

Karen Maas is wetenschappelijk directeur bij het Impact Centre Erasmus (ICE) en programmadirecteur van de executive CSR-opleidingen van de Erasmus School for Accounting & Assurance.
Meer over de auteursSociaal ondernemen
Van ambitie naar meervoudig rendement
Paperback Nederlands 2018 1e druk 9789023256281Samenvatting
Steeds meer ondernemers zijn zich bewust van maatschappelijke uitdagingen en vragen zich af hoe zij dat kunnen vertalen naar hun onderneming.
In tegenstelling tot financieel georiënteerd ondernemen, wat zich met name richt op financieel rendement, gaat het bij sociaal ondernemen in de eerste plaats om ‘maatschappelijk rendement’. Steeds vaker zien we echter dat er oog is voor zowel financieel als maatschappelijk rendement, de ‘hybridiseringstrend’. Door middel van innovatieve organisatievormen en businessmodellen die voldoende financiële inkomsten opleveren voor een gezonde bedrijfshuishouding en groei, worden duurzame oplossingen gevonden voor maatschappelijke vraagstukken.
Aan de hand van onderzoek bij zeventien organisaties beschrijft Sociaal Ondernemen welke kansen er worden gezien, welke barrières er overwonnen moeten worden en waarom niet alle ondernemingen even (pro)actief zijn in het creëren van maatschappelijk rendement. Wat houdt hen tegen? Willen ze niet, kunnen ze niet, lukt het niet of mogen ze niet? En in welke mate levert een maatschappelijke oriëntatie een voordeel of juist een nadeel op? De ervaringen van deze organisaties worden vertaald naar observaties en bevindingen waar andere bedrijven hun voordeel mee kunnen doen.
Zo helpt dit boek bestaande en nieuwe ondernemingen met praktische tips om een integrale visie op waarde en rendement vorm te geven en zo een bijdrage te leveren aan de grote maatschappelijke uitdagingen waar we voor staan.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Carly Relou
Over Tasneem Sadiq
Over Mark Hillen
Over Rob van Tulder
Inhoudsopgave
In dit boek
Inleiding
Een boek om te stimuleren, te informeren en te enthousiasmeren
Opbouw
Deel 1: Sociaal ondernemen: van uitdagingen naar kansen
Sociaal ondernemen: van uitdagingen naar kansen
Sociaal ondernemen, iets van alle tijden
Hybridisering
Verschillende startposities
Verschillende wegen naar maatschappelijke waardecreatie
Deel 2: Motivatie
1 Strategische intentie
2 Visie en missieMissie en doelstelling hetzelfde?
3 Doelstellingen
Deel 3: Houding
4 Leiderschap
5 Businessmodellen
Strategische businesscase
Maatschappelijke businesscase
Een nieuwe rol voor corporate foundations
6 Trade-offs
7 Intrapreneurship
Deel 4: Aanpak
8 Governance
Sturing op doelstellingen
9 Human resources
Recruitment en selectie
Onboarding en betrokkenheid
Beoordeling en beloning
10 Financiële aspecten
11 Transparantie en communicatie
Deel 5: Van ambitie naar impact
12 Maatschappelijke impact
13 Impactmeting en impactmanagement
Deel 6: Lessons learned
Lessons learned
Verschillende motieven, verschillende benaderingen
Belemmeringen op weg naar hybridisering
Dankwoord
Quickscan
Quickscan: in welke fase richting hybridisering zit uw organisatie?
Het gebruik van de scores van deze quickscan
Deelnemende ondernemingen
Geïnterviewde personen
Over de auteurs
Stichting Management Studies
Word donateur en participeer
Gepubliceerd onderzoek
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan