Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

De leraar centraal bij onderwijsinnovatie

Van centralisme naar kennisorganisatie in het onderwijs

Paperback Nederlands 2008 9789024418060
Vandaag voor 17:00 besteld, morgen in huis

Samenvatting

Innovatie en -beleid sorteren in het onderwijs nauwelijks het effect dat zij beogen. De kwaliteit neemt niet toe, de schooluitval blijft hoog, het leraartekort is schreeuwend. Deze innovaties veroorzaken alleen maar onrust.

Op scholen, van basisonderwijs tot universiteit, van onderwijsassistent tot Collega van Bestuur, heerst het paradigma van het 'centraal geleid onderwijsbeleid'. Centraal geleid onderwijsbeleid ontstaat wanneer onderwijsbeleid en -innovaties door voorschriften opgelegd worden aan individuele docenten. Zo beslist niet de leraar als professional, maar het centrale beleidsorgaan over innovaties. Verder blijkt dat dit beleid niet zozeer de inhoud van het onderwijs treft, maar de manier waarop deze inhouden aan lerende jongeren wordt overgedragen.
Terwijl juist dat de kern is van de professionaliteit van de docent.

Mooijman betoogt dat de uitvoering van dit onderwijsbeleid essentiële problematiek in het Nederlandse onderwijs veroorzaakt. De oplossing van die problematiek is onderwijsinnovatie weer aan leraren over te laten. Schoolorganisaties zouden daartoe meer op echte kennisorganisaties moeten gaan lijken. Hij beschrijft hoe een dergelijke school eruit ziet.
Dit boek is bedoeld voor allen die zich betrokken voelen bij het dagelijks onderwijsbeleid in een schoolorganisatie, managers en docenten.

Specificaties

ISBN13:9789024418060
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:167
Uitgever:Boom
Druk:1
Verschijningsdatum:9-4-2014
Hoofdrubriek:Non-profit
Serie:PM reeks

Lezersrecensies

2.5 van de 5
2 stemmen
0
1
0
0
1

Over Marcel Mooijman

Marcel Mooijman is als docent verbonden aan de Hogeschool Rotterdam. Ruim tien jaar is hij lerarenopleider en staat zo midden in het onderwijs.

Andere boeken door Marcel Mooijman

Inhoudsopgave

1. Voorbeschouwing
2. Onderwijsbeleid en kwaliteit
3. Centraal geleid onderwijsbeleid
4. Sturend onvermogen van centraal onderwijsbeleid
5. Centralistische organisatie en communicatie
6. De keuze voor centralisme
7. Kennisorganisatie in de school
8. Kennisorganisatie, overheid en maatschappelijke organisaties
9. Slotbeschouwing.

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        De leraar centraal bij onderwijsinnovatie