Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Aandacht is het nieuwe goud

Hoe commercie, media en politiek vechten om in ons hoofd te komen

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2016 9789047007340
Direct te downloaden

Samenvatting

De hele dag door word je omgeven door reclame in allerlei vormen: op posters en abri’s, via social media, per e-mail of in je Google-resultaten. Tim Wu laat in zijn boek Aandacht is het nieuwe goud overtuigend zien dat je het product bent van de ‘handelaren in aandacht’: bedrijven die jouw kostbare tijd vangen om die voor grof geld door te verkopen. Gevolg: een wereld waarin afleiding en gebrek aan diepgang hoogtij vieren.

Aandacht is het nieuwe goud leest als een onderhoudende geschiedenis van de media, maar en passant laat Wu overtuigend zien hoe wij steeds meer een ‘geboeid’ publiek worden – en wat we kunnen doen om aan die boeien te ontsnappen. Dit boek, voor de lezers van Het ondiepe (Carr) en De Cirkel (Eggers), schetst een ontluisterend beeld van het spel dat met de consument wordt gespeeld.

Specificaties

ISBN13:9789047007340
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:384
Druk:1
Verschijningsdatum:15-10-2016

Expertrecensies (2)

Theo Sierhuis | 6 december 2017
+++GRATIS RECENSIE +++ GRATIS RECENSIE +++ GRATIS RECENSIE +++ In ‘aandacht is het nieuwe goud’ neemt Tim Wu ons mee op een reis door de geschiedenis, en geeft meermalen keren aan hoe commercie en media 'vechten' om in ons hoofd te komen.Talloze bedrijven en platformen bieden via internet gratis diensten aan, zoals Facebook en Google, met als schijnbaar primaire doel om een zo groot mogelijke community te krijgen.Lees verder
Longread - Aandacht is het nieuwe goud
Dave van Ooijen | 1 februari 2017
Zowel de oude media (kranten, radio, televisie) als de nieuwe media (Google, Facebook, BuzzFeed) hebben één met elkaar ding gemeen. Dat is dat ze om aandacht vragen. Niet voor een bepaald 'nieuwsfeit' of een redactioneel standpunt. Nee, in toenemende mate is het doel de lezer attent te maken op een product dat moet worden verkocht of op 'nepnieuws' dat onder de aandacht moet worden gebracht om zoveel mogelijk 'clicks' te genereren.Lees verder

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (1)

nieuws
Harvest - November 2016
Jeroen Ansink 3 november 2016 Wat leest Amerika en wat waait waarschijnlijk over naar Nederland? ‘Onze man in de VS’ Jeroen Ansink doet maandelijks een rondje boekwinkels in New York.

Over Tim Wu

Tim Wu is hoogleraar rechten aan Columbia Law School en hij werkte bij de Federal Trade Commission. Hij schrijft regelmatig artikelen voor The New Yorker. Zijn eerste boek, 'The Master Switch' (2010), zette hem op de kaart als media- en technologie-expert.

Andere boeken door Tim Wu

Inhoudsopgave

Inleiding – Het akkoord

DEEL I – MEESTERS VAN OOGVERBLINDENDE MODERNITEIT
1. De eerste handelaars in aandacht (over Penny papers)
2. De alchemist (over Claude Hopkins, meesteroplichter)
3. Voor koning en vaderland (over reclameposters in WOI)
4. Het construeren van de vraag, wetenschappelijke reclame en wat vrouwen willen (over marketingonderzoek)
5. De lange adem van Lucky’s (over sigarettenreclame)
6. Zand in de reclamemachine (over de eerste kritiek op valse reclames)

DEEL II – DE VEROVERING VAN TIJD EN RUIMTE
7. De ontdekking van primetime (over tv-reclames)
8. De prins (over William Paley en het mengen van reclame en inhoud op tv)
9. Totale controle van de aandacht, oftewel de waanzin van de massa (over propaganda in WOII)
10. Piekaandacht in Amerikaanse stijl (over de gouden jaren ’50)
11. Het begin van een opstand (over Hidden Persuaders en andere vroege aanvallen op de commercie)
12. Het grote verzet (over McLuhan en de jaren-zestigaanval op Big Business)
13. Het publiek wordt opgesplitst (over de opkomst van gespecialiseerde tv-kanalen)

DEEL III – HET DERDE SCHERM
14. E-mail en het checkritueel (over spam)
15. Space Invaders (over de gamesindustrie)
16. AOL haalt ze binnen (over hoe AOL iedereen naar het internet trok)

DEEL IV – HET BELANG VAN BEROEMD ZIJN
17. Het ontstaan van de celebrity-industrie (over Life en de opkomst van roddelbladen)
18. Het Oprah-model (over Oprah Winfrey en het mengen van reclame, inhoud en persoonlijkheid)
19. Het panopticum (over MTV en de switch naar reality-tv)

DEEL V – IK ZAL ME NIET WEER VOOR DE GEK LATEN HOUDEN
20. Het koninkrijk van de content: zo doe je dat (over MSNBC en Google)
21. Iedereen mag meedoen (over de democratisering van de online media)
22. De opkomst van clickbait (over de Huffington Post en het mengen van informatie en entertainment)
23. De place to be (over Facebook en de kracht van netwerken)
24. De hang naar beroemdheid (over blogs en ‘zelfpublicatie’)
25. Het vierde scherm en de spiegel van Narcissus (over Kim Kardashian, Instagram en mobiel internet)
26. Het web bereikt een dieptepunt (over Buzzfeed en het vervagen van de grens tussen reclame en content)
27. Een aftocht en een opstand (over de opkomst van Netflix en HBO)
28. Wie is hier de baas? (over Adblocking)

Epiloog – Gewijde grond
Register

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Aandacht is het nieuwe goud