Lees verder
Marjolijn Grijns is bestuurs- en bedrijfskundige. Met een lange (leidinggevende) ervaring bij verschillende departementen zowel in het primair proces als in staffuncties, kent zij de rijksoverheid door en door.
Meer over de auteursAlle mens aan dek
Handvatten voor een wendbare publieke sector
Paperback Nederlands 2018 1e druk 9789023249924Samenvatting
Publieke organisaties zijn er om burgers te helpen en de activiteiten uit te voeren die we als samenleving belangrijk vinden.
Ontwikkelingen gaan snel en in de publieke sector groeit de druk om kwaliteit te leveren, het vertrouwen van burgers neemt af, de klanttevredenheid is laag en wachttijden lang. Deze problemen moeten bovendien worden opgelost met steeds minder geld. Publieke organisaties zijn druk met protocollen, regels en rapportages om dit te beheersen, maar die lijken steeds minder ruimte te bieden voor een goede dienstverlening.
Wat is er nodig om goed te kunnen anticiperen op de veranderingen in de samenleving waardoor we het functioneren van publieke organisaties kunnen verbeteren? Er zijn overheidsorganisaties die het anders doen en mooie resultaten boeken. Ze zijn succesvol omdat ze invulling geven aan sociale innovatie. Dit leidt tot beter functionerende organisaties, grotere tevredenheid bij burgers en gelukkiger medewerkers. In de interviews met leidinggevenden van zeven organisaties die al langer succesvol invulling geven aan sociale innovatie, is te lezen wat zij anders doen.
Alle mens aan dek geeft vier hefbomen voor vernieuwing van organisaties in de publieke sector: slimmer werken, dynamisch managen, flexibel organiseren, en co-creatie. Hiermee wordt je organisatie wendbaarder en kan deze inspelen op de veranderende vraag in de samenleving. Het boek biedt handvatten voor het verbeteren van de dienstverlening en het functioneren van publieke organisaties, zodat de burger zich als mens weer gezien en geholpen voelt. Een boek dat geschikt is voor bestuurders, leidinggevenden, medewerkers en professionals in publieke organisaties.
In Alle mens aan dek vertellen Marjolijn Grijns en Loubna Zarrou hoe je deze hefbomen toepast en het transformatieproces naar een continu flexibele organisatie leidt. Stel de missie van je organisatie voorop en geef de medewerker de ruimte het goede te doen. Daar wordt niet alleen de medewerker en de burger, maar ook de samenleving als geheel beter van.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Marjolijn Grijns
Over Loubna Zarrou
Inhoudsopgave
Inleiding IX
Innovatieve organisaties IX
Inspirerende leiders X
Passie en talent inzetten XI
1. Kenmerken van de bureaucratie 1
Het nut van bureaucratie 1
Scheiding van taken en verantwoordelijkheden 4
▶▶ INTERVIEW Jeugdbescherming Regio Amsterdam 10
Sigrid van de Poel en Marc Dinkgreve: ‘Steeds is de vraag: hoe draagt dit bij aan onze missie ieder kind veilig?’ 10
2. Vier hefbomen voor sociale innovatie 19
Sociale innovatie 20
Opbrengsten 21
▶▶ INTERVIEW Rijkswaterstaat 28
Herald van der Meer en Olivier Overbeke: ‘Je hebt de passie van de mensen nodig. In hun passie zit de energie.’ 28
3. Slimmer werken 36
Regelruimte 37
Een duidelijke doelstelling 38
Juiste inzet van kennis van de professional 40
Een goede samenwerking 43
Vertrouwen geven 44
Het is niet alleen maar leuk 44
▶▶ INTERVIEW Gemeente Hollands Kroon 47
Anja van der Horst: ‘Weg met de regels, verwelkom fouten.’ 47
4. Dynamisch managen 56
Vertrouwen 57
Gedrag van leidinggevenden 60
Kenmerken van leidinggevenden 63
▶▶ INTERVIEW Lumens 69
Jos van Nunen: ‘Mensen hun plek wordt bepaald door hun opdracht.’ 69
5. Flexibel organiseren 75
Een hoge interne verandersnelheid 75
Het balanceren tussen innovatie en efficiëntie 77
Zelforganisatie optimaliseren 78
▶▶ INTERVIEW UWV Werkbedrijf 85
Tof Thissen: ‘Ik wil zorgen voor een empathische beweging.’ 85
6. Co-creatie 90
Niveaus van participatie 91
Succesfactoren 93
Blijf co-creëren 95
▶▶ INTERVIEW Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) 99
Rob Kerstens: ‘Het profiel van de nieuwe DUO-manager gaat om samenwerking en dienend leiderschap.’ 99
7. Sociale innovatie in jouw organisatie 106
Kenmerken van innovatiemanagement 107
Een stevig en bevlogen leidinggevende 114
▶▶ INTERVIEW Gemeente Zwolle 120
Henk Procé en Sanne Wolff : ‘Je hebt een voorhoede nodig van mensen die begrijpen wat sociale innovatie is.’ 120
Samenvatting 126
Literatuur 128
Over de auteurs 130
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan