Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

De blauwe oceaan

Creatieve strategie voor nieuwe, concurrentievrije markten

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2015
Verkooppositie 4605100 dagen in de top 100
Direct te downloaden

Samenvatting

Zelden sloeg een managementtheorie zo snel aan als De blauwe oceaan. Al tien jaar is het een begrip onder managers, ondernemers en marketeers. Wereldwijd werden maar liefst ruim 3,5 miljoen exemplaren verkocht.

In dit strategisch meesterwerk beargumenteren Kim en Mauborgne dat hevige concurrentie slechts leidt tot een bloedrode oceaan van rivalen die vechten om een almaar krimpende winstmarge. Zich baserend op een uitgebreide studie onder 150 bedrijven, pleiten zij voor de creatie of ontdekking van een nieuwe, onontgonnen markt: de blauwe oceaan.

- Een WallStreet Journal- en Bloomberg Businessweek-bestseller
- Opgenomen in de Leadership Hall of Fame van Fast Company
- Een van de 'Best Business books of the Last Decade' volgens 800-CEO-Read, Thinker50, Kommersant.ru en Trends.be

'Niet voor niets een van de bestverkochte managementboeken van de afgelopen jaren[...] Een absolute must read: vijf uit vijf '- Managementboek.nl

Specificaties

ISBN13:9789047008286
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:304
Druk:1
Verschijningsdatum:26-2-2015

Expertrecensies (2)

Dick Bos | 2 juni 2015
Het blijft een geweldig boek ‘De blauwe oceaan’ van W. Chan Kim en Renée Mauborgne. Dit is de nieuwste editie en bevat een aantal leermomenten na het verschijnen van het eerste boek. De realiteit is dat de samenleving en sectoren nooit stil staan, maar aangezien de een de ander volgt, een organisatie voortdurend in ontwikkeling/beweging moet zijn.Lees verder
Sjors van Leeuwen | 7 mei 2015
De herziene editie van ‘De blauwe oceaan’ komt op een goed moment. Want door toenemende marktwerking, branchevervaging, globalisering, digitalisering en achterblijvende bedrijfsinvesteringen en consumentenbestedingen, is vrijwel iedere sector veranderd in een rode oceaan: een markt waarin bedrijven elkaar op leven en dood beconcurreren met inwisselbare producten en diensten resulterend in steeds lagere winstmarges voor alle marktpartijen.Lees verder

Lezersrecensies

4.2 van de 5
33 stemmen
0
0
0
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Chan Kim

Professor Chan Kim is samen met Renée Mauborgne oprichter van het INSEAD Blue Ocean Strategy Institute. Hij is hoogleraar strategie en internationaal management op INSEAD op de Bruce D. Henderson leerstoel van de Boston Consulting Group. Kim is als adviseur werkzaam voor verschillende multinationals in Europa, de VS en Azië. Daarnaast is hij Fellow van het World Economic Forum in Davos en adviserend lid van de Europese Unie. Hij schreef talloze artikelen over strategie en management die gepubliceerd werden in de toonaangevende bladen.

Andere boeken door Chan Kim

Inhoudsopgave

Help! Mijn oceaan wordt rood
Wat is er nieuw in deze uitgebreide editie?
Wat zijn de belangrijkste verschillen
Waarom wordt een blauwe-oceaanstrategie steeds belangrijker?

Voorwoord bij oorspronkelijke editie

Deel 1: Blauwe oceanen als strategie
1. Blauwe oceanen creëren
-Nieuwe markt
-Voortdurend blauwe oceanen creëren
-Het effect van het creëren van blauwe oceanen
-Steeds sterkere noodzaak om blauwe oceanen te creëren
-Van bedrijf en sector tot strategische zet
-Waarde-innovatie: de hoeksteen van de blauwe-oceaanstrategie
-Blauwe-oceaanstrategieën formuleren en uitvoeren

2. Analyse-instrumenten en kaders
-Het strategieplaatje
-Het vier-actieskader
-Het raster 'schrappen-afzwakken-versterken-creëren'
-Drie kenmerken van een goede strategie
-De waardecurven lezen

Deel 2: Een strategie van blauwe oceanen formuleren
3. Marktgrenzen opnieuw afbakenen
-Pad 1: Kijk naar andere sectoren
-Pad 2: Kijk naar andere strategische groepen binnen sectoren
-Pad 3: Kijk naar de rol van kopers
-Pad 4: Kijk naar andere complementaire product- en serviceaanbiedingen
-Pad 5: Kijk naar andere functionele of emotionele aantrekkingskracht voor gebruikers
-Pad 6: Kijken naar een andere tijd
-Een nieuwe markt bedenken

4. Kijken naar het brede perspectief, niet naar de cijfers
-Gerichtheid op het brede perspectief
-Het strategieplaatje tekenen
-Strategie visualiseren op bedrijfsniveau
-De beperkingen van strategische planning overwinnen

5. Verder reiken dan de bestaande vraag
-De drie lagen van niet-klanten
-Richt u op het grootste bereik

6. De strategie in de juiste volgorde opbouwen
-De juiste strategische volgorde
-Testen op uitzonderlijke klantwaarde
-Van uitzonderlijke klantwaarde naar strategische prijszetting
-Van strategische prijszetting naar streefkostencalculatie
-Van klantwaarde, prijs en kosten naar adoptie
-De index van het blauwe-oceaanidee

Deel 3: De blauwe-oceaanstrategie uitvoeren
7. Grote organisatiehindernissen overwinnen
-Omslagleiderschap in de praktijk
-Het belangrijkste instrument: factoren met onevenredige invloed
-De cognitieve hindernis nemen
-De hindernis van beperkte middelen nemen
-De motivatiehindernis overwinnen
-De politieke hindernis overwinnen
-Tegen de gangbare opvatting ingaan

8. De uitvoering inbouwen in de strategie
-Een slecht proces kan de uitvoering van de strategie ruïneren
-De kracht van een eerlijk proces
-De drie principes van een eerlijk proces
-Een vertelling over twee fabrieken
-Waarom is een eerlijk proces belangrijk?
-Intellectuele en emotionele erkenning
-Een eerlijk proces en een blauwe-oceaanstrategie
-Een eerlijk proces en externe belanghebbenden

9. Waarde-, winst- en menspropositie
-De drie strategiepropositie
-Afstemming voor een blauwe-oceaanstrategie realiseren
-Wanneer een strategie niet goed is afgestemd
-Alles samenbrengen

10. Blauwe oceanen vernieuwen
Barrières voor imitatie
Vernieuwing

11 Rode-oceaanvalkuilen vermijden

Bijlagen
A: Hoe blauwe oceanen in het verleden zijn gecreëerd
-De auto-industrie
-De computerindustrie
-De bioscoopsector
B: Waarde-innovatie: een reconstructionistisch perspectief op strategie
C: De marktdynamiek van waarde-innovatie

Noten
Literatuur
Woord van dank
Over de auteurs
Register

Managementboek TOP 5

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        De blauwe oceaan