Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
, , , , e.a.

Veranderen met Appreciative Inquiry

Waarderend actieonderzoek in de praktijk

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2020 9789024436330
Verkooppositie 934
Direct te downloaden

Samenvatting

Veranderen met appreciative inquiry is een uniek antwoord op de vraag hoe met de complexe verandervraagstukken van deze tijd om te gaan. Een onmisbaar boek voor verantwoord veranderen in de praktijk van alledag, mét in plaats van vóór mensen.

Appreciative inquiry is een filosofie en methode die door waarderend onderzoeken zichtbaar maakt wat mensen belangrijk vinden en wensen voor de toekomst. Een waardegedreven, verbindende en actiegerichte veranderaanpak die duurzame resultaten oplevert, doordat mensen op verantwoorde wijze gestalte aan verandering geven.

Veranderen met appreciative inquiry reikt de ingrediënten aan voor het ontwerpen, uitvoeren en begeleiden van een creatief veranderproces. Met transparantie, betrokkenheid en hoogwaardige interactie als de belangrijkste bouwstenen. Passend bij de eisen van deze tijd, waarin vaak geen eenvoudige antwoorden voorhanden zijn.

Veranderen met appreciative inquiry is:
- een doe-boek met praktijkvoorbeelden, oefeningen, checklists en een heldere uitleg van de principes en het onderzoeksproces van appreciative inquiry.
- een vernieuwend boek dat ingaat op thema’s die bij verandering spelen, zoals een waarderende grondhouding, generatief veranderen, kwaliteit van interactie en kritisch waarderend onderzoeken.
- een ethisch boek. Veranderen is mensenwerk. Daarom gaat dit boek verder dan een functionele kijk op veranderen en nodigt het de lezer uit stil te staan bij de consequenties van verandering

Voor wie is Veranderen met appreciative inquiry geschreven?
Veranderen met appreciative inquiry is geschreven voor veranderaars, coaches, adviseurs, opleiders, managers en studenten die op onderzoekende en waarderende wijze vernieuwing en verandering in organisaties en samenleving willen vormgeven.

Robbert Masselink, Jeannette de Haan, Nathalie Hugenholtz, Marco van Rossum en Robert Paul Schwippert zijn ervaren organisatieadviseurs, onderzoekers en coaches die verantwoord veranderen in bedrijven, organisaties en netwerken nastreven. Samen vormen zij het AI Gilde.

Daarnaast hebben verschillende bedrijven, managers en collega-professionals een waardevolle bijdrage geleverd aan dit boek door vanuit eigen ervaringen een verhaal over appreciative inquiry te vertellen. Met dank aan: Gabriël Anthonio, Els Deenen en Elze Roza, Kathelijne Drenth, Manou van Eerten, Fenny van Es-Radhakishun, Eric Hendriks, Paulien Haakma , Thijs Homan, Joep C. de Jong, Barbara van Kesteren, Elly de Lange, Chris ’t Mannetje, Paul ’t Mannetje, Ot Meijers, Mirko Opdam, Hélène Oostdijk, Michael Oppatja, José Otte, Marieke te Plate, Cora Rijerse, Jacco van Uden, Gerdien Vegter en Danielle Zandee.

Specificaties

ISBN13:9789024436330
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:336
Druk:1
Verschijningsdatum:10-12-2020
Hoofdrubriek:Algemeen management

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (1)

preview
Veranderen met Appreciative Inquiry - Waarderend actieonderzoek in de praktijk
Robbert Masselink 25 november 2020 Veranderen met Appreciative Inquiry geeft een uniek antwoord op de vraag hoe met de complexe verandervraagstukken van deze tijd om te gaan. Een preview.
Alle interviews en artikelen (1)

Over Robbert Masselink

Robbert Masselink adviseert en ondersteunt directies, (management)teams en veranderkundige begeleiders bij strategie-, team- en organisatieontwikkeling. Ontwikkeling en verandering gaan in zijn beleving om het vormgeven van nieuwe verhoudingen ten opzichte van jezelf, elkaar en onderwerpen die in conversaties spelen. Appreciative inquiry past daar als veranderfilosofie en aanpak goed bij en reikt waardevolle handvatten aan om onderzoek, dialoog en actie te organiseren. Hij is initiatiefnemer van het AI Gilde, spreekt en publiceert frequent over appreciative inquiry en is eindredacteur van ‘Veranderen met appreciative inquiry’.

Andere boeken door Robbert Masselink

Over Jeannette de Haan

Jeannette de Haan is medeoprichter van het AI Gilde. Ze faciliteert als onderzoeker, trainer, docent, en (organisatie)coach groei, ontwikkeling en vernieuwing. Ze is executive master in internal auditing en de ontwikkelaar van waarderend auditen. Geïnspireerd door erkende (internationale) opleidingen o.a. op het gebied van appreciative inquiry, NLP, TA, verandermanagement, presence en systemisch werken, brengt Jeannette beweging in vraagstukken over leiderschap, (werk)relaties, kwaliteit, strategie, governance en organisatieontwikkeling. Dit vanuit haar motto: zien, raken, doen!

Andere boeken door Jeannette de Haan

Over Nathalie Hugenholtz

Nathalie Hugenholtz is medeoprichter van het AI Gilde. Ze is arbeid- en organisatiesociologe van huis uit, afgestudeerd op (cultural) change management en was tijdens de studie al gecharmeerd van appreciative inquiry. In 2008 promoveerde ze op het onderwerp ‘Knowledge Management for Occupational Health’. Sindsdien heeft zij zich - geïnspireerd door diverse (internationale) opleidingen - steeds verder toegelegd op het beoefenen van appreciative inquiry in de praktijk en adviseert, onderzoekt, coacht en traint zij mens en organisatie met behulp van appreciative inquiry.

Andere boeken door Nathalie Hugenholtz

Over Marco van Rossum

Marco van Rossum is medeoprichter van het AI Gilde. Hij ondersteunt directies, management(teams) en professionals van organisaties bij het waarmaken van hun strategische - en samenwerkingsambities. De verander- en ontwikkelingsvragen die daar uit voortkomen pakt hij samen met klanten als facilitator en in partnerschip op. Praktisch, enthousiast en met hart voor mensen en de zaak. Marco heeft als achtergrond technische bedrijfskunde en een fascinatie voor mensen, hun onderlinge relaties, samenwerking en verandering. In zijn persoonlijke en professionele ontwikkeling werd hij gegrepen door de zienswijze van appreciative inquiry. Sindsdien is dit een belangrijk fundament binnen zijn veranderkundige benadering en de manier waarop hij werkt met organisaties, leiders en professionals.

Andere boeken door Marco van Rossum

Over Robert Paul Schwippert

Robert Paul Schwippert is als managementconsultant, groepsfacilitator en coach gefascineerd door de vraag hoe effectieve samenwerking tussen individuen, teams en organisaties gestalte krijgt. Vanuit zijn ruime ervaring als consultant en manager in het internationale bedrijfsleven begeleidt hij internationale organisaties, zoals Philips, AKZO Nobel, Heineken, PepsiCo, Generali en Corbion bij vraagstukken over cultuur- en organisatieverandering en teamontwikkeling. Robert Paul is opgeleid als bedrijfskundige en een pragmatisch ingesteld persoon, die overtuigd is van de waarde van diversiteit en het verbinden van diverse gezichtspunten. Hij gelooft in de kracht van co-creatie met de klant en vindt dat ook wat er wel werkt in een organisatie aandacht verdient! Robert Paul is een van de medeoprichters van het AI Gilde.

Andere boeken door Robert Paul Schwippert

Inhoudsopgave

1 Inleiding 16
1.1 Veranderen met appreciative inquiry 16
1.2 Wat is er nieuw in het boek? 17
1.3 Motivatie voor een vernieuwd boek 18
1.4 Voor wie is het boek bestemd? 20
1.5 Structuur en opzet van het boek 21
1.6 Afsluitend 23
Bijlage Het ‘Bildungs-potentieel’ van appreciative inquiry 24

Deel 1 kennismaken met appreciative inquiry
2 Introductie van appreciative inquiry 30
Doelstelling 30
2.1 Inleiding 30
2.2 Anders omgaan met veranderen en vernieuwen 31
2.3 Onderzoeken als methode van veranderen 35
2.4 Actieonderzoek: Onderzoeken met en vanuit de praktijk 38
2.5 Het belang van taal bij verandering 39
2.6 Een andere visie op veranderen 40
2.7 Wanneer pas je appreciative inquiry toe? 41
2.8 De principes van appreciative inquiry 43
2.8.1 Het sociaal-constructionistische principe 43
2.8.2 Het poëtische principe 44
2.8.3 Het simultaniteitsprincipe 44
2.8.4 Het anticipatoire principe 45
2.8.5 Het positieve principe 45
2.9 De aanpak van appreciative inquiry: Het 4D-model 46
2.9.1 Discover – Vertellen 46
2.9.2 Dream – Verbeelden 47
2.9.3 Design – Vormgeven 47
2.9.4 Deliver – Vernieuwen 48
2.10 Afsluitend 48
Reflectievragen 48

3 Waarderen en onderzoeken als grondslagen voor verandering 49
Doelstelling 49
3.1 Naar een andere visie op communicatie 49
3.1.1 Communicatie als informatieoverdracht 49
3.1.2 Communicatie als een proces van betekeniscreatie 51
3.1.3 Oog krijgen voor gezamenlijke betekeniscreatie 53
3.2 Dagelijkse gesprekken in organisaties 54
3.3 Het voeren van waarderende gesprekken 56
3.3.1 Een vragende, onderzoekende houding 57
3.3.2 Waarderende vragen die richting geven 57
3.3.3 Focus op ervaringsgerichte verhalen 58
3.3.4 Responsieve communicatie 60
3.3.5 Transformatief potentieel 61
3.4 Stromen van conversaties beïnvloeden 61
3.5 Afsluitend 62
Reflectievragen 63
Bijlage Waarderend onderzoeken als houding: wat we kunnen leren van de kunsten 64

4 Waarderend faciliteren van verandering 70
Doelstelling 70
4.1 Inleiding 70
4.2 Wat is faciliteren? 71
4.3 Functies en rollen 72
4.3.1 Drie kernfuncties van faciliteren 72
4.3.2 Vier mogelijke rollen van een facilitator 73
4.4 De waarderende onderzoekende facilitator 76
4.4.1 Een waarderende houding 77
4.4.2 Een onderzoekende instelling 80
4.5 De facilitator: buitenstaander of deelnemer? 81
4.6 Afsluitend 82
Reflectievragen 83

Deel 2 voorbereidingen treffen
5 De samenwerking vormgeven 86
Doelstelling 86
5.1 Een start maken met verandering 86
5.2 Het begin van verandering: onbehagen of verlangen 87
5.3 Waarderend luisteren naar verhalen 89
5.4 Hoeveel vertel je over appreciative inquiry? 92
5.5 Zicht krijgen op de politieke context van je onderzoek 94
5.6 Naar heldere afspraken met de opdrachtgever 95
5.7 Afsluitend 96
Reflectievragen 96
Bijlage Checklist vragen over de politieke context van een veranderingsproces 97

6 Een onderzoeksopzet maken 99
Doelstelling 99
6.1 Richtinggevende keuzes maken voor het onderzoek 99
6.1.1 Het tijdpad 99
6.1.2 Selectie van de deelnemers 100
6.1.3 Keuze van het onderzoeksthema 101
6.2 De organisatie van het onderzoeksproces 108
6.2.1 Sturing en uitvoering van het onderzoek 108
6.2.2 Structurering van het onderzoek 110
6.2.3 Locatiekeuze en faciliteiten 111
6.2.4 Organisatorische ondersteuning 112
6.3 Een startbijeenkomst organiseren 113
6.4 Het begeleiden van groepen en bijeenkomsten 116
6.5 Afsluitend 118
Reflectievragen 118
Bijlage Overzicht van facilitaire zaken 119
Bijlage Een kort waarderend onderzoek voor een startbijeenkomst 123

Deel 3 onderzoeken en veranderen
7 Discoverfase: Onderzoeken van verhalen 128
Doelstelling 128
7.1 Inleiding 128
7.2 Op zoek naar verhalen die het verschil maken 129
7.2.1 De kracht van waarderende verhalen 130
7.2.2 Verhalen die beweging creëren 131
7.3 Voorbereidingen treffen voor de Discoverfase 132
7.3.1 Beschikbare tijd voor de Discoverfase 132
7.3.2 Een onderzoeksopzet maken 132
7.3.3 Manieren om verhalen te verzamelen 134
7.3.4 Ontwikkelen van waarderende vragen 136
7.3.5 Een vragenlijst opstellen 143
7.4 Het voeren van waarderende gesprekken 148
7.4.1 De kunst van het doorvragen 149
7.4.2 Wanneer het gesprek een ‘verkeerde’ kant uitgaat 149
7.5 Betekenis creëren uit de waarderende gesprekken 150
7.5.1 Het bundelen en verspreiden van interviewverslagen 151
7.5.2 Het bespreken van verhalen in een groepsbijeenkomst 151
7.5.3 Samen betekenis geven aan het geheel van verhalen 153
7.6 Uitkomsten en impact 155
Reflectievragen 155
Bijlage Verslaglegging van een interview 156
Bijlage Het wonder van een Wall of Wonder 157

8 Dreamfase: De toekomst verbeelden 162
Doelstelling 162
8.1 Dromen: What’s in a name? 162
8.2 Een dynamische opvatting van tijd 163
8.3 Slim gebruikmaken van de selffulfilling prophecy 164
8.4 Stap 1: Wensen en verwachtingen inventariseren 165
8.5 Stap 2: Dromen ontwikkelen 168
8.6 Stap 3: Op creatieve wijze het toekomstbeeld presenteren 170
8.7 Stap 4: Toetsen van de richting van de collectieve ambitie 171
8.8 Uitkomsten en impact 172
Reflectievragen 173
Bijlage De Discover- en Dreamfase zichtbaar en bespreekbaar maken met terugspeeltheater 174
Bijlage Hoe beelddenken het AI-proces katalyseert 177

9 Designfase: Veranderingen zichtbaar maken en vergroten 182
Doelstelling 182
9.1 Design: Bewegen naar het toekomstbeeld 182
9.2 Creatieve spanning creëren en productief maken 184
9.3 Voorbereidingen treffen voor deze fase 185
9.4 Stap 1: Ontwerpthema’s kiezen 186
9.5 Stap 2: Condities, kansen en mogelijkheden identificeren 187
9.6 Stap 3: Provocatieve voorstellen ontwikkelen 190
9.7 Stap 4: Kiezen voor verandering 193
9.8 Uitkomsten en impact 195
Reflectievragen 195
Bijlage Oefening: Doe je mee? Halen en brengen 196

10 Deliverfase: Experimenteren kun je leren 199
Doelstelling 199
10.1 Experimenteren in plaats van implementeren 200
10.2 Voorbereidingen treffen 200
10.2.1 Bijeenkomsten in de Deliverfase 200
10.2.2 Informatievoorziening 201
10.2.3 Rol van de opdrachtgever 202
10.3 Stap 1: De uitkomsten doorspreken 203
10.4 Stap 2: Ideeën en initiatieven formuleren voor actie 203
10.5 Stap 3: Robuuste actieplannen maken 204
10.6 Stap 4: Een tijdlijn maken van initiatieven en acties 206
10.7 Stap 5: Aan de slag in de praktijk 207
10.8 Stap 6: Verantwoording afleggen 210
10.9 Uitkomsten en impact 210
Reflectievragen 211

Deel 4 praktijktoepassingen
11 Waarderende gespreksvoering in de praktijk 214
11.1 Inleiding 214
11.2 Waarderend Coachen. Een zoektocht naar hoopvolle verhalen 215
11.3 Loopbaancoaching voor millennials 218
11.4 Groepsleren uit eigen ervaringen 222
11.5 De waarde van conflict 225
11.6 Conflicten bespreken in waarderende conversaties 229

12 Storytelling 234
12.1 Inleiding 234
12.2 Storytelling 236
12.3 De ander verrast. Uitbraak uit een denkpatroon 242
12.4 Het gaat om de verhalen, Annie! 246
12.5 Appreciative inquiry in de kerk: waarderende gemeenteopbouw! 249
12.6 De talking stick-methode. Waarderende aandacht voor elkaar 253

13 Samen richting geven 258
13.1 Inleiding 258
13.2 Ambtenaren werken succesvol samen met inwoners 259
13.3 Generativiteit kun je niet afdwingen, maar wel stimuleren 262
13.4 Van silomanagement naar post-siloleiderschap 268
13.5 Talentwaarderend werken met Klimaatvragen 274
14 Maatwerktoepassingen van appreciative inquiry 278
14.1 Inleiding 278
14.2 Waardegericht werken aan welbevinden op school 279
14.3 Met de CliftonStrengths talentwaarderend (samen)werken 281
14.4 Waarderend leidinggeven 286
14.5 Een open mind brengt nieuwe mogelijkheden ... 292
14.6 Maak de sprong! Waarderende kwaliteitszorg bij de HAN University of Applied Sciences 294

15 Een fascinerend toekomstperspectief 302
15.1 Doelstelling 302
15.2 Appreciative inquiry als relationele praktijk 303
15.2.1 Relationeel veranderen als dagelijkse praktijk 304
15.2.2 Stimuleren van inclusiviteit en deelname 305
15.2.3 Inhoud, proces en relatie zijn met elkaar verweven 306
15.2.4 Relationeel veranderen als vervolgstap? 306
15.2.5 Samenvattend 307
15.3 Kritisch waarderend onderzoeken 307
15.3.1 Onderzoeken vanuit vertrouwen en veiligheid 308
15.3.2 Twee opvattingen van waarderen 309
15.3.3 Mensen uitnodigen om verhalen te vertellen 310
15.3.4 Op zoek naar waardevolle verhalen 311
15.3.5 Afsluitend 314
15.4 Oog krijgen voor generativiteit 314
15.4.1 Wat is generativiteit? 314
15.4.2 Naar een transformatie in denken en doen 315
15.4.3 Voorwaarden scheppen voor generatieve verandering 316
15.5 Afsluitend 322

Epiloog 323
Over de auteurs 325
Literatuur 331

Alle 100 bestsellers

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Veranderen met Appreciative Inquiry