Frontend programmeren Versie 2020
Paperback Nederlands 2020 1e druk 9789037257779Samenvatting
De term frontend heeft betrekking op het gedeelte van een applicatie, website of programma dat voor de gebruiker zichtbaar is. Andere benamingen voor deze omgeving zijn user interface (UI) en gebruikersinterface. Frontend development houdt in: het omzetten van een ontwerp van een website of andere toepassing in een technisch goed werkend geheel.
Deze uitgave bestaat uit de volgende delen die te maken hebben met frontend programmeren:
- Deel 1 Inleiding HTML5 & CSS3 met Materials design
- Deel 2 Basis JavaScript
- Deel 3 Gevorderd JavaScript
- Deel 4 Typescript
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1.1 Inleiding 1
-Evolutie van HTML 1
-Lay-out en design van een webpagina 1
-Van concept tot realisatie 2
-Code in het boek 2
-De index of homepagina 3
-Mappenstructuur van het project aanmaken 3
-HTML-editors 4
-Geneste elementen 6
-Browsers 7
-Meta-elementen 8
-Semantische elementen 10
-Hiërarchie van elementen 12
-id of class? 12
1.2 CSS3 14
-Inleiding 15
-CSS-syntaxis 15
-Stijlen coderen 18
--stijlen 18
-In-line-stijlen 18
-Samenvatting (margin en padding) 22
-De stylesheet 24
1.3 Webkleuren 30
1.4 Navigatie 34
-Codering van de navigatie 34
-Ontwerp van de navigatie 37
1.5 Flexbox 43
-Container-properties 44
1.6 Logo 49
-Codering van het logo 49
-Design van het logo 51
1.7 Hoofd-content 53
-Design van de hoofd-content 54
-Browser-prefix 55
1.8 Positionering 58
-Relatieve positie 59
-Lagen 63
1.9 Codering en design van de footer 67
-Symbolen in HTML 68
1.10 CSS Grid Layout 70
1.11 De playlist-pagina 76
-Codering van playlist-pagina 77
-Wat zijn events? 79
1.12 De formulierpagina 83
1.13 De contactpagina 92
-Codering van de contactpagina 93
-Design van de contactpagina 94
1.14 Material design 95
-Materiaaleigenschappen 96
-Materiaal met objecten 97
-Licht en schaduw van objecten 98
-Materiaalomvorming 98
-Beweging en betekenis 99
-Eigenschappen van objecten en schaduwen 100
-Hiërarchie van objecten 100
-Interactie 101
-Beweging 101
1.15 Een material-design-sjabloon 103
-Tabs 105
-Codering van de cards 107
1.16 Material-design-project 110
-De website XtreemTravel 110
-De welkomstpagina 111
-De windsurfi ng-pagina 111
-De mountainclimbing-pagina 112
-De snorkelenpagina 112
2 Basis JavaScript—113
2.1 Inleiding JavaScript 113
-JavaScript-console 115
-Taalcomponenten 116
-JavaScript-variabelen 118
2.2 Datatypes 123
-Het datatype string 124
-De methode typeof 124
-Het datatype: boolean 125
-Het datatype: number (integer) 125
-Het datatype: number (fl oating-point) 125
-parseInt() 126
-parseFloat() 126
-parseInt() 127
-toString() 127
2.3 Het Array-object 129
-Een Array-object declareren 130
-Array-elementen declareren 130
-Array-methodes 133
-Array-pointers 134
2.4 Objecten 143
2.5 Het Date-object 148
-Creëer een Date-object 148
-Creëer een Date-object met parameters 149
-Creëer een Date-object met string 150
-Creëer een Date-object met getallen 150
2.6 Date-methodes 152
-getFullYear 152
2.7 Beslissingsstructuren 154
-De opdracht if 154
-De clausule else 156
-&& (AND)-vergelijking 156
-|| (OR)-vergelijking 157
-De clausule else if 157
-De ternary-operator (? : ) 158
2.8 Stroomdiagrammen 160
2.9 Switch 163
2.10 Eigen functies 165
-Functie of methode 166
-Externe functies 168
-De tag 169
-Functies dynamisch uitvoeren 172
-Scope van variabelen 173
-De array arguments[] 174
2.11 Lussen 176
-De for()-lus 176
-De functie charAt() 179
2.12 De for(in)-lus 182
2.13 De while()-lus 185
-De do-while()-lus 188
2.14 Het Math-object 188
-Math.abs(x) 189
-Math.ceil(x) 189
-Math.fl oor(x) 189
-Math.max() 190
-Math.min() 190
-Math.round() 191
-Math.random() 191
2.15 String-methodes 192
-indexOf() 193
-Length 194
-charAt() 195
-split() 195
-substring() 196
-substr() 196
-trim() 197
-toLowerCase() en toUpperCase() 197
2.16 Algoritmes 198
-Het algoritme binary-search 199
-Een voorbeeld 199
-Pseudocode 200
2.17 Het Document Object Model 205
-getElementById 206
-DOM-events (gebeurtenis) 206
-De functie setTimeout() 208
-De functie clearTimeout() 208
-Mouse-events 209
-Form-events 210
-Keyboard-events 214
2.18 Cookies 216
-Hoe werk je met cookies? 216
-JavaScript met cookies 217
-Browser en cookies 220
2.19 Een winkelwagentje in JavaScript 221
3 Gevorderd JavaScript—227
3.1 OOP in JavaScript 227
-Class met properties 228
-Class met methodes 228
-Subclass 228
3.2 Het factory pattern 229
-Destructor 231
-Object-properties wijzigen 231
3.3 Constructor-pattern 232
3.4 Prototype-pattern 234
-Objecten kunnen berichten naar elkaar sturen 235
3.5 Inheritance (overerven) 236
-Overschrijven van parent-methodes 238
-Delete-function 239
3.6 Een OOP videoPlayer 240
-Rekenmachine algoritme 244
3.7 JSON-object-literals 245
-Objecten als properties van het object window 247
-Geneste JSON-object-literals 247
-Chaining properties 248
-Literal-objecten bundelen 248
3.8 Speciale functions 250
-Externe methodes aan objecten koppelen 250
-Call 251
-Apply 252
-Bind 253
3.9 Anonieme functions 255
-Callback-functions 256
-Zelfuitvoerende functions 257
-Return-functions 257
-Function-closures 257
-Function-heredity 259
3.10 Lokale opslagcapaciteit (local storage) 261
-Local storage lezen 261
3.11 OOP webshop 262
-Herbruikbare code 265
3.12 Functions van hogere orde 267
4 TypeScript—273
4.1 Ontwikkelomgeving installeren 273
-NPM (Node Package Manager) in Node 274
-Installeer TypeScript 274
-Installeer Visual Studio Code 274
4.2 Inleiding TypeScript 274
4.3 Objectgeoriënteerd programmeren (OOP) 279
-Klassen en objecten 280
-UML-klassendiagram 280
-Klasse met properties 280
-Klasse met methodes 281
-Subklasse 281
-Constructors 282
-Objecten 283
4.4 Access-methodes 285
4.5 Encapsulation (inkapseling) 287
4.6 Eigen methodes 288
4.7 Inheritance 290
-Parent-methodes overschrijven 294
-Inheritance implementeren 294
4.8 Interfaces 295
-Abstracte klasse 297
-Object-communication 298
4.9 Foutafhandeling met exceptions 299
-De StackTrace 299
4.10 Project OOP in TypeScript 302
4.11 Fullstack TypeScript (frontend & backend) 303
-App-opbouw 304
-Database verwerken 309
-Application Program Interface (API) 311
-De Node.js HTTP-module 314
4.12 Graphic User Interfaces (GUI) 316
-Views 316
4.13 De webapp FlexTix 318
-De homepage 318
-De lastminute-pagina 319
-De location-pagina 320
Register—325
Oefening baart kunst.
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan