

Gerard Donkers is zelfstandig onderzoeker, auteur en docent aan masteropleidingen op het gebied van sociale interventie.
Meer over Gerard DonkersVeranderkundige modellen
Paperback Nederlands 2001 1e druk 9789024414826Samenvatting
Dit boek bevat een inleiding in het veranderkundig denken. De methodieken die er in worden behandeld, hebben betrekking op het werken met individuen, groepen, organisaties en samenlevingsverbanden. Het boek is niet alleen gericht op theoretische kennis van het vakgebeid, maar ook op het bevorderen en verbeteren van bekwaam en zorgvuldig veranderkundig handelen.
Het boek begint met een inleiding in het agogisch denken en met enkele centrale begrippen van het vakgebied. De kern van dit boek ligt in de uitwerking van de drie modellen van verandering: het sociaal-technologisch model, het persoongericht model en het maatschappijkritisch model. Het boek laat mensen nadenken over diverse methodiekrichtingen binnen maatschappelijk werk en dienstverlening, binnen culturele en maatschappelijke vorming, binnen sociaal-pedagogische hulpverlening, binnen opbouwwerk en binnen professionele organisatieontwikkeling. Binnen al deze studierichtingen is het boek te gebruiken. Het boek is vooral geschikt voor hogere beroepsopleidingen.
Met deze nieuwe druk heeft de auteur het boek sterk veranderd. Naast het aanbrengen van algemene wijzigingen, is het boek aangepast aan de nieuwe ontwikkelingen vanaf het begin van de jaren negentig. De inleiding is helder gemaakt door overtollig jargon en verwarrende zijsporen weg te laten en door de agogische optiek nog duidelijker uit te werken. Verder zijn de drie modellen geactualiseerd en op bepaalde punten 'zakelijker' en minder ideologisch geladen uitgewerkt.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Inleiding in het agogisch denken
2. Het sociaal technologisch model
3. Enkele methodieken binnen het sociaaltechnologische model
4. Het persoonsgericht model
5. Enkele methoden binnen het persoonsgericht model
6. Het maatschappijkritisch model
7. Enkele methodieken binnen het maatschappijkritisch model
8. Verwerking van de modellen
Slotwoord
Gebruikte literatuur per onderdeel
Trefwoordenregister
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan