

De waarde van alles
Onttrekken of toevoegen aan de wereldeconomie
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2018 9789046823804Samenvatting
In onze economie wordt het onttrekken van waarde – het toe-eigenen van winsten, zoals dividenden voor aandeelhouders en bonussen voor bankiers – beter beloond dan het scheppen van waarde: de motor van een gezonde economie en samenleving. Als we ons verziekte kapitalistische systeem radicaal willen veranderen, moeten we nadenken over waar onze welvaart vandaan komt. Wie creëren welvaart, wie eigenen zich die welvaart toe en wie vernietigen het?
De antwoorden vormen de sleutel voor het vervangen van het huidige parasitaire systeem door een type kapitalisme waarin iedereen meetelt.
De waarde van alles is een bevlogen bijdrage aan het debat over de wereld waarin we willen leven.
De pers over De ondernemende staat:
‘Een fascinerend boek waarin Mazzucato de vloer aanveegt met de ene na de andere mythe over innovatie.’ De correspondent
‘Lees haar boek. Ze daagt je denken uit.’ Forbes
‘Een excellent boek.’ Time
Specificaties
Expertrecensies (2)
Interviews en artikelen (1)
Over Mariana Mazzucato
Inhoudsopgave
INLEIDING – DE DOENERS VERSUS DE PAKKERS
1 EEN BEKNOPTE GESCHIEDENIS VAN WAARDE
2 WAARDE NAAR EIGEN INZICHT: DE OPKOMST VAN DE MARGINALISTEN
3 DE RIJKDOM VAN NATIES METEN
4 DE FINANCIËLE SECTOR: DE GEBOORTE VAN EEN KOLOSSUS
5 DE OPKOMST VAN HET CASINO-KAPITALISME
6 DE FINANCIALISERING VAN DE REËLE ECONOMIE
7 ONTTREKKING VAN WAARDE VIA DE INNOVATIE-ECONOMIE
8 DE ONDERWAARDERING VAN DE PUBLIEKE SECTOR
9 DE ECONOMIE VAN DE HOOP
Dankwoord
Noten
Literatuur
Mensen die dit e-book kochten, kochten ook...
Alle 100 bestsellers
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan