Een kwestie van verschil
Conflicthantering en onderhandeling in een configuratieve integratietheorie
Paperback Nederlands 1996 9789051665208Samenvatting
In een leven dat rijk is aan het escaleren van conflicten of het stagneren van onderhandelingen, wordt vaak naarstig gezocht naar een gemeenschappelijk draagvlak door het ontwikkelen van consensus. In dit boek echter wordt bij dit streven als oplossing voor organisatieproblemen een aantal vraagtekens gezet.
Recente ontwikkelingen in de organisatietheorie, de sociale wetenschappen en de filosofie komen hier bij elkaar in en theorie, die een geheel nieuw licht werpt op de praktijk van de organisatieadviseur en de manager. De veelvormigheid van conflict en onderhandeling vraagt om een benadering waarin de meest voor de hand liggende valkuilen en blunders worden voorkomen. Dit boek is bestemd voor zowel professionele conflicthanteerders als voor degenen die - om welke reden dan ook - geïnteresseerd zijn in conflict en onderhandeling.
Specificaties
Inhoudsopgave
Deel 1 - Conflict als ontologisch perspectief
2. Sociaal construeren als filosofie
3. Organisatietheorie als sociale constructie
4. Configuratiedenken
Deel 2 - Conflict als epistemologisch perspectief
5. Een meervoudige waardering van conflict
6. Conflict als destructieve interdependentie
7. Conflict als communicatiesysteem
8. Conflict als dynamiek van een context
9. Conflict als context van een leerproces
10. Het problematiseren van conflict
Deel 3 - Conflict als methodische perspectief
11. Conflict en sociale integratie
12. Naar een configuratieve integratie strategie
Bijlage - De wandelingen van Keesje
Glossarium
Literatuur
Register
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Economie
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Mens en maatschappij
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan