Essays over de essenties van E-business
Gebonden Nederlands 2002 9789044005325Samenvatting
Nu de hype rondom e-business voorbij is, lijkt de tijd gekomen om op realistische wijze na te gaan denken over de voordelen die internettechnologie kan opleveren. Met een open oog voor de mogelijkheden die internettoepassingen kunnen bieden, maar ook met inzicht in de gevolgen daarvan voor de processen en mensen in de organisatie. Het daadwerkelijk realiseren van de voordelen van internettechnologie brengt ingrijpende veranderingen in de organisatie met zich mee. Zeker bij grootschalige projecten gaat het in feite om herontwerp van bestaande processen. Om een proces dus, dat ongetwijfeld veel emotie zal oproepen en dat niet alleen vanuit een rationeel standpunt bekeken kan worden. Managementteams doen er daarom goed aan een dergelijk proces vooraf goed te overdenken.
Dit boek wil hen daarbij helpen door middel van negen korte essays over de voordelen en implicaties van de toepassing van internettechnologie. De essays, geschreven op basis van een groot aantal interviews met managers uit het Nederlands bedrijfsleven, bieden de mogelijkheid om snel een gemeenschappelijk denkkader hiervoor op te bouwen. De traditionele grenzen in werken en samenwerken die door toepassing van internettechnologie worden doorbroken, vormen daarbij het vertrekpunt.
Specificaties
Lezersrecensies
Geef uw waardering
Inhoudsopgave
Voorwoord
Inleiding. Spelen met grenzen: grenzeloos ondernemen met e-technologie
1. E-innovatie: bereidheid tot delen kennis cruciaal
2. e-procurement: inkoop en procesvoordelen ineen
3. E-supply chain: synchronisatie van informatie en fysieke processen
4. Customer Relationship Management: focus op klant en organisatie
5. E-HRM: veel voordelen, onontkoombaar, maar ingrijpend
6. e-finance: continue monitoring van business performance
7. De technische aspecten van e-business
8. Samenvattingen en conclusies
Over de auteurs
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Economie
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Mens en maatschappij
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan