

Hossein Chamani heeft ruim vijfentwintig jaar ervaring in functies en rollen als hogeschooldocent, trainer, projectmanager, testmanager, network integrator en network manager. Sinds 2001 werkt hij als vakdocent bij de opleiding Informatica van Hogeschool Rotterdam.
Meer over de auteursAan de slag met software testen
Principes, processen en technieken
Paperback Nederlands 2018 9789024408160Samenvatting
ICT'ers leveren betere softwareproducten wanneer ze kennis hebben van kwaliteit en testen. Aan de slag met software testen helpt ICT-studenten om al tijdens hun studie testexpertise te ontwikkelen voor de beroepspraktijk. De student kan de verworven kennis direct toepassen in softwareontwikkelprojecten en zo zich verder verdiepen in het vak.
Op de online omgeving bij het boek wordt een compleet trainings- en toetsprogramma aangeboden voor studenten en ICT'ers. Het programma bevat onderdelen zoals een trainingshandleiding, presentaties, diagnostische toetsen met uitwerkingen en testopdrachten voor softwareontwikkelprojecten.
Het boek bevat alleen onderwerpen die studenten direct kunnen oefenen of toepassen en het is gericht op de volgende aspecten van software testen:
- Principes van proces- en productkwaliteit in softwareontwikkelprojecten;
- Principes van software testen in softwareontwikkelprojecten;
- Testontwerptechnieken in de praktijk.
De tweede druk is uitgebreid met twee nieuwe hoofdstukken over:
- Usability testen;
- Toetstechnieken in de praktijk.
Elk hoofdstuk begint met een praktische oefening, gevolgd door theorie en verhelderende voorbeelden. Het wordt afgesloten met leeropdrachten. Hierdoor wordt de student simultaan voorbereid op de toetsen van de opleiding en op testactiviteiten in het werkveld.
Specificaties
Lezersrecensies
Geef uw waardering
Over Gerard Kruijff
Over Ger Oosting
Over Jos van Rooyen
Inhoudsopgave
Introductie 11
Studiewijzer 13
Deel 1 Principes en processen 15
1 Het waarom, wat en hoe van kwaliteit 17
1.1 Startoefening 1.1 17
1.2 Inleiding 18
1.3 Wat is kwaliteit? 18
1.4 Startoefening 1.2 22
1.5 Wat is het belang van kwaliteit? 23
1.6 Startoefening 1.3 24
1.7 Hoe bepaal je de kwaliteit? 25
1.8 Leeropdrachten 29
1.9 Literatuur 33
2 Testen tijdens het ontwikkelproces 35
2.1 Startoefening 2.1 35
2.2 Methoden 36
2.3 De watervalmethode 39
2.4 Leeropdrachten watervalmethode 43
2.5 Startoefening 2.2 45
2.6 Agile 46
2.7 Leeropdrachten agile 50
2.8 Additionele opdrachten 50
2.9 Literatuur 52
3 Risicoanalyse en de impact op de test 53
3.1 Startoefening 3.1 53
3.2 Risico’s en risicosoorten 56
3.3 Productrisicoanalyse 56
3.4 Risicoanalyse op het project 59
3.5 Bedrijfsprocesrisico 61
3.6 Leeropdrachten 61
3.7 Literatuur 64
4 Toetstechnieken in de praktijk 65
4.1 Startoefening 4.1 65
4.2 Wat is toetsen? 66
4.3 Toetstechnieken 69
4.4 Informele review 69
4.5 Structured walkthrough (gestructureerd doorlopen) 70
4.5 Inhoudelijke review 70
4.6 Inspectie 71
4.7 Literatuur 73
5 Usability als kwaliteitskenmerk van software 75
5.1 Startoefening 5.1 75
5.2 Wat is usability? 78
5.3 Het belang van usability 83
5.4 Opdrachten 84
5.5 Literatuur 88
Deel 2 Testontwerptechnieken 89
6 Nut en noodzaak van testontwerptechnieken 91
6.1 Startoefening 6.1 91
6.2 Waarom is het gebruik van testontwerptechnieken belangrijk? 95
6.3 Diverse soorten testontwerptechnieken 96
6.4 Toepassing van testontwerptechnieken en het type bevinding 97
6.5 Testontwerptechnieken in combinatie met dekkingsgraad 98
6.6 De keuze van een testontwerptechniek 103
6.7 Leeropdrachten 104
6.8 Literatuur 106
7 Equivalentieklassen en grenswaardenanalyse 107
7.1 Startoefening 7.1 107
7.2 Equivalentieklassen 108
7.3 Startoefening 7.2 111
7.4 Grenswaardenanalyse 112
7.5 Belangrijkste overeenkomsten en verschillen op een rij 115
7.6 Leeropdrachten 115
7.7 Literatuur 117
8 Use case test 119
8.1 Startoefening 8.1 119
8.2 Use case test 121
8.3 Meer over use cases en testgevallen 122
8.4 Leeropdrachten 125
8.5 Literatuur 126
9 Procescyclustest 127
9.1 Startoefening 9.1 127
9.2 Procescyclustest 128
9.3 Leeropdrachten 135
9.4 Literatuur 137
10 Decision table testing 139
10.1 Startoefening 10.1 139
10.2 Het wat, waarom en hoe van decision table testing 141
10.3 Werkwijze 141
10.4 Meer over het vereenvoudigen van decision tables 144
10.5 Leeropdrachten 146
10.6 Literatuur 147
11 State transition testing 149
11.1 Startoefening 11.1 149
11.2 State transtion testing 151
11.3 Leeropdrachten 157
11.4 Literatuur 158
12 Exploratory testing 159
12.1 Startoefening 12.1 159
12.2 Het wat, waarom en hoe van exploratory testing 160
12.3 Leeropdrachten 162
12.4 Literatuur 163
13 Uitwerkingen van startoefeningen 165
13.1 Hoofdstuk 1 165
13.2 Hoofdstuk 2 165
13.3 Hoofdstuk 3 166
13.4 Hoofdstuk 4 167
13.5 Hoofdstuk 5 168
13.6 Hoofdstuk 6 168
13.7 Hoofdstuk 7 170
13.8 Hoofdstuk 8 171
13.9 Hoofdstuk 9 172
13.10 Hoofdstuk 10 172
13.11 Hoofdstuk 11 173
13.12 Hoofdstuk 12 173
De auteurs 175
Bijlage A ISO-25010 Nederlands 177
Index 181
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Economie
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Mens en maatschappij
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan