Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Handboek taalgericht vakonderwijs

Paperback Nederlands 2015 9789046904480
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 uur besteld, morgen in huis

Samenvatting

Leraren die vakonderwijs verzorgen, werken tegelijkertijd ook aan de taalontwikkeling van leerlingen. Leerlingen krijgen bij hen immers te maken met de vaktaal en denkwijzen van het betreffende vak. Elke groep leerlingen kent – soms zeer – grote verschillen in taalvaardigheid. Leraren kunnen meer leerlingen in hun lessen meenemen door bewust de vaktaal opbouwen en zo taalgericht vakonderwijs aan te bieden.

Het 'Handboek taalgericht vakonderwijs' beschrijft kenmerken van schools taalgebruik en werkt uit hoe leraren in hun vak concreet de vaktaal kunnen opbouwen. Het uitgangspunt voor taalgericht vakonderwijs ligt in de (vaak nog impliciete) talige dimensie van vakdoelen. Door onderwijs contextrijk te maken en veel gelegenheid tot interactie te geven, kunnen leraren horen hoe leerlingen vanuit hun alledaagse taal hun inzicht en vaardigheden in het vak vergroten en zich leren uitdrukken zoals in het vak de bedoeling is. Onderweg kunnen leraren zo taalsteun leveren die leerlingen nodig hebben om nieuwe leerstof te begrijpen en steeds meer zelf vaktaal te gaan gebruiken. Zowel tijdens als bij afronding van lessen wordt het leerproces van leerlingen inzichtelijk en beoordeelbaar als integraal onderdeel van vakonderwijs.

Dit handboek geeft achtergrondinformatie, praktijkvoorbeelden en vele didactische suggesties gekoppeld aan een route voor het (her)ontwerpen van lessen. Het boek is gebaseerd op tal van ervaringen met taalgericht vakonderwijs en inzicht in kenmerken van schools taalgebruik. Het boek gaat ook in op de vraag hoe leraren samen taalgericht vakonderwijs in een school kunnen invoeren.

Deze derde herziene druk is geactualiseerd met nieuwe theorie en recente ontwikkelingen. De hoofdstukken 3, 4 en 5 zijn herordend rondom de drie ankers van taalgericht vakonderwijs, context, interactie en taalsteun, en de handvatten hiervoor zijn beter vindbaar. Beoordeling tijdens de les en feedback krijgen meer nadruk in het hoofdstuk over toetsen en beoordelen. Tot slot is er meer aandacht voor de inzet van digitale hulpmiddelen

Specificaties

ISBN13:9789046904480
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:272
Uitgever:Coutinho
Druk:3
Verschijningsdatum:11-6-2015

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Maaike Hajer

Maaike Hajer is verbonden aan de lerarenopleiding van de Hogeschool Utrecht en de universiteit van Malmö.

Andere boeken door Maaike Hajer

Over Theun Meestringa

Theun Meestringa werkt in het voortgezet onderwijs bij SLO, nationaal expertisecentrum voor leerplanontwikkeling te Enschede.

Andere boeken door Theun Meestringa

Inhoudsopgave

Leeswijzer

1. Inleiding
2. Het ontwerpen van taalgerichte lessen
3. Leren in context
4. Leren in interactie
5. Leren met taalsteun
6. Taalgericht toetsen en beoordelen
7. Taalgericht vakonderwijs ontwikkelen

Bijlage: Kijkwijzer voor taalgericht vakonderwijs

Verder lezen
Literatuur
Register

Managementboek TOP 5

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Handboek taalgericht vakonderwijs