Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
, ,

Innovatie uit de polder

Hoe Nederland kan vernieuwen

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2009 9789047001904
Direct te downloaden

Samenvatting

Dat innovatie de sleutel is tot duurzaam succes, zowel voor bedrijven en sectoren als voor landen, is inmiddels wel bewezen. Helaas lijkt Nederland achter te blijven op innovatief gebied; we zijn zelfs al aan een daling begonnen in allerlei internationale 'innovatiehitparades'. Een zorgwekkend feit is ook dat in verhouding maar weinig Nederlanders zich geroepen voelen om de weg van de innovatie in te slaan en zelfstandig ondernemer te worden.

Gaat het echt zo slecht met ons? En is het 'polderen' de oorzaak van ons behoudende gedrag of zijn er nog andere oorzaken aan te wijzen? Dit boek is een zoektocht naar antwoorden op deze en vele andere vragen rond innovatie uit de polder, waarvoor de auteurs diepgaande vraaggesprekken hebben gevoerd met vijftien Nederlandse innovatie-experts.

Willen we internationaal weer meedoen op innovatief gebied, dan moeten we een vijftal uitdagingen aangaan: meer ondernemerschap en leiderschap inzetten, inspirerende toekomstvisies ontwikkelen, beter samenwerken, innovatieve ict-systemen inzetten en ten slotte: zorgen dat innovatieve ideeën de eindstreep halen en werkelijk in de markt worden gezet.

'Innovatie uit de polder' is onmisbaar voor iedereen die innovatief wil ondernemen en de typische valkuilen voor het innovatieproces in Nederland - waaronder het gezellige poldermodel en de 'doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg'-mentaliteit - wil omzeilen.

Specificaties

ISBN13:9789047001904
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:160
Druk:1
Verschijningsdatum:29-11-2011
Hoofdrubriek:Economie

Expertrecensies (2)

Sven Kuipers | 16 mei 2013
Innovatie is al weer een tijdje in de mode. U kent het verhaal wel: internationaal concurrentieveld, mondige consument, internettijdperk en dus moet innovatie soelaas bieden. Dit keer wordt innovatie behandeld vanuit het perspectief van de BV Nederland en daarmee is 'Innovatie uit de polder' eigenlijk bij voorbaat ongeschikt voor de praktiserende marketeer, tenzij deze de specifieke opdracht heeft om Nederland uit het innovatieslop te trekken.Lees verder
Innovatie uit de polder
Ronald Buitenhuis | 18 juli 2009
Te weinig ondernemerschap en leiderschap, geen inspirerende toekomstvisie, te weinig samenwerking, een onderschatting van de waarde van de creativiteit voor het innovatieproces, te beperkte inzet van it en een te laag vermogen om de laatste stap naar de markt te zetten.Lees verder

Lezersrecensies

5.0 van de 5
1 stem
1
0
0
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (3)

interview
Ton Langeler: ‘Uitvinden kun je in je eentje, innoveren niet’
Pierre Spaninks 2 september 2009 Zoals een moeder die haar kind met zorg omringt, zo moet een bedrijf ook met een innovatief idee omgaan. De eerste levensjaren zijn allesbepalend, zegt Ton Langeler, co-auteur van Innovatie uit de polder. Je wilt het laten groeien en het zich laten ontwikkelen. Daarbij betrek je de beste experts die je kunt vinden. Je biedt het structuur, maar je gunt het ook vrijheid. En je kijkt waar je het het beste tot zijn recht komt, in welke omgeving en onder welke omstandigheden.
podcast
Patrick van der Duin en Rob de Graaf over innovatie
Ronald Buitenhuis 5 mei 2009 Nederland heeft moeite om voldoende innovatief te zijn. Oorzaak: het poldermodel. Dat stellen Patrick van der Duin, Rob de Graaf en Ton Langeler in Innovatie uit de polder. ‘Innovatie vereist een sense of urgency’, aldus Patrick van der Duin en Rob de Graaf. ‘Wat wij moeten doen, is specifiek Nederlands zijn.’ Management & Literatuur vroeg waarom innovatie zo belangrijk en wat de kansen zijn nu het financieel minder goed gaat. De auteurs pleiten voor een poldermodel 2.0.
nieuws
De najaarsworp (4): innoveren
Hans van der Klis 26 augustus 2008 Innovatie is een van de motoren van de Nederlandse kenniseconomie: zonder innovatieve krachten in het bedrijfsleven zou Nederland zijn concurrentiepositie in de mondiale economie snel zien verslechteren. Een belangrijk onderwerp dus voor de uitgeverijen van managementboeken: deel 4 van de reeks over de najaarsworp betreft boeken over innovatie en verandermanagement.

Over Patrick van der Duin

Patrick van der Duin is universitair docent aan de TU Delft en richt zich op toekomstonderzoek en innovatiemanagement en de relatie daar tussen. Hij studeerde macro-economie aan de Universiteit van Amsterdam en werkte daarna bij KPN Research. In 2001 ging hij werken bij de TU Delft, faculteit Techniek Bestuur en Management waar hij in 2006 promoveerde op een onderzoek naar hoe bedrijven toekomstverkenningen gebruiken in innovatieprocessen.

Andere boeken door Patrick van der Duin

Over Rob de Graaf

Rob de Graaf is Senior Consultant Product Innovation bij Philips Innovation Services, Industry Consulting. Daar leidt hij de groep die zich richt op End User Driven Innovation. De Graaf werkt zowel binnen als buiten Philips aan verbetering van innovatieprocessen, bijv. op R&D portfoliomanagement, Emerging Business Areas, visieontwikkeling en scenariotrajecten. Tevens werkt hij aan coaching en kennismanagement binnen innovatieorganisaties. De Graaf is ook secretaris van de Product Development and Management Association, Netherlands, de vereniging van innovatieprofessionals. Rob de Graaf studeerde Technische Bedrijfskunde aan de TU Eindhoven waar hij in 1996 promoveerde op een assessmentmethode voor verbetering van productontwikkelprocessen en ondersteunende ICT. Inmiddels heeft hij ruim twintig publicaties op zijn naam, waaronder de serie 'Goed nieuws uit Nederland' (2007-2013) en 'Innovatie uit de Polder' (2009). De Graaf heeft vijf jaar bij Ericsson in het management van de productontwikkeling gewerkt; drie jaar in Nederland en twee jaar in Mexico. Daarna werkte hij als Manager Services bij Ascom Nira, als Senior Consultant bij Stratix Consulting en was hij zeven jaar ondernemer als directeur van het Innovation Leadership Network. Ook gaf hij in deeltijd les aan de Rijksuniversiteit Groningen en Nyenrode Business Universiteit. Zijn motto is 'innoveren kun je leren' en daar beleeft hij zelf ook veel plezier aan.

Andere boeken door Rob de Graaf

Over Ton Langeler

Ton Langeler is directeur van pro-Actuate, dat multinationals en startende bedrijven ondersteunt bij het realiseren van innovaties; hij introduceerde onder meer Senseo. Als directeur van pro-Actuate adviseert en begeleidt hij bedrijven om innovatie-inspanningen effectiever en efficiënter te maken.Langeler is succesvol gebleken in het ontwikkelen van nieuwe productconcepten en het opzetten van nieuwe ondernemingen. Ook begeleidt hij samenwerkings-verbanden zoals allianties en open-innovatie-initiatieven. Ton Langeler is ingenieur en bedrijfskundige. Hij heeft een brede internationale ervaring in marketing, verkoop en business development. Na zijn studie werkte hij tien jaar voor Mars en introduceerde voor Philips en Douwe Egberts het koffiesysteem Senseo. Langeler heeft zich verder gespecialiseerd in innovatie aan Oxford University en is een gecertificeerde Prince2-projectmanager. Hij is medeauteur van het boek 'Goed nieuws uit Nederland - Vijftig inspirerende innovaties'.

Andere boeken door Ton Langeler

Inhoudsopgave

Voorwoord

1. Inleiding
2. 'Een uitvinding is geen innovatie'
3. 'Als het voorspelbaar is, is het geen innovatie'
4. 'In voor- en tegenspoed'
5. 'Aantoonbaar voordeel voor de klant'
6. 'Twee werelden aan elkaar knopen'
7. 'Het man-op-de-maandenken'
8. 'Bewust onzekerheid opzoeken'
9. 'Geen haarlemmerolie, maar het smeert wel'
10. 'Polderen 2.0'
11. Aanbevelingen in context

Geraadpleegde literatuur
Over de auteurs
Over de geïnterviewden
Register

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Innovatie uit de polder