Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
, , , e.a.

Gamechangers

Hoe Nederlandse bedrijven het spel veranderen

Paperback Nederlands 2016 1e druk 9789023255116
Voormalig top 100Totaal 15 dagen
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

"Een game changer of spelveranderaar is een ondernemer of onderneming die de regels van het (competitief) spel aanzienlijk verandert of een nieuw spel weet te creëren."
Elke ondernemer kan spelveranderaar worden en elke ondernemer wordt - vroeg of laat - geconfronteerd met spelveranderaars. Hoe brengen spelveranderaars een radicale koerswijziging binnen markten en industrieën tot stand? En hoe kunnen bestaande spelers zich hier het beste tegen wapenen? In dit boek zijn 36 spelveranderaars op micro- en macroniveau geanalyseerd, met als doel praktische inzichten te generen die toegankelijk en toepasbaar zijn voor nieuwe en bestaande ondernemingen.
Er worden drie soorten spelveranderaars onderscheiden: spelmakers die een compleet nieuw spel creëren, directe uitdagers die een directe aanval uitvoeren op de gevestigde orde, en verborgen uitdagers die een gemaskeerde aanval uitvoeren. Waar bestaande spelers tegenstellingen zien, zien spelveranderaars paradoxen, schijnbare tegenstellingen. Spelveranderaars maken geen keuze, maar bedenken creatieve oplossingen om deze schijnbare tegenstellingen met elkaar te verenigen. De verschillende paradoxen laten zien dat de aanval op veel verschillende manieren gekozen kan worden.
Kiezen voor de aanval is niet de enige mogelijkheid voor organisaties, ook een goede verdediging tegen spelveranderaars kan zijn vruchten afwerpen. Er worden vijf verdedigingsstrategieën besproken, variërend van het negeren tot het volledig omarmen van het nieuwe spel. Ook wordt gekeken naar het benodigde verandervermogen van organisaties om te kunnen reageren en de rol van de omgeving, de hulptroepen, in de koerswijziging.
Dit unieke boek biedt ondernemers en bestuurders de noodzakelijke inzichten en instrumenten om (de strategie van) de onderneming zo in te richten om een succesvolle aanval en/of verdediging uit te voeren en het spel te winnen.

Specificaties

ISBN13:9789023255116
Trefwoorden:veranderen, spel
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:248
Druk:1
Verschijningsdatum:5-10-2016
ISSN:

Expertrecensies (3)

recensie
Gamechangers - Hoe Nederlandse bedrijven het spel veranderen
Paul Misdorp | 4 september 2017
Veranderen voor organisaties is moeilijk en als er dan veranderd moet worden dan gebeurt het geleidelijk stap voor stap volgens bestaande regels. Veranderen is meer een manier van verbeteren.
Lees verder
recensie
Gamechangers - De paradoxen van de spelveranderaar
Dave van Ooijen | 3 april 2017
De wereld is in rap tempo aan het veranderen. Geen ondernemer of bestuurder heeft nog een rustig bestaan. Of het nu gaat om het private of publieke domein, wij worden continue gedwongen ons aan te passen aan een snel veranderende omgeving. En de veranderingen volgen elkaar in een steeds rapper tempo op.
Lees verder
recensie
Gamechangers - Hoe Nederlandse bedrijven het spel veranderen
Sjors van Leeuwen | 25 januari 2017
We kijken verlekkerd naar de successen van ondernemers die het volledig anders aanpakken dan we gewend zijn. Je zou het niet verwachten, maar elke ondernemer kan een ‘spelveranderaar’ worden die de regels van het marktspel weet te veranderen of een heel nieuw spel weet te creëren. In het boek Gamechangers lees je daar meer over.
Lees verder

Lezersrecensies

4.5 van de 5
4 stemmen
3
0
1
0
0

Interviews en artikelen (1)

interview
Arjen van Witteloostuijn: ‘Combineren bepaalt het succes’
Paul Groothengel 27 januari 2017 Hoe weten nieuwkomers een markt naar hun hand te zetten? De kern van het succes van spelveranderaars zit ‘m in de ontdekking dat zij heel anders naar de wereld kijken dan bestaande bedrijven, blijkt uit Gamechangers, een boek over hoe Nederlandse bedrijven het spel veranderen.

Over Arjen van Witteloostuijn

Arjan van Witteloostuijn is als hoogleraar verbonden aan Tilburg University, de Universiteit Antwerpen, de Antwerp Management School en de Cardiff Business School. Hij is tevens lid van de KNAW en publiceert regelmatig in erkende internationale wetenschappelijke tijdschriften. Hiernaast adviseert hij regelmatig private en publieke organisaties.

Andere boeken door Arjen van Witteloostuijn

Over Arjan van den Born

Prof. Dr. Arjan van den Born (42) heeft veel ervaring met grote reorganisaties, ondermeer bij PWC en IBM. Sinds 2006 is hij zelfstandig ondernemend organisatieadviseur. Hij is gepromoveerd op zelfstandig ondernemers en is verbonden aan de Universiteit Twente. Hij doet op veel gebieden onderzoek naar deze sterk groeiende groep in Nederland.

Andere boeken door Arjan van den Born

Inhoudsopgave

Game Changers
Ten geleide
Managementsamenvatting
Dankwoord

Deel I De spelverandering

1 Introductie

2 Het systeem in de war schoppen
2.1 Een geschiedenis van technologische revoluties
2.2 De geschiedenis van de spelveranderaar
2.3 Huidige trends en ontwikkelingen
2.4 De definitie van spelveranderaars

Deel II De aanval

3 Een overzicht van de spelveranderaars
3.1 Aerialtronics
3.2 BinckBank
3.3 Bird Control Group
3.4 Booking.com
3.5 Bugaboo
3.6 Buurtzorg
3.7 Cardiologie Centra Nederland
3.8 CheapCargo
3.9 Dopper
3.10 Elastic
3.11 Eosta
3.12 Fairzekering
3.13 GeoPhy
3.14 HeadFirst
3.15 Improve Digital
3.16 Medimetrics
3.17 Mimetas
3.18 Nederlandse Energie Maatschappij
3.19 Nerdalize
3.20 PlasmaMade
3.21 Sapiens SBS
3.22 SnappCar
3.23 SynerScope
3.24 Thuisbezorgd.nl
3.25 Voys
3.26 Yepp

4 De paradoxen van de spelveranderaar
4.1 Het kenmerk van spelveranderaars
4.2 De definitie van een paradox
4.3 Een overzicht van de paradoxen
4.4 De missieparadox: idealiseren en commercialiseren
4.5 De visieparadox: geloven en ontkennen
4.6 De leiderschapparadox: luisteren en overtuigen
4.7 De strategieparadox: uitpersen en verbeteren
4.8 De zichtbaarheidparadox: verbergen en uitlokken
4.9 De samenwerkingparadox: isoleren en optrekken
4.10 De risicoparadox: durven en aarzelen
4.11 De cultuurparadox: openen en sluiten
4.12 De personeelparadox: komen en gaan
4.13 De kapitaalparadox: investeren en bezuinigen
4.14 De autocratieparadox: controleren en vertrouwen
4.15 De leerparadox: analyseren en experimenteren
4.16 De kennisparadox: deduceren en induceren
4.17 De innovatieparadox: vernieuwen en conserveren
4.18 De veranderingparadox: volhouden en bijstellen
4.19 De relatie tussen de verschillende paradoxen

Deel III De verdediging

5 De reactie van bestaande organisaties
5.1 Ideaaltypen spelveranderaars
5.2 De bedreiging van de spelveranderaar
5.3 Verdedigingsstrategieën
5.3 Het reactievermogen van de onderneming
5.4 De verdediging van het spel
5.5 Het spelen van twee spellen

Deel IV De hulptroepen

6 Het succes van de Dutch Dance
6.1 De wegbereiders
6.2 Duncan Stutterheim
6.3 De hulptroepen
6.4 De nieuwe sterren van het spel
6.5 De wereldtop

7 De coalitie van revolutionairen
7.1 Kruisbestuivingen in het systeem
7.2 Horizontale en verticale kruisbestuiving
7.3 Een systeemmodel van spelverandering

Deel V Het inzicht

8 Reflecties
8.1 Introductie
8.2 De onzekerheid van spelverandering
8.3 De verschillende stadia van het spel

Referenties
Bijlagen
Over de auteurs
Lijst met geïnterviewden
Buitenlandse spelveranderaars
Stichting Management Studies

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Gamechangers