René Tissen is verbonden aan Business Universiteit Nyenrode als hoogleraar bedrijfskunde en is tevens voorzitter van CHROME, het kenniscentrum van Nyenrode dat zich bezighoudt met vraagstukken van mensen, kennis en technologie in organisaties.
Meer over de auteursDe toekomst van management
Over het nut van managers in moderne organisaties
Paperback Nederlands 2006 1e druk 9789052615332Samenvatting
In de afgelopen tien jaar is het aantal managers in organisaties verdrievoudigd. Tegelijk is de afstand tussen managers en medewerkers enorm toegenomen. De mystieke aantrekkingskracht die het beroep manager aan het eind van het vorige millennium nog had, is verdwenen: tegenwoordig wordt de beroepsgroep met argwaan tegemoet getreden. Is de kritiek op managers terecht? Wat is het nut van managers in moderne organisaties? Wat is de toekomst van het management.
'De toekomst van management' brengt de huidige problemen van management en managers in kaart en analyseert de oorzaken ervan. De rol van het management wordt gerelativeerd, want beter organiseren heeft meer invloed op het functioneren van mensen dan beter managen. Heeft het management dan wel een toekomst? Wie bereid is het vaste patroon van denken en doen te doorbreken, wie fundamenteel anders durft te kijken naar de rol en plaats van managers in organisaties, zal in dit boek een leidraad vinden en de vraag bevestigend kunnen beantwoorden.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Een rondgang door het probleemgebied
1.1. Inleiding
1.2. Is managen nog aantrekkelijk
1.3. De mankementen
1.4. De bedrijfskundige wetenschap schiet tekort
1.5. Gebrekkige besluitvorming
1.6. Het einde van maangement of een nieuw begin?
1.7. Conclusie
2. Herijkingen om de crises het hoofd te bieden
2.1. Inleiding
2.2. Een waaier van kritiek op managers; sporen van oplossingen
2.3. Hoe nu veder met verandering en vernieuwing
2.4. Ruimtegericht organiseren en besluiten
2.5. Technologiegericht organiseren en besluiten
2.6. De open-wegbenadering
2.7. De manager als artiest?
2.8. Conclusie
3. Toekomstperspectieven: handreikingen
3.1. Inleiding
3.2. Is management een professie?
3.3. Eenvoud maakt macht
3.4. Succesvol manoeuvreren tussen de menselijke maat en de maakbaarheid der dingen
3.5. Het rhizome principe
3.6. Conclusie
Literatuur
Over de auteurs
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan