

Prof. dr. Hans Doorewaard is emeritus hoogleraar in de bedrijfswetenschappen van de Radboud Universiteit Nijmegen.
Meer over de auteursPraktijkgericht kwalitatief onderzoek
Een praktische handleiding
Paperback Nederlands 2019 9789024425921Samenvatting
'Praktijkgericht kwalitatief onderzoek' is een praktische handleiding voor het succesvol uitvoeren
van deductieve onderzoeken. Je leert hoe je een onderzoek opzet en uitvoert, hoe je gegevens kunnen analyseren en hoe ze een goed onderzoeksrapport schrijven. Dit boek leid je met heldere instructies door de verschillende onderzoeksfases.
Uniek aan dit boek
- voor goed onderbouwde deductieve onderzoeken;
- een praktisch en compact handboek met heldere instructies;
- met het faseplan voor een bruikbaar, valide en betrouwbaar onderzoek.
Inclusief studiemateriaal op de bijbehorende website www.praktijkgerichtkwalitatiefonderzoek.nl
- extra praktijkcases met uitwerkingen;
- onderzoeksformats;
- KODANI-handleiding;
- en powerpointpresentaties.
'Praktijkgericht kwalitatief onderzoek' past goed binnen uiteenlopende opleidingen waar onderzoek een rol speelt, zoals Accountancy, Bedrijfseconomie, Bedrijfskunde MER, Communicatie, Bouwkunde, Logistiek en Economie en Industrieel Ontwerp en Vormgeving.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Arnoud van de Ven
Inhoudsopgave
Deel 1: Onderzoeksopzet
Fase 1 Onderzoekskader: oriënteren, afbakenen en bepalen type project
1.1 Oriënteren
1.2 Afbakenen
1.3 Het projecttype bepalen
1.4 Samenvatting in het onderzoekskader
Fase 2 Formuleren van de doelstelling van het onderzoek
2.1 Doelstelling a-gedeelte
2.2 Doelstelling b-gedeelte
Fase 3 Opstellen van het globale conceptuele model en het onderzoeksmodel; formuleren van de vraagstelling
3.1 Het globale conceptuele model maken
3.2 Het onderzoeksmodel maken
3.3 De vraagstelling formuleren
Deel 2: Conceptueel ontwerp
Fase 4 Bepalen van het definitieve conceptuele model en de verwachtingen
4.1 Dimensies: opsommen en afbakenen
4.2 De verwachtingen aanscherpen tot het niveau van dimensies
4.3 De gewenste situatie
Fase 5 Concretiseren van het conceptuele model
5.1 Topics formuleren
5.2 Van topics naar indicatoren
5.3 Het uitschrijven van de verwachtingen tot op het niveau van topics
Deel 3: Technisch ontwerp
Fase 6 Samenvattend analyseren, betrouwbaarheid en geldigheid bespreken
6.1 Wat is samenvattend analyseren?
6.2 Validiteit (geldigheid) en betrouwbaarheid van het onderzoek
Fase 7 Voorbereiden van het verzamelen van gegevens
7.1 Triangulatie van bronnen
7.2 Diepte-interview
7.3 Gegevensverzameling uit documenten
7.4 Gegevensverzameling observatie
7.5 Bijvangst documenten en observatie
Deel 4 Resultaten van het onderzoek
Fase 8 Ordenen en bewerken van gegevens
8.1 Ordenen en bewerken van de gegevens uit een interview
8.2 Ordenen en bewerken van de gegevens uit de bestudering van documenten en uit observatie
Fase 9 Beschrijven van de resultaten van het onderzoek
9.1 Maak een samenvattend verslag van de feitelijke situatie per topic en per bron
9.2 Maak een samenvattend verslag per topic, op basis van de verzamelde gegevens, met aandacht voor de relatie tussen de topics van de onafhankelijke en de afhankelijke variabele(n)
Deel 5 Analyse van de resultaten, conclusies en aanbevelingen
Fase 10 De analyse van de resultaten, conclusies en aanbevelingen
10.1 Topicanalyse
10.2 Invloedanalyse
10.3 Conclusies
10.4 Bijvangst
10.5 Aanbevelingen
Tot slot: kwantitatief onderzoek, kwalitatief inductief en deductief onderzoek
Literatuur
Over de auteurs
Trefwoordenregister
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Economie
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Mens en maatschappij
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan