Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Good to Great (Nederlandstalig)

Waarom sommige bedrijven een sprong vooruit maken... en andere niet

Paperback Nederlands 2010 9789047093848
1
Voormalig Nr. 1Totaal 12 dagen
EvergreenTotaal 3678 dagen
Verkooppositie 444Hoogste positie: 1
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 uur besteld, morgen in huis

Samenvatting

Jim Collins heeft met 'Good to Great' een wereldwijde bestseller geschreven waarvan inmiddels al meer dan een miljoen exemplaren zijn verkocht. Dit boek wordt in bijna alle managementliteratuur aangehaald als de meest grondige, inzichtelijke en vernieuwende studie van de afgelopen decennia. Inmiddels geldt ook de Nederlandstalige editie als een klassieker.

Uit een langdurig onderzoek van honderden Fortune 500-bedrijven kwamen elf bedrijven naar voren die in een periode van vijftien jaar explosief groeiden: een tijdlang presteerden ze even 'good' als hun concurrenten in dezelfde branche, maar plotseling accelereerden ze en werden 'great'.

Wat onderscheidt deze succesvolle bedrijven nu van hun concurrenten en wat kunnen anderen daarvan leren? Collins heeft zijn inzichten in een aantal principes geformuleerd. Het zijn tijdloze factoren voor succes - geen hypes. Voor al deze bedrijven geldt:

1. Het leiderschap bevindt zich op niveau 5 (dienstbaar).
2. Ze werven de juiste mensen.
3. Ze zien de harde feiten onder ogen, maar blijven vertrouwen op succes.
4. Ze vinden een antwoord op drie afbakeningsvragen: wat kunt u het best, waar gelooft u het meest in en wat is cruciaal voor uw economisch voortbestaan?
5. Ze zorgen voor een gedisciplineerde organisatiecultuur.
6. Ze hechten groot belang aan technologie, maar zijn daarin selectief.
7. Ze werken gestaag en volhardend, zonder revolutionaire doorbraken.

Specificaties

ISBN13:9789047093848
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:284
Druk:26
Verschijningsdatum:15-1-2016
Hoofdrubriek:Organisatiekunde
ISSN:

Expertrecensies (6)

Good to Great (Nederlandstalig)
Ger van den Buijs | 14 januari 2019
Twintig november jl. (2018) introduceerde Hubspot het begrip marketing Flywheel. Brian Halligan, co-founder van  Hubspot, publiceerde een artikel in Business Harvard Review zijn visie dat het marketing Flywheel de populaire marketing funnel gaat verdringen. Een goede reden om terug te grijpen op de bron van het begrip Flywheel in business management. Jim Collins introduceerde dit begrip al in 2001 in dit boek Good to Great.
Lees verder
Maak van je bedrijf een toporganisatie!
Ben Kuiken | 8 juli 2008
‘Wat de bestseller Good to Great van Jim Collins deed voor snelgroeiende bedrijven, doet Maak van je bedrijf een toporganisatie! voor high performance organisaties.’ Wie een dergelijke claim op de kaft van zijn boek durft te zetten, wekt hoge verwachtingen. Kan André de Waal die ook waarmaken?
Lees verder
Good to Great (Nederlandstalig)
Frans van Schijndel | 30 januari 2005
'Good to great' is een populair geschreven onderzoeksrapport. Men heeft een uitgebreid en langlopend onderzoek gedaan (11 manjaren) naar wat (Amerikaanse) bedrijven over een zeer lange reeks van jaren succesvoller maakt dan referentiebedrijven. 
Lees verder
Good to Great (Nederlandstalig)
Anky Sierksma-Balkenende | 4 januari 2005
Good to Great is een boek dat je vlot in een avondje uitleest. De grote lijnen wat er nodig is om excellent te worden(zowel persoonlijk als zakelijk) heb je dan te pakken.
Lees verder
Good to Great (Nederlandstalig)
Niek van Nieuwenhuijzen | 4 januari 2005
Veel Amerikaanse boeken over succesvolle bedrijven gaan over CEO's, die op een uiterst daadkrachtige wijze in recordtempo scoren. Het leest meestal gemakkelijk weg en je bent geneigd te denken 'Wat is het toch allemaal eenvoudig'.
Lees verder
Good to Great (Nederlandstalig)
Hans Strikwerda | 10 november 2004
Jim Collins, co-auteur van het voortreffelijke 'Built to Last', heeft met zijn nieuwe boek 'Good to Great' twee dingen nagestreefd: enerzijds tijdloze factoren voor succes over langere tijd te identificeren en tegelijkertijd de zoveelste management hype te vermijden, maar wel inzichten met dezelfde eenvoud te formuleren.
Lees verder

Lezersrecensies

4.3 van de 5
168 stemmen
93
51
15
6
3

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (3)

achtergrond
Top 100 aller tijden: Jim Collins, klokkenmaker, geen klokkenkijker
Pierre Pieterse 28 november 2013 Op nummer 1 in de top-100 vinden we Good to Great (Nederlandstalig) van Jim Collins. Verrassend omdat het boek methodologisch nogal rammelt (zoals ook de auteur zelf in How the Mighty Fall toegeeft) zodat je vraagtekens kunt zetten bij de uitkomsten, en niet verrassend omdat dit boek een enorme impact heeft gehad: op managers en consultants, maar ook op ondernemers pur sang! Zo wordt in Mr. Amazon onthuld dat een presentatie van Collins voorafgaand aan dit boek de aanzet is geweest voor Jeff Bezos om Amazon te focussen en zo het ‘vliegwiel’ (de zelfversterkende cyclus) in beweging te zetten.
interview
Jim Collins: ‘Zelfs het meest voortreffelijke bedrijf kan falen’
Jeroen Ansink 24 december 2010 Met zijn baanbrekende onderzoek naar wat een bedrijf groots maakt, schaarde Jim Collins zich onder ‘s werelds meest invloedrijke managementdenkers. In How the Mighty Fall geeft hij zich over aan de dark side: de redenen waarom ondernemingen ten onder gaan. Een gesprek over bergbeklimmen, het beheersen van angst en het gevaar van charismatische leiders.
interview
Jaap Schaveling: ‘We leven niet alleen voor ons salaris’
Hans van der Klis 15 mei 2008 Interim-managers, adviseurs, projectleiders en zelfs managers in vaste dienst groeien steeds meer naar elkaar toe. Deze tijdelijke leiders - ook permanente managers zijn welbeschouwd tijdelijk in dienst - krijgen in toenemende mate te maken met de verwachting dat zij meer betekenen voor de ontwikkeling van de organisatie én van de mensen die er werken. Dat vergt van veel managers, adviseurs en projectleiders een grotere dienstbaarheid dan zij tot nu toe gewend zijn. Dat betoogt Nyenrode-docent en organisatiecoach Jaap Schaveling in zijn nieuwe boek Tijdelijk leiderschap.

Over Jim Collins

Jim Collins is adviseur van succesvolle bedrijven: hoe ze groeien, excelleren en hoe goede bedrijven 'great' worden. Collins werkte voor senior directieleden en CEO's van meer dan honderd ondernemingen. Ook was hij werkzaam in de sociale sector. Jim Collins is afgestudeerd in business administration en wiskunde aan de Stanford University. Bovendien heeft hij diploma's gehaald aan de University of Colorado en de Peter F. Drucker Graduate School of Management (Claremont Graduate University).

Andere boeken door Jim Collins

Inhoudsopgave

Dankwoord

Voorwoord

1. Het goede is de vijand van het geweldige
Grenzeloze nieuwsgierigheid
Natuurwetten van geweldige organisaties

2. Niveau 5-leiderschap
Onverwacht
Nederigheid+wilskracht=niveau 5
Niveau 5-leiderschap ontwikkelen

3. Eerst wie... dan wat
Geen 'genie met duizend helpers'
Het gaat om wie betaald krijgt , niet om wat er betaald wordt
Streng, niet meedogenloos
Eerst wie, geweldige bedrijven en een geweldig leven

4. Zie de harde feiten onderogen (maar verlies nooit de hoop)
Feiten zijn beter dan dromen
Een klimaat waarin de waarheid gehoord wordt
Rotsvast vertrouwen ondanks d eharde realiteit
De 'Stockdale-paradox'

5. Het Egelprincipe (simpele ideeën die passen binnen de dri crikels)
De drie cirkels
Inzicht in G2G-talent (waarin ben je de beste en waarin niet)
Inzicht in de G2G-economie (op welke brandstof loopt houw economische motor)
De G2G-passie (wat roept je hartstocht op)
Inzicht overwint opschepperij

6. Bedrijfsdiscipline
Vrijheid (en verantwoordelijkheid) binnen grenzen
Een cultuur, geen tiran
Consequente toewijding aan het Egelprincipe
Maak een 'niet meer doen'-lijstje

7. Technologische versnellers
Technologie en het Egelprincipe
De technologische valkuil
Technologie en de angst om achter te lopen

8. Het vliegwiel en de valstrik.
Opbouw en doorbraak
Geen toeval
Het vliegwieleffect
De valstrik
Het vliegwiel als allesomvattend principe

9. Van Good to Great naar Gebouwd voor de toekomst
Eerst Good to Great, dan Gebouwd voor de toekomst
Kernideologie: de extra dimensie van blijvend geweldig
Goede BHAG's, slechte BHAG's en de verbinding met andere concepten
Waarom geweldig worden

Epiloog: Meest gestelde vragen

Appendices

1A. Selectie van G2G-bedrijven
1B. Selectieproces van de controlegroep
1C. 'Niet volhouders' uit de controlegroep
1D. Onderzoeksstappen
2A. Analyses van interne versus externe ceo's
5A. Bedrijfstakgerichte analyse en rangorde
8A. Valstrikgedrag van de bedrijven uit de controlegroep
8B. Samenvatting analyse verwerven en afstoten van bedrijfseenheden

Noten
Register

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Good to Great (Nederlandstalig)