Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
, ,

Inleiding organisatiekunde

Paperback Nederlands 2016
Verkooppositie 1657
Vandaag voor 23:00 uur besteld, morgen in huis

Samenvatting

'Inleiding organisatiekunde' geeft een kernachtig overzicht van het vakgebied organisatiekunde. Het boek is opgebouwd rond het 7S-model van McKinsey.

Na een inleidend hoofdstuk, waarin organisatiekunde in een historisch perspectief wordt geplaatst, staat in de verdere hoofdstukken steeds een van de S-begrippen uit het 7S-model centraal: strategy, structure, systems, staff, skills, style en shared values. In elk hoofdstuk wordt een S-begrip uitgelegd aan de hand van actuele praktijkvoorbeelden en uitgebreid casusmateriaal. De verbanden tussen de verschillende begrippen worden in de slotparagraaf van elk hoofdstuk expliciet gemaakt. In het afsluitende hoofdstuk wordt een overzicht gegeven van de laatste trends en ontwikkelingen binnen de organisatiekunde.

Op de website bij het boek is er extra materiaal voor studenten: toolbox (werkboek) met instrumenten, theorie, oefeningen, commentaar en casuïstiek, doorlopende case met vragen, interactieve zelftoetsen, begrippentrainer, samenvattingen en voorbeeld van een bedrijfsprocesbeschrijving. Voor docenten zijn er op aanvraag meerkeuzevragen, open vragen, richtantwoorden bij diverse onderdelen, PowerPointpresentaties en essenties per hoofdstuk beschikbaar.

Inleiding organisatiekunde is geschreven voor hbo-studenten. De auteurs behandelen de onderwerpen in samenhang met andere domeinen binnen de bedrijfskunde en de economie, en creëren zo een breed en geïntegreerd beeld van de organisatiekunde. Door het 7S-model als uitgangpunt te nemen, is het boek overzichtelijk en praktisch hanteerbaar.

Deze zesde druk is geactualiseerd in ontwikkelingen, voorbeelden en cases. Het hoofdstuk over strategie is uitgebreid met de modellen van Treacy & Wiersema van Kim & Mauborgne. In het hoofdstuk over systems is er meer aandacht voor logistiek en in het hoofdstuk over staff zijn de paragrafen over wet- en regelgeving bijgewerkt. Aan het hoofdstuk over shared values zijn de typering van organisatieculturen volgens Deal en Kennedy en cultuurverandering volgens de methode van Quinn en Cameron toegevoegd. De nieuwste ontwikkelingen binnen de organisatiekunde komen - voor zover relevant in het kader van dit boek - terug in het laatste hoofdstuk.

Specificaties

ISBN13:9789046905234
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:272
Uitgever:Coutinho
Druk:6
Verschijningsdatum:6-7-2016

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Loek ten Berge

Mr. L.J.A.M. ten Berge was tot voor kort als docent verbonden aan de Faculteit Economie en Management van dezelfde hogeschool.

Andere boeken door Loek ten Berge

Over Marco Oteman

Drs. M.P. Oteman is docent bij de opleiding Human Resource Management van de Hogeschool Utrecht.

Andere boeken door Marco Oteman

Over Johan van Kooten

Johan van Kooten (1952) is directeur/eigenaar van Doeltreffend Advies en Training. Daarnaast is hij als docent en (NIMA-C) scriptiebegeleider werkzaam voor onder andere NCOI en SRM. Hij heeft veel ervaring met het ontwikkelen van lesstof en examenmateriaal. Voorheen was hij onder andere werkzaam als product- en marketingmanager op het gebied van tekstcommunicatie en ICT.

Andere boeken door Johan van Kooten

Managementboek TOP 5

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Inleiding organisatiekunde