


Robert S. Kaplan bekleedt de Arthur Lowes Dickinson-leerstoel voor Accounting aan de Harvard Business School.
Meer over de auteursKosten en resultaat
Paperback Nederlands 1999 9789052612652Samenvatting
Hoewel veel aandacht uitgaat naar het aanleggen van financiële indicatoren van succes van ondernemingen, slagen maar weinig ondernemingen erin de activiteiten te identificeren die de werkelijk belangrijke kosten veroorzaken. In 'Kosten en resultaat' laten Kaplan en Cooper zien op welke wijze activity based costing systemen kunnen worden ingevoerd in organisaties. Op basis van deze financiële systemen kunnen managers meer inzicht krijgen in de bedrijfsvoering en derhalve betere besluiten nemen. Op basis van voorbeelden van ondernemingen als Siemens, Hewlett-Packard, AT&T en Procter & Gamble, laten ze zien dat deze systemen zowel betere informatie over het verleden, als van het heden bieden. Met behulp van de innovatieve systemen kunnen de volgende resultaten bereikt worden:
- vaststellen waar verbeteringen in kwaliteit, efficiency en productiviteit de hoogste opbrengsten oplevert;
- werknemers ondersteunen in het verbeteren van hun functioneren;
- effectiever onderhandelen met klanten over prijzen, kwaliteit, leveringswijzen en service;
- niet alleen de leveranciers uitzoeken met de laagste prijzen, maar die leveranciers opsporen die tot de laagste kosten leiden voor de onderneming.
Specificaties
Expertrecensies (1)

Interviews en artikelen (1)
Over Robert S. Kaplan
Inhoudsopgave
1. Inleiding: Kostencalculatie- en prestatiebeheersystemen
2. Vierfasenmodel voor het ontwerpen van kostencalculatieen prestatiemetingsystemen
3. Fase 2: standaard-kostencalculatie- en flexibele-budgettering-systemen
4. Fase 3-systemen voor leren en verbeteren: standaard kostencalculatiesystemen actualiseren en aanvullen
5. Fase 3-systemen voor leren en verbeteren: kaizen costing en pseudo profit centers
6. ABC: inleiding
7. De kosten van de capaciteit van productiemiddelen meten
8. ABM: operationele toepassingen
9. Strategisch ABM: productassortiment en prijszetting
10. Strategisch ABM: klanten
11. Strategisch ABM: relaties met leveranciers en productontwikkeling
12. ABC in de dienstensector
13. ABC-systemen uitbreiden
14. Fase 4: de integratie van ABC en EWS
15. Fase 4: ABC gebruiken voor budgettering en interne verrekenprijzen
Noten
Index
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Economie
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Mens en maatschappij
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan