Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
U heeft gezocht op 9789039528204. Het product dat u zocht is niet meer in die editie leverbaar en is vervangen door de onderstaande editie.
, ,

Kennismaken met Lean

Paperback Nederlands 2021 9789024438006
10
Voormalig top 10Totaal 18 dagen
BestsellerMeer dan 1000 verkocht
Verkooppositie 58Hoogste positie: 7
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 uur besteld, morgen in huis

Samenvatting

Dit boek is bestemd voor iedereen die meer wil weten over Lean. Lean is een compleet managementsysteem gericht op het continu verbeteren van de organisatie en haar processen, zodat medewerkers succesvol kunnen zijn in het realiseren van organisatie- en klantambities.

Het boek geeft samenhang en betekenis aan de Lean-principes, de Lean-technieken en de Lean-cultuur. Het boek biedt tevens concrete handvatten en uitleg om Lean-verbeterprojecten (Kaizens) zelfstandig in de praktijk uit te voeren. Dit boek is daarom bij uitstek geschikt voor opleidingen en trainingen, waar kennis over het in de praktijk toepassen van Lean gewenst is. Daarnaast is het een handig naslagwerk voor diegenen die al langer met Lean in de praktijk ervaring hebben opgedaan.

In de 3e druk is een hoofdstuk toegevoegd over het Toyota Way Management System, de bron van Lean en Scrum. Er is een uitleg opgenomen over het Toyota Management Systeem (TMS) en het Toyota Productie Systeem (TPS). Verder is deze druk nog meer in lijn gebracht met de filosofie van Lean zoals bij de bron (Toyota) wordt toegepast. Hiermee is het boek uniek, mede omdat het gebaseerd is op de originele Japanse boeken van het TPS & TMS Certificate Institution in Japan.

Op de website bij het boek staan kennisvragen, oefeningen, voorbeelden, stappenplannen en een casus.

Doelgroep
Hbo-studenten van opleidingen waar basiskennis van Lean gewenst is:
- bedrijfskunde
- bedrijfseconomie
- bedrijfsmanagement
- logistiek & vervoer
- (technische) informatica
- (werktuig)bouwkunde
- bouwmanagement / vastgoed
- media / communicatie
- I(C)T
- human resource management
- management in de zorg

Professionals die een Lean-training volgen kunnen dit boek als naslagwerk gebruiken.

Specificaties

ISBN13:9789024438006
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:128
Uitgever:Boom
Druk:3
Verschijningsdatum:3-3-2021
Hoofdrubriek:Organisatiekunde
ISSN:

Expertrecensies (1)

Kennismaken met Lean - 'Van harte aanbevolen'
Henny Portman | 30 april 2021
De auteurs Jan Wijnand Hoek, Mariël Koopmans en Marc Nieuwland maken de titel van Kennismaken met Lean helemaal waar. Het is een compact en vlot leesbaar boekje waarmee een goed beeld te vormen is van Lean.
Lees verder

Lezersrecensies

4.0 van de 5
3 stemmen
2
0
0
1
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Jan Wijnand Hoek

Jan Wijnand Hoek is partner van het Toyota Management Institute in Japan. Hij gelooft dat vertrouwen de basis is om een Lean-cultuur op gang te brengen. Hij is als Lean-coach en -trainer gedreven om organisaties in beweging krijgen door Lean en leiderschap te combineren. Hij streeft ernaar dat op de werkvloer vakmanschap weer op de eerste plaats komt te staan, bureaucratie weer plaats maakt voor passie en medewerkers weer succesvol kunnen zijn.

Andere boeken door Jan Wijnand Hoek

Over Mariël Koopmans

Mariël Koopmans streeft er naar de kracht van de Lean-filosofie toepasbaar te maken binnen een organisatie. Zij gelooft dat wanneer het management de medewerkers inspireert en faciliteert, iedere medewerker zich kan ontwikkelen tot verbeteraar en het werkgeluk zal toenemen. Als zelfstandig ondernemer zet zij training en coaching in om organisaties hierbij te helpen.

Andere boeken door Mariël Koopmans

Over Marc Nieuwland

Marc Nieuwland is werkzaam bij Black Belt in de gezondheidszorg. Daarnaast draagt hij als zelfstandig ondernemer het Lean gedachtegoed uit in diverse bedrijfssectoren en het hoger onderwijs.

Andere boeken door Marc Nieuwland

Inhoudsopgave

Voorwoord

1. Inleiding Lean
1.1 Massaproductie versus Lean-productie
1.2 Van autoproductie naar gezondheidszorg
1.3 Klant centraal
1.4 Proces of uitkomst
1.5 Cultuur, principes en technieken

2 The Toyota Way – bron van Lean en Scrum
2.1 De Toyota-systemen en hun samenhang
2.2 TPS (Toyota Production System)

3. Lean-cultuur
3.1 TMS (Toyota Way Management System) en Lean-leiderschap
3.2 Werkvloer
3.3 Eigenaarschap
3.4 Leren door doen
3.5 Kata – het ontwikkelen van een lerende organisatie

4. Lean-principes
4.1 Waarde
4.2 Waardestroom
4.3 Flow
4.4 Pull
4.5 Streven naar perfectie

5. Lean-technieken
5.1 Kaizen
5.2 A3
5.3 Kano-model
5.4 Waardestroomanalyse
5.5 Verspilling elimineren
5.6 Technieken voor oorzakenanalyse
5.7 5S
5.8 Werken met standaarden
5.9 Borden en gespreksvormen
5.10 Kata
5.11 Hoshin Tenkai & Hoshin Kanri

6. Kaizen-verbeterprojecten
6.1 Stap 1. Definieer het probleem
6.2 Stap 2. Visualiseer en analyseer het probleem
6.3 Stap 3. Analyseer oorzaken
6.4 Stap 4. Experimenteer richting de oplossing
6.6 Stap 5. Borg de vier
6.7 A3 – Overzicht

Bijlage A: Verklarende woordenlijst
Bijlage B: Toepassing TPS
Bijlage C: Soorten Kaizen
Bijlage D: Waardestroom en voorbeelduitwerking

Literatuur
Register
Over de auteurs

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Kennismaken met Lean