie en investeren in klanten

3.4 Zorgprofessionals en bestuurders in beweging
3.4.1 Kostenbeheersing door Preventie
3.4.2 Het moet anders, maar hoe?
3.4.3 Opleiding en numerus fixus
3.4.4 Specialisatie van instellingen
3.4.5 Taakherschikking bij huisartsen en de eerstelijn

3.5 Wet- en regelgeving en de overheid
3.5.1 Meer eerstelijnszorg voor hoger zorgniveau en lagere kosten
3.5.2 Volksgezondheid en Public Health
3.5.3 Mensen verleiden

3.6 Gezondheidszorg in de 21ste eeuw

Bijlage websites
Literatuur
Trefwoordenregister

Alle 100 bestsellers

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Operatie Zorg