

Aandacht is het nieuwe goud
Hoe commercie, media en politiek vechten om in ons hoofd te komen
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2016 9789047007340Samenvatting
De hele dag door word je omgeven door reclame in allerlei vormen: op posters en abri’s, via social media, per e-mail of in je Google-resultaten. Tim Wu laat in zijn boek Aandacht is het nieuwe goud overtuigend zien dat je het product bent van de ‘handelaren in aandacht’: bedrijven die jouw kostbare tijd vangen om die voor grof geld door te verkopen. Gevolg: een wereld waarin afleiding en gebrek aan diepgang hoogtij vieren.
Aandacht is het nieuwe goud leest als een onderhoudende geschiedenis van de media, maar en passant laat Wu overtuigend zien hoe wij steeds meer een ‘geboeid’ publiek worden – en wat we kunnen doen om aan die boeien te ontsnappen. Dit boek, voor de lezers van Het ondiepe (Carr) en De Cirkel (Eggers), schetst een ontluisterend beeld van het spel dat met de consument wordt gespeeld.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lezersrecensies
Geef uw waardering
Interviews en artikelen (1)
Over Tim Wu
Inhoudsopgave
DEEL I – MEESTERS VAN OOGVERBLINDENDE MODERNITEIT
1. De eerste handelaars in aandacht (over Penny papers)
2. De alchemist (over Claude Hopkins, meesteroplichter)
3. Voor koning en vaderland (over reclameposters in WOI)
4. Het construeren van de vraag, wetenschappelijke reclame en wat vrouwen willen (over marketingonderzoek)
5. De lange adem van Lucky’s (over sigarettenreclame)
6. Zand in de reclamemachine (over de eerste kritiek op valse reclames)
DEEL II – DE VEROVERING VAN TIJD EN RUIMTE
7. De ontdekking van primetime (over tv-reclames)
8. De prins (over William Paley en het mengen van reclame en inhoud op tv)
9. Totale controle van de aandacht, oftewel de waanzin van de massa (over propaganda in WOII)
10. Piekaandacht in Amerikaanse stijl (over de gouden jaren ’50)
11. Het begin van een opstand (over Hidden Persuaders en andere vroege aanvallen op de commercie)
12. Het grote verzet (over McLuhan en de jaren-zestigaanval op Big Business)
13. Het publiek wordt opgesplitst (over de opkomst van gespecialiseerde tv-kanalen)
DEEL III – HET DERDE SCHERM
14. E-mail en het checkritueel (over spam)
15. Space Invaders (over de gamesindustrie)
16. AOL haalt ze binnen (over hoe AOL iedereen naar het internet trok)
DEEL IV – HET BELANG VAN BEROEMD ZIJN
17. Het ontstaan van de celebrity-industrie (over Life en de opkomst van roddelbladen)
18. Het Oprah-model (over Oprah Winfrey en het mengen van reclame, inhoud en persoonlijkheid)
19. Het panopticum (over MTV en de switch naar reality-tv)
DEEL V – IK ZAL ME NIET WEER VOOR DE GEK LATEN HOUDEN
20. Het koninkrijk van de content: zo doe je dat (over MSNBC en Google)
21. Iedereen mag meedoen (over de democratisering van de online media)
22. De opkomst van clickbait (over de Huffington Post en het mengen van informatie en entertainment)
23. De place to be (over Facebook en de kracht van netwerken)
24. De hang naar beroemdheid (over blogs en ‘zelfpublicatie’)
25. Het vierde scherm en de spiegel van Narcissus (over Kim Kardashian, Instagram en mobiel internet)
26. Het web bereikt een dieptepunt (over Buzzfeed en het vervagen van de grens tussen reclame en content)
27. Een aftocht en een opstand (over de opkomst van Netflix en HBO)
28. Wie is hier de baas? (over Adblocking)
Epiloog – Gewijde grond
Register
Mensen die dit e-book kochten, kochten ook...
Alle 100 bestsellers
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan