Excellent ondernemen
De noodzaak tot een strategie van transformatie
Gebonden Nederlands 2001 9789043005319Samenvatting
Foster en Kaplan gooien met dit boek de mythe overhoop dat ondernemingen die opereren volgens een langetermijnplan, jaar na jaar goed kunnen blijven presteren. Zij onthullen welke dynamische strategieën rondom discontinuïteit en creatieve destructie deze ondernemingen moeten toepassen om te blijven uitblinken en de competitie voor te blijven. De auteurs hebben bij het schrijven van 'Excellent ondernemen' geput uit onderzoek dat zij de afgelopen 36 jaar bij McKinsey & Company hebben gedaan bij meer dan duizend ondernemingen in vijftien bedrijfstakken. De bedrijfstaken die zij bekeken komen zowel uit de oude economie, zoals pulp en papier en chemie, als uit de nieuwe economie, zoals halfgeleiders en software. Aan de hand ban deze enorme hoeveelheid gegevens laten Foster en Kaplan zen dat zelfs de best gerunde en meest bewonderde ondernemingen hun marktniveau niet langer dan tien of vijftien jaar kunnen vasthouden. Hun studies naar de geboorte, overleving en beëindiging van ondernemingen in de Verenigde Staten tonen aan dat het marktequivalent van El Dorado, het gouden bedrijf dat altijd beter presteert dan de markt, nooit heeft bestaan. Het is een mythe. Ondernemingen, zo redeneren Foster en Kaplan, moeten leren net zo dynamisch en reactief te zijn als de markt om een bovengemiddelde omzet te blijven draaien en op de lange duur succesvol te blijven.
Specificaties
Lezersrecensies
Geef uw waardering
Inhoudsopgave
Introductie - Het spel van creatieve destructie
1. Overleven en presteren in een tijdperk van discontinuïteit.
2. Hoe creatieve destructie werkt: het lot van East River Savings Bank
3. Culturele insluiting
4. Opereren versus creëren: Storage Technology Corporation
5. Stormen van destructie
6. De balans tussen destructie en creatie
7. Klaar voor de verandering
8. Leidinggeven aan creatieve destructie
9. Creatie vertienvoudigen
10. Controle, vrijheid en risico's
11. De snelheid en schaal van verandering bepalen
12. Creatieve destructie is overal
Noten
Geselecteerde bronnen
Index
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Economie
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Mens en maatschappij
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan