Gijs van Wulfen is bedrijfseconoom, marketeer en innovatieversneller. Hij adviseerde bij achtereenvolgens Ernst & Young en Boer & Croon vele organisaties over marketing- en innovatie strategieën.
Meer over Gijs van WulfenNieuwe producten bedenken
De effectieve VOORT innovatiemethode - 2e editie
Gebonden Nederlands 2009 2e druk 9789043017749Samenvatting
'We moeten innoveren' is actueler dan ooit. Juist nu leeft het besef dat een organisatie zich moet onderscheiden met aansprekende producten en diensten. Maar hoe innovatie in de praktijk het beste vormgegeven kan worden, blijft een lastig vraagstuk. Al te vaak stranden mooie ideeën op de weerbarstige realiteit. En is het een moeizaam proces iedereen op één lijn te krijgen.
Dit boek biedt een oplossing voor iedereen die nieuwe producten en diensten wil ontwikkelen. Het verbindt de dagelijkse 'in the box' managementpraktijk effectief met 'outside the box' creativiteit. De aanpak bestaat uit een stappenplan waarmee je in twintig weken aantrekkelijke productideeën kunt ontwikkelen, uitwerken en (last but not least) geaccepteerd kunt krijgen door alle betrokkenen.
De innovatiemethode heet VOORT®, dit staat voor Vertrekken, Ontdekken, Ontwikkelen, Reflecteren en Terugkeren. Het is een routekaart waarmee je, gezamenlijk met anderen uit de organisatie, op ontdekkingsreis gaat - en gegarandeerd weer veilig thuiskomt, voorzien van zinvolle souvenirs.
Maak nieuwe productideeën tot een succes bij collega's, directie en klanten, door gebruik te maken van deze bewezen effectieve innovatiemethode. De innovatie-praktijkcase van Univé en vele praktische voorbeelden, tips en checklists maken dit boek ook zeer geschikt als naslagwerk en inspiratiebron. Goede reis!
Bezoektip: Kom vooral ook naar de masterclass 'De Innovatie-expeditie' met Gijs van Wulfen op wo 3 oktober 2012 in Utrecht. Meer informatie over dit middagseminar vindt u hier.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Voorwoord
Inleiding
1 Het lastige begin van innovatie
2 Succesfactoren voor de ideationfase
3 De VOORT-aanpak
4 Vertrekken
5 Ontdekken
6 Ontwikkelen
7 Reflecteren
8 Terugkeren
Tot slot
Bijlage I Tien gecertificeerde VOORT-innovatiefacilitators
Bijlage II Dertig brainstormtechnieken
Deel A Kennismakingstechnieken en energizers
Deel B Brainstormtechnieken om te divergeren
Deel C Brainstormtechnieken om te convergeren
Deel D Andere brainstormvormen
Deel E Overige technieken
Bijlage III Honderdvijfentwintig bijzondere brainstormplekken in Nederland en België
Deel A Vijfenzeventig bijzondere brainstormplekken in Nederland
Deel B Vijftig bijzondere brainstormplekken in België
Literatuur
Noten
Index
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan