Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
, , , e.a.

Sociaal ondernemen

Van ambitie naar meervoudig rendement

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2018 9789023256298
Verkooppositie 1406
Direct te downloaden

Samenvatting

Steeds meer ondernemers zijn zich bewust van maatschappelijke uitdagingen en vragen zich af hoe zij dat kunnen vertalen naar hun onderneming.

In tegenstelling tot financieel georiënteerd ondernemen, wat zich met name richt op financieel rendement, gaat het bij sociaal ondernemen in de eerste plaats om ‘maatschappelijk rendement’. Steeds vaker zien we echter dat er oog is voor zowel financieel als maatschappelijk rendement, de ‘hybridiseringstrend’. Door middel van innovatieve organisatievormen en businessmodellen die voldoende financiële inkomsten opleveren voor een gezonde bedrijfshuishouding en groei, worden duurzame oplossingen gevonden voor maatschappelijke vraagstukken.

Aan de hand van onderzoek bij zeventien organisaties beschrijft Sociaal Ondernemen welke kansen er worden gezien, welke barrières er overwonnen moeten worden en waarom niet alle ondernemingen even (pro)actief zijn in het creëren van maatschappelijk rendement. Wat houdt hen tegen? Willen ze niet, kunnen ze niet, lukt het niet of mogen ze niet? En in welke mate levert een maatschappelijke oriëntatie een voordeel of juist een nadeel op? De ervaringen van deze organisaties worden vertaald naar observaties en bevindingen waar andere bedrijven hun voordeel mee kunnen doen.

Zo helpt dit boek bestaande en nieuwe ondernemingen met praktische tips om een integrale visie op waarde en rendement vorm te geven en zo een bijdrage te leveren aan de grote maatschappelijke uitdagingen waar we voor staan.

Specificaties

ISBN13:9789023256298
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:208
Druk:1
Verschijningsdatum:3-12-2018
Hoofdrubriek:Ondernemen

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Karen Maas

Karen Maas is wetenschappelijk directeur bij het Impact Centre Erasmus (ICE) en programmadirecteur van de executive CSR-opleidingen van de Erasmus School for Accounting & Assurance. ICE is een onderzoekscentrum dat de brug bouwt tussen praktijk en wetenschap op het gebied van impactdenken, -meting en -sturing. Ze onderzoekt de rol van bedrijven in de maatschappij specifiek op het gebied van maatschappelijke impact, duurzaamheid en impact investing.

Andere boeken door Karen Maas

Over Carly Relou

Carly Relou is onderzoeker bij Impact Centre Erasmus. Ze adviseert bedrijven, non-profitorganisaties en overheden over het uitvoeren van impactmetingen en het conceptualiseren van de impact die deze organisaties maken. Ook werkt ze mee aan verschillende onderzoeken over impact investing, het ontwikkelen van impactmeetmethoden en het toegankelijker maken van impactmetingen.

Andere boeken door Carly Relou

Over Tasneem Sadiq

Carly Relou is onderzoeker bij Impact Centre Erasmus. Ze adviseert bedrijven, non-profitorganisaties en overheden over het uitvoeren van impactmetingen en het conceptualiseren van de impact die deze organisaties maken. Ook werkt ze mee aan verschillende onderzoeken over impact investing, het ontwikkelen van impactmeetmethoden en het toegankelijker maken van impactmetingen.

Andere boeken door Tasneem Sadiq

Over Mark Hillen

Mark Hillen is medeoprichter en bestuursvoorzitter van Stichting Social Enterprise NL, de aanjager van de groeiende beweging van sociaal ondernemers. Mark schreef meerdere boeken over sociaal ondernemen: Verbeter de wereld, begin een bedrijf, Iedereen werk, iedereen winst en Zaken die je raken. Hij schreef verschillende whitepapers, waaronder BVm, de sociale onderneming op weg naar het burgerlijk wetboek, en is initiator van de code sociale ondernemingen.

Andere boeken door Mark Hillen

Inhoudsopgave

Ten geleide
In dit boek
Inleiding
Een boek om te stimuleren, te informeren en te enthousiasmeren
Opbouw

Deel 1: Sociaal ondernemen: van uitdagingen naar kansen
Sociaal ondernemen: van uitdagingen naar kansen
Sociaal ondernemen, iets van alle tijden
Hybridisering
Verschillende startposities
Verschillende wegen naar maatschappelijke waardecreatie

Deel 2: Motivatie
1 Strategische intentie
2 Visie en missieMissie en doelstelling hetzelfde?
3 Doelstellingen

Deel 3: Houding
4 Leiderschap
5 Businessmodellen
Strategische businesscase
Maatschappelijke businesscase
Een nieuwe rol voor corporate foundations
6 Trade-offs
7 Intrapreneurship

Deel 4: Aanpak
8 Governance
Sturing op doelstellingen
9 Human resources
Recruitment en selectie
Onboarding en betrokkenheid
Beoordeling en beloning
10 Financiële aspecten
11 Transparantie en communicatie

Deel 5: Van ambitie naar impact
12 Maatschappelijke impact
13 Impactmeting en impactmanagement

Deel 6: Lessons learned
Lessons learned
Verschillende motieven, verschillende benaderingen
Belemmeringen op weg naar hybridisering
Dankwoord
Quickscan
Quickscan: in welke fase richting hybridisering zit uw organisatie?
Het gebruik van de scores van deze quickscan
Deelnemende ondernemingen
Geïnterviewde personen

Over de auteurs
Stichting Management Studies
Word donateur en participeer
Gepubliceerd onderzoek

Alle 100 bestsellers

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Sociaal ondernemen