Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

De bedrijfsnamenfabriek

Trends en kuddegedrag

Paperback Nederlands 2008 2e druk 9789046802212
Voormalig top 100Totaal 45 dagen
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

Wie een kind verwacht, peinst zich suf over een goede naam. Iedereen denkt een unieke naam te kiezen, maar het tegenovergestelde is waar. Ook de ondernemer die een bedrijf opricht, de marketeer die een nieuw product op de markt brengt, de bestuurder die zijn beursfonds wil opkalefateren met een nieuwe naam, de zorgdirecteur die voor de zoveelste keer fuseert en de internetentrepreneur die een Web 2.0-startup opzet, allemaal komen ze voor de vraag te staan: welke naam geven we eraan? Een essentiële vraag. Want een goede, onderscheidende naam kan in één klap het verschil maken. Maar waarom lijken zoveel bedrijfs- en merknamen dan op elkaar? En waarom zijn die lopendebandnamen vaak zo nietszeggend?

Ondernemers roepen wel dat ze de concurrentie voor moeten blijven, maar voor hun nieuwe merk of product volgen ze vaak slaafs de naamtrend waardoor van het onderscheidend vermogen weinig overblijft.

Journalist Erwin Wijman gaat op kritische en luchtige wijze in op de brandende kwesties rond de naamgeving van bedrijven. 'De bedrijfsnamenfabriek' bespreekt de trends, laakt het kuddegedrag en toont de valkuilen. Maar geeft ook tips en trucs voor iedereen die nu eens een keer een goede naam wil voor zijn bedrijf, product, merk of beursfonds.

Het boek bevat ook een checklist waar een goede bedrijfsnaam aan moet voldoen. En daarnaast een heuse bedrijfsnamengenerator! Hoe het niet moet en hoe het wel moet, in dit boek leest u daar alles over.

Kortom, dit boek is voor iedereen die een bedrijfsnaam nodig heeft. Of een nieuwe bedrijfsnaam nodig heeft maar dat nog niet wist. En voor iedereen die van namen houdt en graag wil weten waarom alles heet zoals het heet.

Bekijk ook de reportage van AT5-zakenprogramma AmsterdamInc over 'De bedrijfsnamenfabriek'.

Specificaties

ISBN13:9789046802212
Trefwoorden:ondernemen, merken
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:191
Druk:2
Verschijningsdatum:22-5-2007
Hoofdrubriek:Marketing

Lezersrecensies

4.8 van de 5
6 stemmen
5
1
0
0
0

Over Erwin Wijman

Erwin Wijman, door marketing-organisatie NIMA bestempeld als de hofschrijver van het vak, schreef eerder de bestsellers 'Zo verkoop je alles; Hoe je reclame maakt waar iedereen blij van wordt', 'De verkoopmaffia; Waarom aardig zijn beter verkoopt' en 'Blinder in de boksring, over challengermerken. Wilfred Genee kenschetste hem als de ‘Johan Cruijff van de marketing'. Schreef ook boeken over naamgeving (De bedrijfsnamenfabriek) en de psychologie van de auto: Wat je rijdt ben je zelf (2011), Succes met je grote auto (2013) en De geluksmachine (2017). Hij treedt als marketingdeskundige en autopsycholoog geregeld op in de media - Christien Meindertsma van het NTR-televisieprogramma Voor de vorm (NPO2) waarin Wijman optrad, noemt hem ‘Freud van het asfalt’. Daarnaast is Wijman journalist die schrijft en schreef voor NRC, de Volkskrant, Adformatie, Het Parool, Quote en uiteenlopende vakbladen.   

Andere boeken door Erwin Wijman

Inhoudsopgave

1. Inleiding - Maak het verschil of je verdwijnt
2. Nietszeggend
3. Typografisch geweld
4. Hollandse eenvoud, retro en ambacht
5. Internetesperanto, sms-taal en msn-taal
6. De voornaambedrijfsnaam
7. Pochnamen
8. De professionele namenmakers (over de werkwijze van namenbureaus)
9. Conclusie - het bedrijfsnamendrama

Bijlagen:
- Wie verzon eigenlijk Dedicon, Symbion en Axxicon?
- Doe-het-zelf met... De Bedrijfsnamengenerator
- Checklist voor een goede bedrijfsnaam
Namenregister

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        De bedrijfsnamenfabriek