Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
-
Inloggen
-- Inloggen
  • accountoverzicht
  • bestellingen
  • facturen betalen
  • downloadcentrum
  • summaries
  • gegevens
  • nieuwsbrief
  • partnerprogramma
  • financieel
  • inloggen
  • uitloggen

Uw winkelwagen

Naar winkelwagen Verder winkelen
Managementboeken
Alle managementboeken
  • Direct naar
    • Managementboek TOP 100
    • AI-books
    • Leiderschap
    • Auteur in de spotlight
    • Online Magazine
  • Rubrieken
    • Advisering
    • Algemeen management
    • Coaching en trainen
    • Communicatie en media
    • Economie
    • Financieel management
    • Inkoop en logistiek
    • Internet en social media
    • IT-management / ICT
    • Juridisch
    • Leiderschap
    • Marketing
    • Mens en maatschappij
    • Non-profit
    • Ondernemen
    • Organisatiekunde
    • Personal finance
    • Personeelsmanagement
    • Persoonlijke effectiviteit
    • Projectmanagement
    • Psychologie
    • Reclame en verkoop
    • Strategisch management
    • Verandermanagement
    • Werk en loopbaan
Overige boeken
Alle overige boeken
  • Direct naar
    • Bestseller 60
    • Fictie TOP 20
    • Non-fictie TOP 20
    • Spanning TOP 20
    • Jeugd TOP 10
    • Culinair TOP 10
  • Rubrieken
    • Cadeauboeken
    • Computer en informatica
    • Economie
    • Filosofie
    • Flora en fauna
    • Geneeskunde
    • Geschiedenis
    • Gezondheid
    • Informatief / professioneel
    • Jeugd
    • Juridisch
    • Koken en eten
    • Kunst en cultuur
    • Literatuur en romans
    • Mens en maatschappij
    • Naslagwerken
    • Paramedisch
    • Psychologie
    • Reizen
    • Religie
    • Schoolboeken
    • Spiritualiteit
    • Sport, hobby, lifestyle
    • Thrillers en spanning
    • Wetenschap en techniek
    • Woordenboeken en taal
Interactief leren
Alle seminars & trainingen
  • Direct naar
    • Live events
    • Online training
    • AI-Books
  • Online Magazine
    • Previews
    • Recensies
    • Interviews
    • Podcasts
    • Videos
  • Volg ons op
    • Spotify
    • YouTube
    • Instagram
    • Linkedin
Attenderingen
Attenderingen instellen
  • Algemeen
    • Recht op u af
    • Juridische attendering
    • Hiatensignalering juridisch
    • Seriesignalering
    • Herdruksignalering
    • Internationaal
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Periodieken
Alle periodieken
  • Algemeen
    • Uw periodieken
    • Verlengen / opzeggen
    • Openstaande claims
    • Bibliografische wijzigingen
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Boekseries
Alle boekseries
  • Algemeen
    • Uw serieabonnementen
    • Geadresseerden
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Nu lezen
Online Magazine
  • Direct naar
    • Recensies
    • Interviews
    • Previews
    • Opinie
    • Actueel
    • Podcasts
    • Videos
  • Lees over
    • Algemeen management
    • Coachen en trainen
    • Leiderschap
    • Marketing
    • Organisatiekunde
    • Strategisch management
    • Verandermanagement
    • meer onderwerpen...
  • Recente artikelen
010-4731397
Klantenservice
Mijn account
Mijn bestellingen
010-4731397
Boeken Strategisch management Praktijkboek Strategisch Omgevingsmanagement
Speciale actie - boek cadeau Actie loopt t/m 8 juni 2025
Praktijkboek Strategisch Omgevingsmanagement
Jeroen Medema

Jeroen Medema werkt als senior adviseur bij Wesselink VanZijst aan uiteenlopende maatschappelijke vraagstukken. Hij is naast adviseur, procesbegeleider en mediator ook trainer/coach en publiceert regelmatig over het vakgebied.

Meer over de auteurs
Praktijkboek Strategisch Omgevingsmanagement Jeroen Medema 30 januari 2025 Elke veranderopgave in Nederland is complex, omdat alles al geregeld is. Iets veranderen in de maatschappij, zoals bijvoorbeeld in de gebouwde omgeving, betekent vrijwel altijd iemand anders teleurstellen of uit zijn comfortzone drukken.  Lees het volledige artikel
Jeroen Medema, Hans van Zijst

Praktijkboek Strategisch Omgevingsmanagement

Antwoorden op 99 veelgestelde vragen uit de praktijk

Paperback Nederlands 2024 1e druk 9789024468256
Verkooppositie 2624Hoogste positie: 409
Paperback | NL € 34,95 E-book | NL € 27,95
Bestel dit boek en u ontvangt Da’s gek - Inspirerend notitieboek t.w.v. 14,50 gratis.
Op voorraad | Op werkdagen voor 21:00 besteld, volgende dag in huis
34,95
In winkelwagen
 
Stel een vraag over dit boek
Samenvatting Specificaties Interviews en artikelen Over de auteur Inhoudsopgave
Speciale actie - boek cadeau Actie loopt t/m 8 juni 2025

Samenvatting

Het oplossen van maatschappelijke vraagstukken is de laatste jaren complexer geworden. Dit komt onder andere doordat we steeds vaker te maken krijgen met een groot scala aan belanghebbenden. Belanghebbenden die – vaak terecht – op uiteenlopende manieren aandacht vragen voor het eigen belang in het licht van de publieke opgave. Tegelijkertijd heb je als omgevingsprofessional te maken met maatschappelijke trends als polarisatie, de ik-cultuur, afnemend vertrouwen in overheden, schaarste aan ruimte en de rol van sociale media in het publieke debat.

Het is dus niet verwonderlijk dat we zo vaak felle discussies en snel escalerende conflicten zien in de samenleving. Strategisch OmgevingsManagement (SOM) biedt een effectieve aanpak van opgaven waarin verschillende stakeholders andere of zelfs tegengestelde belangen hebben. Dit praktijkboek biedt 99 antwoorden op veelgestelde vragen over de aanpak van maatschappelijke vraagstukken met deze methode. Het vormt daarmee een zeer praktische aanvulling op het Handboek Strategisch OmgevingsManagement 2.0.

"Omdat de opgaven niet makkelijker worden, het aantal stakeholders niet minder, belangen niet kleiner, vertrouwen niet vanzelfsprekender."

Trefwoorden

omgevingsmanagement   strategisch omgevingsmanagement   strategisch management   stakeholdermanagement   mutual gains approach   belangenanalyse   belangenmanagement   procesmanagement   participatie   maatschappelijke vraagstukken   projectmanagement   issuemanagement   onderhandelen   vertrouwen   communicatie   procesontwerp   verandermanagement   draagvlak creëren   dialoog voeren   conflict   conflictmanagement   infrastructuur   gebiedsontwikkeling   spanningsanalyse   batna   besluitvorming   vertrouwen bouwen   belangen   ruimtelijke ontwikkeling   gezamenlijke waardecreatie  

Trefwoorden

Specificaties

ISBN13:9789024468256
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:256
Uitgever:Boom
Druk:1
Verschijningsdatum:13-11-2024
Hoofdrubriek:Strategisch management
Jongbloed:Omgevingsrecht

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!
Schrijf een recensie
Lees ons recensiebeleid
Uw cijfer
?
Log in om te stemmen

Interviews en artikelen (1)

preview
Praktijkboek Strategisch Omgevingsmanagement
Jeroen Medema 30 januari 2025 Elke veranderopgave in Nederland is complex, omdat alles al geregeld is. Iets veranderen in de maatschappij, zoals bijvoorbeeld in de gebouwde omgeving, betekent vrijwel altijd iemand anders teleurstellen of uit zijn comfortzone drukken. 
Artikel lezen

Over Jeroen Medema

Jeroen Medema is sinds 2015 adviseur omgevingsmanagement bij WesselinkVanZijst en inmiddels meer dan 10 jaar actief als adviseur Strategisch Omgevingsmanagement (eerder als adviseur vanuit Adviestalent | Twynstra Gudde). Jeroen werkt het liefst als onafhankelijk procesbegeleider, dienend aan het proces. Daarnaast heeft hij ervaring als omgevingsmanager, adviseur strategisch omgevingsmanagement, in het faciliteren en voorzitten van bijeenkomsten, of helpend/coachend vanaf de zijlijn. Sinds 2024 werkt hij ook als MfN-mediator.  Veel van zijn werk vind plaats in het ruimtelijke domein (gebiedsontwikkelingen, infrastructuur, water, energie), maar hij werkt daarnaast met enige regelmaat in andere gebieden, zoals het veiligheidsdomein, aan sociale opgaven of zelfs in de wereld van de media. SOM is immers overal toepasbaar en het professioneel omgaan met belangen altijd nodig. Naast zijn werk als adviseur en trainer, publiceert hij regelmatig over het vakgebied. Zo schreef hij het Praktijkboek Strategisch Omgevingsmanagement, samen met collega Hans van Zijst. Maar hij publiceerde eerder ook over Joint Fact Finding (JFF) en over Transparantie in het publieke domein.    

Andere boeken door Jeroen Medema

Bekijk alle boeken

Over Hans van Zijst

Hans van Zijst richtte in 2011 samen met Marc Wesselink (auteur Handboek Strategisch  OmgevingsManagement 2.0) Wesselink VanZijst op, het bureau voor SOM-advies en opleiding. Hij is senior adviseur en trainer, gespecialiseerd in Mutual Gains-onderhandelingen.

Andere boeken door Hans van Zijst

Bekijk alle boeken

Inhoudsopgave

Voorwoord 11
Waarom een praktijkboek? 13
Over Strategisch OmgevingsManagement 15
Leeswijzer 19

1 Bepalen van de (voorlopige) opgave 21
1 Hoe maak ik onderscheid tussen verschillende soorten doelen? 22
2 Hoe stel ik de doelen op voor mijn opgave? 25
3 Hoe monitor ik of de doelen van het omgevingsmanagement worden behaald? 29
4 Hoe regel ik mijn mandaat en positie binnen een omgevingsmanagementdoel? 32
5 Hoe bepaal ik in welke mate ik SOM moet toepassen in mijn opgave? 35
6 Hoe bepaal ik in deze fase of er voldoende oplossend vermogen is? 38
7 Waarom is het doel van het omgevingsmanagement niet alleen de verantwoordelijkheid van de omgevingsmanager? 41
8 Hoe verhoudt de omgevingsmanager zich tot de projectleider? 42
9 Hoe verhoudt de omgevingsmanager zich tot de communicatieadviseur? 44

2 Inventariseren omgevingsinformatie 47
10 Hoe bereid ik een issue- en stakeholderinventarisatie voor? 48
11 Hoe begeleid ik een workshop issue- en stakeholderinventarisatie? 51
12 Hoe formuleer ik een issue? 54
13 Hoe identificeer ik issues? 57
14 Hoe verhouden issues zich tot risico’s? 59
15 Hoe schrijf ik een redeneerlijn per issue? 61
16 Hoe identificeer ik de belanghebbenden? 64
17 Hoe cluster ik issues en belanghebbenden? 67
18 Hoe maak ik verschil tussen issues, belangen en standpunten? 68
19 Hoe inventariseer ik issues en stakeholders als ik nieuw ben in een gebied of dossier? 69
20 Hoe bepaal ik issues en stakeholders als de opgave nog niet duidelijk is? 70

3 Analyseren standpunten en belangen 73
21 Hoe maak ik een belangenmatrix? 74
22 Hoe lees en doorgrond ik een belangenmatrix? 76
23 Hoe kom ik van standpunten naar belangen? 78
24 Hoe zorg ik dat ik het belang van mijn organisatie scherp heb? 80
25 Hoe maak ik een spanningsbarometer? 81
26 Hoe lees en doorgrond ik een spanningsbarometer? 83
27 Hoe analyseer ik een belangenmatrix en een spanningsbarometer samen? 85
28 Hoe stel ik een SOM-omgevingsanalyse op? 87
29 Hoe analyseer ik vertrouwen voor het eerste (ANNA-)gesprek? 88
30 Hoe analyseer ik conflict en conflictarena’s? 91
31 Hoe analyseer ik macht? 93
32 Hoe kom ik tot een participatieniveau per stakeholder? Welke niveaus kan ik kiezen? 96
33 Hoe uitgebreid moet mijn SOM-omgevingsanalyse zijn? 98

4 ANNA-gesprekken 99
34 We gaan naar buiten! Waarom nu pas? 100
35 Hoe voer ik een ANNA-gesprek? 102
36 Hoe bereid ik een SOM-gesprek voor? 104
37 Hoe voer ik een SOM-gesprek? 107
38 Hoe leg ik een SOM-gesprek vast? 109
39 Waarom is mijn oprechte interesse in het belang van de ander noodzakelijk? 110
40 Hoe ga ik om met transparantie in een SOM-gesprek? 111
41 Hoe formuleer ik een positive no? 113
42 Waarom maak ik slapende honden altijd wakker? 114
43 Hoe zeg ik sorry? 115

5 SOM-strategie ontwerpen 117
44 Hoe kom ik tot een strategie en procesontwerp? 118
45 Op welke niveaus kan ik een strategie maken? 122
46 Welke interventies kies ik als ik aan vertrouwen wil bouwen? 124
47 Welke interventies kies ik als ik belangen bij elkaar wil brengen? 125
48 Welke interventies kies ik als ik conflicten wil oplossen? 127
49 Waarom moet ik de meeste tijd besteden aan de grootste belanghebbenden in plaats van aan de grootste aandachtvrager? 129
50 Hoe leg ik de SOM-strategie vast? 131
51 Wat is het verschil tussen doelen, analyse en strategie bij eigen initiatief en bij uitnodiging van een ander? 132

6 Procesafspraken maken 135
52 Hoe bepaal ik samen met de stakeholders vooraf duidelijke spelregels en het procesontwerp? 136
53 Wat zijn voorbeelden van spelregels? 138
54 Hoe bepaal ik de deelnemers aan de dialoogtafel(s)? 141
55 Hoe ga ik om met verschillen in gewicht van belangen in het (bespreken van het) procesontwerp? 143
56 Hoe bepaal ik de overlegstructuur: is er een stuurgroep, projectgroep, klankbordgroep, werkgroep of bestuurlijke tafel nodig? 145
57 Is er consensus nodig over de inrichting van de dialoog? 147
58 Hoe ga ik om met een uitnodiging van een externe partij om deel te nemen aan hun dialoog? 149
59 Wanneer en hoe zet ik een onafhankelijke procesbegeleider in? 150
60 Wanneer en hoe zet ik een onafhankelijke deskundige in? 152
61 Hoe regel ik intern het mandaat voor mijn inzet? 154
62 Hoe ontwerp ik een proces samen met belanghebbenden? 156

7 Oplossingsgerichte dialoog 159
63 Hoe krijg ik wederzijds begrip voor elkaars belangen? 162
64 Hoe richt je je op het probleem, en niet op de persoon? 164
65 Waarom is het belangrijk dat ik onderscheid maak tussen Beeldvorming, Oordeelsvorming en Besluitvorming (BOB-principe) en hoe doe ik dat? 166
66 Hoe zorg ik voor een geloofwaardige dataset? 168
67 Waarom moet ik over het probleem praten als de oplossing toch wel duidelijk is? 171
68 Waarom creëren we eerst samen waarde en gaan we die daarna pas verdelen? 173
69 Hoe divergeer ik naar verschillende opties die recht doen aan de belangen? 175
70 Wat is integratief potentieel en hoe vind ik dit? 177
71 Hoe kom ik voorbij het ‘Nee!’? 180
72 Hoe bepaal ik mijn eigen BATNA en dat van de ander(en)? 182
73 Waarom is het belangrijk de BATNA’s te bewaken tijdens de onderhandelingen? 185
74 Hoe bepaal ik de ZOPA? 187
75 Hoe gebruik ik objectieve criteria bij de keuze van de uiteindelijke oplossing? 189
76 Moet iedereen altijd absolute winst behalen? 192
77 Wat betekent de taart groter maken? En wanneer ga je daartoe over? 193
78 Hoe ga ik om met partijen die er niet aan willen meewerken een oplossing te bereiken? 195
79 Hoe voorkom ik domino-onderhandelingen? 197
80 Wat doe ik als mijn mandaat niet groot genoeg is in de onderhandeling? 198
81 Wat doe ik als ik er op relationeel vlak niet uitkom met de andere onderhandelaars? 200
82 Hoe leg ik het resultaat van de onderhandelingen vast? 202
83 Wanneer betrek ik mijn bestuurder bij het project? 204
84 Hoe organiseer ik de interne afstemming met juristen, financiële controllers en andere stafdiensten? 206
85 Hoe ga ik om met adviseurs van het bestuur? 208
86 Hoe ga ik om met vertegenwoordigende organen tijdens onderhandelingen? 209

8 Akkoord bereiken 211
87 Waarvoor dient een pakketonderhandeling? 213
88 Hoe doe ik een pakketonderhandeling? 214
89 Hoe bewaak ik het vertrouwen van partijen in elkaar als niet elke onderhandelaar zijn best denkbare resultaat haalt? 217
90 Hoe ga ik om met partijen die volgens Machiavelli blijven onderhandelen? 219
91 Hoe veranker ik de afspraken in een document? 221
92 Hoe voorkom ik dat derden aan de haal gaan met het onderhandelingsresultaat? 223
93 Hoe zorg ik dat de afspraken die worden vastgelegd, uitvoerbaar en houdbaar zijn? 225

9 Monitoring 227
94 Hoe maak ik afspraken voor de situatie dat het gewenste resultaat toch niet haalbaar blijkt? 228
95 Hoe maak ik afspraken over het monitoren van de uitvoering van het onderhandelingsresultaat? 230

10 Uitvoeren en evalueren 233
96 Waarom is evaluatie belangrijk? 234
97 Welke methode kies ik voor het evalueren van een Mutual Gains-onderhandeling? 236
98 Wat doe ik met de resultaten van de evaluatie? 238
99 Wat doe ik met de resultaten van de evaluatie als mijn project meerdere fasen kent, zoals bij infrastructuurprojecten? 240

11 Dansen door de stappen 243
De basishouding 244
Leidinggeven tijdens de dans 245
Maak de dansvloer van iedereen 246
Investeer in de dansvaardigheden van je danspartner 247
Vallen en opstaan 248
Dansen met de baas 249
Dansen is geen jurysport 249
Uitgedanst? 250

Bronnenlijst 253
Over de auteurs 255

Vaak samen gekocht

Praktijkboek Strategisch Omgevingsmanagement
Handboek Strategisch OmgevingsManagement 2.0
84,45
Prijs voor beide

Aanbevolen live events...

donderdag 02-10-2025

Strategisch veranderen en samenwerken bij maatschappelijke opgaven

Collegereeks

Mensen die dit boek kochten, kochten ook...

  • Stilte op het Binnenhof
    Laurens Boven
    Stilte op het Binnenhof
    € 15,00
  • Maarten van Rossem over populisme en onze democratie
    Maarten van Rossem
    Maarten van Rossem over populisme en onze democratie
    € 17,50
  • Onbehagen
    Bas Heijne
    Onbehagen
    € 7,50
  • Hoogmoed en onmacht
    Tom de Bruijn
    Hoogmoed en onmacht
    € 20,00
  • Afscheid van het oude Nederland
    Rene Van Stipriaan
    Afscheid van het oude Nederland
    € 17,50
  • Europa en het idee uit de toekomst
    Mathieu Segers
    Europa en het idee uit de toekomst
    € 34,99

Managementboek Top 100

Bekijk de volledige Managementboek Top 100

Rubrieken

  • advisering
  • algemeen management
  • coaching en trainen
  • communicatie en media
  • economie
  • financieel management
  • inkoop en logistiek
  • internet en social media
  • it-management / ict
  • juridisch
  • leiderschap
  • marketing
  • mens en maatschappij
  • non-profit
  • ondernemen
  • organisatiekunde
  • personal finance
  • personeelsmanagement
  • persoonlijke effectiviteit
  • projectmanagement
  • psychologie
  • reclame en verkoop
  • strategisch management
  • verandermanagement
  • werk en loopbaan

Speciale actie - boek cadeau

Gratis bij deze bestelling
Promotietitel
Bekijk alle actietitels
Actie loopt t/m 8 juni 2025
Maximaal 1 exemplaar per klant
Uw cookie-instellingen
Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Om deze externe content te kunnen tonen is nodig dat u toestemming geeft voor het zetten van persoonlijke en marketingcookies. U kunt uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In onze cookieverklaring vindt u meer informatie.

Functionele cookies
Deze zijn noodzakelijk voor de werking van de website, zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Persoonlijke en marketingcookies
Wij gebruiken cookies voor statistieken om bij te houden en rapportages te krijgen over hoe bezoekers de website gebruiken. Zo kunnen wij onze website verbeteren. Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker.
Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Klantenservice

Over ons Contact Voorwaarden Bestellen en retourneren Lezen en luisteren Voor auteurs Recensiebeleid Partnerprogramma

Zakelijk

Zakelijke diensten Partnerprogramma Cadeaubonnen

Altijd op de hoogte

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date met relevante interviews en recensies, inspirerende events en de beste acties.
PRETTIG KENNIS MAKEN
Thuiswinkel waarborg Algemene voorwaarden Privacy Cookies Cookie instellingen Service & Contact Over ons
© 2025 Mainpress BV

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Praktijkboek Strategisch Omgevingsmanagement

        Praktijkboek Strategisch Omgevingsmanagement
        Jeroen Medema , Hans van Zijst
        /
        loader
        Recensiebeleid
        Noordhoff terugkoopgarantie

        Noordhoff koopt jouw boek terug, zonder zorgen!

        Heb je jouw boeken niet meer nodig?

        Als je jouw studieboeken gekocht hebt bij hanzestudybook.nl, kun je geselecteerde titels moeiteloos terugverkopen aan Noordhoff. Geen vragen, geen gedoe en lekker duurzaam.

        Volledige informatie op Noordhoff.nl

        AI-book

        Wat is een AI-book?

        Een AI-book is niet een boek dat geschreven is door AI maar een boek dat verrijkt is met AI. Het maakt de inhoud van een boek interactief via WhatsApp, zodat je ermee kunt chatten. Zie het als een razend slimme assistent die het boek perfect begrijpt en er alles uit onthouden heeft. Jij kunt deze assistent alles vragen. Vraag bijvoorbeeld hoe je iets kunt toepassen op jouw persoonlijke situatie, om een korte samenvatting, of wat de belangrijkste inzichten zijn. AI-books zijn alleen te gebruiken via WhatsApp, je hoeft er geen aparte app voor te installeren.
        Meer informatie over AI-books

        ?

        Geef uw beoordeling

        Praktijkboek Strategisch Omgevingsmanagement

        Verwijder uw beoordeling