Liefde voor talent
Op weg naar bestemmingsgericht ondernemen
Paperback Nederlands 2003 9789027480422Samenvatting
Mobiliseren van de hartstocht van mens en organisatie. Niet op basis van de overheersende waarden als shareholder' s value, winst en productiviteit. Maar op basis van bestemmingsgericht ondernemen. Dat is waar dit boek over gaat.
'Liefde voor talent' biedt een nieuwe visie op de relatie tussen de onderneming en haar medewerkers. Vraagstukken als gebrek aan motivatie, weerstand tegen verandering en ziekteverzuim worden getransformeerd tot gedrevenheid, flow en collectieve trots.
De auteurs introduceren een nieuwe kijk op ondernemen en beschrijven de paradigmaverschuiving van productiegericht ondernemen naar bestemmingsrealisatie. De bestemmingsgerichte organisatie handelt bewust vanuit haar unieke opdracht. Medewerkers zullen een zo groot mogelijke bijdrage willen leveren, omdat zij binnen deze context door het inzetten van hun talenten hun bestemming kunnen realiseren. Medewerkers kunnen dus gelukkig en productief zijn.
'Liefde voor talent' is geschreven voor managers die hun eigen kracht, de kracht van hun organisatie en de kracht van hun medewerkers willen mobiliseren.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Opbouw van het boek
Deel 1 - Micro
1. De ontdekking van talenten
2. Wat zijn talenten?
3. De invloed van de context op persoonlijke ontwikkeling en bestemmingsrealisatie
4. De negen stadia van persoonlijke ontwikkeling: Van Rotator tot Master
Deel 2 - Meso
5. Het matchen van mens en organisatie
6. Het matchen van mens en organisatie: een praktijkvoorbeeld
7. De vijf fasen van talentontwikkeling
Deel 3 - Macro
8. Twee visies op mensen in organisaties
9. Competentiemanagement
10. Intermezzo: Het ontwerpen van talentgebonden
11. Gevolgen van identiteitscrises voor organisaties
Deel 4 - Integratie
12. De bestemmingsgerichte visie op mensen in organisaties
13. Perspectief voor de eerder behandelde cases
Bijlagen
1. De kwantumsprong
2. Vierdelingen
3. De crisis
4. De shifts
Nawoord
Aanbevolen literatuur
Adressen
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan

