Lees verder
Aty Boers is directeur van opleidingsinstituut Coach Boulevard, organisatiekundige, coach en trainer. Ze is al meer dan 20 jaar betrokken bij grote verandertrajecten, op het raakvlak van business en ICT. Daarnaast is zij medeoprichter van adviesbureau Valuebridge.
Meer over de auteursHet BPM boek
Theorie en praktijk van procesgericht organiseren
Paperback Nederlands 2021 2e druk 9789024447930Samenvatting
Business Process Management (BPM) helpt organisaties klantgericht, efficiënt en flexibel te werken. Tegelijkertijd draagt het bij aan betere samenwerking en gemotiveerde medewerkers. De traditionele, functioneel ingerichte organisatie heeft haar langste tijd gehad. Bij vernieuwing van organisaties speelt het werken en denken in processen een steeds belangrijkere rol. Het BPM-boek laat zien hoe processen als sleutelfactor kunnen worden gebruikt om alle organisatieaspecten in samenhang in te richten op het leveren van toegevoegde waarde.
De kracht van de BPM-benadering
Het BPM-boek gaat in op aspecten als besturing, organisatieontwerp, cultuur en IT en legt steeds de verbinding tussen het ‘wat’ en het ‘hoe’ van organiseren. De auteurs combineren kennis vanuit vakgebieden als kwaliteitszorg, controlling, informatiemanagement, HRM en verandermanagement tot een integrale aanpak. In Het BPM-boek wordt uitgelegd waarom de BPM-benadering zo krachtig is en hoe je hier in de praktijk handen en voeten aan kunt geven.
Het boek laat zien hoe procesdenken door organisaties op verschillende volwassenheidsniveaus op een effectieve manier kan worden gebruikt. Processen zijn dan de sleutel om:
- producten en diensten optimaal af te stemmen op de behoeften van de buitenwereld en tegelijk de interne organisatie te besturen;
- werkzaamheden te beheersen zonder starre en mechanistische benadering, maar juist door gerichtheid op flexibiliteit en continue verbetering;
- medewerkers ruimte te geven hun werk goed te kunnen doen, hun toegevoegde waarde te kunnen leveren en zichzelf en hun professie te blijven ontwikkelen;
- efficiencyverbetering te laten samenvallen met het inrichten van een organisatie waaraan medewerkers graag hun bijdrage leveren. Resultaatgericht, mensgericht en snel aanpasbaar. Een in alle opzichten gezonde organisatie dus.
Procesgericht werken in de praktijk
Door de praktijkvoorbeelden, modellen en checklists biedt Het BPM-boek inzichten en gereedschappen waarmee meer en minder ervaren managers en procesprofessionals uit de voeten kunnen. Hiermee krijgen zij concrete handvatten aangereikt om procesgericht werken in de praktijk toe te passen. De auteurs beschrijven in dit boek hoe procesgericht organiseren begint met een visie en strategie waarin de klant een centrale plaats heeft, waarin processen worden gezien als hét middel om toegevoegde waarde te leveren voor de klant en waarin processen leidend zijn voor het inrichten van de organisatie. Vervolgens wordt beschreven hoe procesgerichte inrichtingskeuzes gemaakt kunnen worden op het gebied van besturing, organisatie, beheersing en inzet van ICT. Tot slot gaat Het BPM-boek in op de veranderingen die een organisatie doormaakt bij een omslag naar procesgericht denken en werken. Hoe kun je concreet bouwen aan de procesgerichte organisatie?
Voor wie?
Het BPM-boek is bedoeld voor managers, projectleiders, procesanalisten, procesarchitecten, consultants, functioneel beheerders en informatiemanagers.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Aty Boers
Over Nico de Graaf
Inhoudsopgave
1. Waar hebben we het over?
Een visie op procesgericht organiseren
2. Procesgericht worden is ook een proces
Groeifasen van de procesgerichte organisatie
3. Een proces, dat is toch iets met hokken en pijltjes?
Het modelleren van processen
Deel 2 Processen als kapstok
4. De elevator pitch
Het bedrijfsprocesmodel als weergave van de essentie van de organisatie
5. Op zoek naar het karakter van de organisatie
Het belang van organisatiecultuur
6. De ruggengraat van procesgericht organiseren
De procesarchitectuur
Deel 3 Keuzes op basis van de proceskapstok
7. Aan welke knoppen kun je draaien?
Procesgerichte besturing opzetten met behulp van de proceskapstok
8. Weg met de hark, of toch niet?
Organisaties procesgericht ontwerpen met behulp van de proceskapstok
9. Regels zijn maar regels
Procesbeheersing inrichten met behulp van de proceskapstok
10. Geen BPM zonder BPM-systeem?
Procesgericht ICT inzetten met behulp van de proceskapstok
Deel 4 Wat nodig is om een procesgerichte organisatie te worden
11. Een organisatie veranderen doe je niet op papier
Procesgericht organiseren als veranderproces
12. Wie moet dat allemaal gaan doen?
Het opzetten van een BPM-afdeling als ondersteuning van procesgericht werken
13. Meer wegen naar Rome
Methoden voor procesverbetering
14. Best of both worlds
Aanpak die als startpunt kan dienen
15. Blik in de toekomst
Waardegedrevenheid als centraal begrip
Bijlage 1 Competentieprofiel procesmanagementprofessional
Bijlage 2 kwaliteitseisen aan werkprocesbeschrijvingen in de procesarchitectuur
Bijlage 3 Checklist voor de keuze van te verbeteren processen
Bijlage 4 Checklist start BPM-traject
Bijlage 5 IDEF-methode voor procesontwerp
Bijlage 6 Template KPI-definitiekaart
Bijlage 7 Stappenplan voor het STP ontwerpen van een procesflow
Bijlage 8 Verdiepingsliteratuur
Bijlage 9 Afkortingen en begrippen
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan