Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Het boodschappenbolwerk

Macht en onmacht van de Nederlandse supermarkt

Paperback Nederlands 2008 9789035132788
Niet leverbaar.

Samenvatting

De supermarkten in ons land worden steeds machtiger. Op slechts enkele hoofdkantoren wordt beslist wat de Nederlander eet en hoe hij zijn boodschappen moet doen. In de strijd met de levensmiddelenindustrie lijkt de supermarkt, afgaande op de recente prijzenoorlog, aan de winnende hand te zijn.

In 'Het boodschappenbolwerk' laat Frits Kremer zien dat die prijzenoorlog zijn voedingsbodem heeft in een neurotische fixatie van onze kruideniers op de laagste prijs, met verregaande gevolgen voor de dienstverlening, die flink te wensen overlaat en slecht aansluit bij de behoeften van een veranderende samenleving. De foodbranche doet niet aan werkelijke innovatie en loopt vast in een eindeloze herhaling van versleten trends. Zij draait rondjes in een permanente introductiecarrousel, waarin veel geld wordt verspild aan het lanceren van overbodige producten, maar een 'nieuw' en veelbelovend fenomeen als duurzaamheid een marginale rol krijgt toebedeeld.

De Nederlandse supermarkt is een gesloten bolwerk, machtig op grond van de wet van de grote getallen, maar onvoldoende in staat maatschappelijke ontwikkelingen te vertalen in nieuwe commerciële kansen. De mens moet in het middelpunt, als consument die prijsstelt op hoogwaardige dienstverlening en als burger die wordt aangesproken op zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid. 'Open' supermarktformules, die dienstbetoon en duurzaamheid tot integraal onderdeel van hun identiteit durven te maken, hebben de toekomst.

Specificaties

ISBN13:9789035132788
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:200
Uitgever:Bert Bakker
Druk:1
Hoofdrubriek:Marketing

Expertrecensies (1)

Het boodschappenbolwerk
Eric van Arendonk RM | 13 mei 2008
Een van de eerste dingen die ik doe zodra ik een boek in mijn handen krijg is de achterkant lezen. Hiermee hoop ik een beetje indruk te krijgen wat ik van het boek kan verwachten. De eerste alinea van de flap van dit boek belooft heel wat. Onder andere dat u een onthullend kijkje achter de schermen van de supermarkt krijgt. De auteur heeft zelf jaren bij een Nederlandse supermarkt gewerkt als communicatiemanager en is daarnaast vakbladjournalist. Genoeg, ik ben overtuigd, ik ga het lezen.
Lees verder

Lezersrecensies

4.3 van de 5
10 stemmen
6
2
1
1
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Frits Kremer

Frits Kremer (52) studeerde geschiedenis aan de Vrije Universiteit en is met zijn onderneming Kremer Communicatie actief in de levensmiddelen en agrosector. Hij heeft bijna twintig jaar ervaring in de levensmiddelenbranche, als vakbladjournalist en communicatiemanager. In samenwerking met Stichting Natuur en Milieu en Oxfam Novib ontwikkelde hij een duurzaamheidsbeleid voor Super de Boer.

Andere boeken door Frits Kremer

Inhoudsopgave

Inleiding

1. Oorlog rond het schap (2003-2006)
2. De prijsfetisj
3. De wandelende pinpas
4. Dozen schuiven
5. Een slimme chip
6. Kroon de klant
7. Tegen de trend
8. Spruitjes en champignons
9. Van zaadje tot karbonaadje
10. De grootheidswaanzin van 'giganten'
11. The coalition of the (un)willing
12. Over geitenwollen sokken en gifmengers
13. Het introductiecircus
14. Bericht van overzee
15. Een kleine groene machine
16. Branding: de kern van de zaak
17. Een schreeuw om echtheid

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Het boodschappenbolwerk