

Tom Peters is een Amerikaanse bestsellerauteur van managementboeken. Hij studeerde bouwkunde aan de Cornell University en haalde zijn MBA aan de Stanford Business School en promoveerde daar ook.
Meer over Tom PetersHet einde van de hiërarchie (1e druk 1993)
Gebonden Nederlands 1993 9789025403133Samenvatting
In het bedrijfsleven houden hiërarchie en hiërarchisch denken vernieuwingen tegen. In onze snel veranderende wereld, stelt tom Peters, zijn reorganisaties noodzakelijk om aan de grenzeloos geworden concurrentie het hoofd te kunnen bieden. Hiërarchisch denkende ondernemingen zijn te traag en missen de uitdagingen van de markt. Peters laat aan de hand van vele voorbeelden zien hoe innovatieve ondernemingen de zaken aanpakken. Als pijlers van vernieuwing noemt hij internationalisering en informatietechnologie. Hij schetst het beeld van de nabije toekomst waarin de klant samen met de fabrikant het product ontwerpt dat hij verlangt; waarin afdelingen als onderzoek & ontwikkeling, distributie en boekhouding worden uitbesteed; waarin de hoofdtaak van het management bestaat uit het laten draaien van dit nieuwe netwerk van klanten plus leveranciers plus onderaannemer. Peters schetst een toekomst waarin de traditionele piramide van rangen en standen plaatsmaakt voor een platte organisatie waarin alle muren tussen mensen en afdelingen geslecht zijn.
Specificaties
Inhoudsopgave
Voorwoord
Deel 1 - Noodzakelijke desorganisatie: de nieuwe voorbeelden
1. Op weg naar mode, grillig en kortstondig
2. EDS, 's werelds grootste projectorganisatie in 's werelds krankzinnigste bedrijfstak: 72000 slimmeriken in groepjes van 10 zijn goed voor een omzet van 7,1 miljard dollar
3. Cable News Network: informatie als mode, bedrijf als kermis
4. ABB Asea Brown Boveri: reusachtige industriële onderneming, Kleine bedrijven, kleine staf, hefboomwerking door spreiding van kennis
Deel 2 - Druk op de ketel
Proloog: de snellen en de doden
5. Titeflex: trek de stekker uit de computer, laat de Teamsters los en 'Ga aan de slag'
6. Ingersoll-Rand: barbecues, sleeptests en middeleeuwse krijgers; vertragen om te versnellen
7. De Union Pacific Railroad: decimeer de middelste laag, bevrijd de conducteurs en lanceer een tegenaanval op het wegvervoer
Deel 3 - Informatietechnologie: meer en minder dan beloofd
8. Computergekken, zover het oog reikt
9. Informatietechnologie en organiseren
Deel 4 - Het einde van de hiërarchie
10. Opgesplitste organisaties
11. Projecten en professionele dienstverlenende bedrijven 1: praktijkgevallen met een gemeenschappelijke noemer
12. Projecten en professionele dienstverlenende bedrijven 2: de veranderlijke 'organisatie'
13. Projecten en professionele dienstverlenende bedrijven 3: transformatie
14. Projecten en professionele dienstverlenende bedrijven 4: op weg naar projecten voor iedereen
15. fundamentele bouwstenen van organisaties I: iedereen zakenman
16. Fundamentele bouwstenen van organisaties II: zelfstandig opererende werkteams
17. De ontbrekende factor X: vertrouwen
18. Fundamentele bouwstenen van organisaties III: bedrijfseenheden met een op de markt afgestemde omvang (buckyborgs)
19. Nog meer marktschaal: onafhankelijk, mondiaal, machtig en KLEIN
20. Netwerken I: vaarwel verticale integratie, welkom netwerken
21. Netwerken II: de wereld van de super-onders
22. Netwerken en marketen I: een eerste blik op het marktafhankelijk maken van de onderneming
23. Netwerken en markten II: het streven naar macht
24. Netwerken III: het leven in tot netwerken omgevormde organisaties
25. Op zoek naar metaforen: het beeld van dynamiek en verbondenheid
26. Kennismanagementstructuren I: kennismanagement serieus nemen
27. Kennismanagementstructuren II: het fysieke aspect
28. Kennismanagementstructuren III: gegevensbanken, expertsystemen, toenemende samenwerking door computergebruik, en de mogelijkheden van de informatietechnologie
29. Kennismanagementstructuren IV: ontwikkeling en exploitatie van deskundigheidsmacht in de hiërarchieloze organisatie
30. Het trauma van horizontaal denken, het streven vaar alomvattendheid en het leren om te leren
31. Vertrouwen, respect en de opmerkzame organisatie
32. Het einde van de hiërarchie
Deel V Markten en innovatie: een pleidooi voor desorganisatie
Proloog: afbreken van de onderneming
33. De verheerlijking van rotzooi, ofwel: leren houden van het toeval
34. Agressieve marktinjectiestrategieën
35. 'Markt, uw wil geschiede': de machtige Duitse Mittelstand
36. Geboden voor markgerichtheid I: opnieuw denken over schaalgrootte
37. Geboden voor marktgerichtheid II: Proberen! Breken! Aanraken!
38. Geboden voor marktgerichtheid III: rebellen en verraders, passie en arrogantie
39. Geboden voor marktgerichtheid IV: vrijlaten
40. Geef de grote paradox toe: succes is het resultaat van vastgeroeste gewoonten: en vastgeroeste gewoonten helpen het aanpassingsvermogen om zeep
Deel VI : Mode!
Proloog: een hopeloos gebrek aan smaak of surpetitie?
41. De transformatie van absoluut alles
42. Mode, verscheidenheid, de hele wereld
43. Gloeien! Geweldig!
44. Volg de gele klinkerweg (naar betere gebruiksaanwijzingen)
45. 'Whauw!-Fabrieken' bouwen
46. Een speciaal geval van 'Whauw!': een allesomvattende visie op ontwerpen
47. De klant centraal stellen: geproduceerd door, geregisseerd door- en als sterren - onze klanten
Nawoord
Bevrijdingsmanagement
Dankbetuigingen
Verantwoording van citaten
Noten
Register
De Auteur
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Economie
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Mens en maatschappij
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan