Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Management van professionele organisaties

Paperback Nederlands 2007
EvergreenMeer dan 1000x verkocht
Verkooppositie 2069
Op werkdagen voor 17:00 uur besteld, volgende dag in huis

Samenvatting

Zakelijk dienstverlenende organisaties verschillen op twee gebieden van andere ondernemingen. Allereerst leveren zij dienstverlenende producten waardoor zij algemene managementprincipes minder snel toe kunnen passen. Professionele dienstverlening is meer een kwestie van maatwerk. Ten tweede is een zakelijk dienstverlenende organisatie afhankelijk van de individuele capaciteiten van haar medewerkers. In deze vorm van dienstverlening speelt persoonlijk contact met de cliënt een belangrijke rol. Van medewerkers, de zogenaamde topperformers, worden daarom zeer speciale vaardigheden gevraagd.

Het gevolg is dat dit type organisatie te maken krijgt met concurrentie op twee markten. Enerzijds op de 'outputmarkt' om diensten af te zetten en anderzijds op de 'inputmarkt' om haar productiemiddelen –namelijk 'de professionals'- aan te trekken.

David Maister deed meer dan tien jaar onderzoek naar dit onderwerp en besteedt in dit boek aandacht aan een aantal specifieke onderwerpen van deze organisaties, variërend van marketing en productontwikkeling tot winstverhoging en effectief leiderschap. Daarnaast belicht de auteur een aantal problemen en geeft hij praktische adviezen voor de oplossing ervan.

Ofschoon de auteur complexe onderwerpen aansnijdt, brengt hij ze terug tot de constatering dat 'elke professionele organisatie dezelfde missie heeft, namelijk klantgerichtheid, carrièreperspectieven voor medewerkers en winst voor aandeelhouders'.

Specificaties

ISBN13:9789052616247
Rubriek:Advisering
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:416
Druk:2
Verschijningsdatum:12-11-2009

Lezersrecensies

4.5 van de 5
10 stemmen
0
2
0
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (1)

geboekstaafd
Geboekstaafd: Gino van Ossel
Nienke van Oeveren 24 september 2015 Gino Van Ossel is professor Retail & Trade Marketing aan Vlerick Business School. Hij geldt als één van Europa’s topexperts inzake retailmanagement, winkelgedrag en omnichannel. Hij adviseert toonaangevende retailers en merkartikelfabrikanten in hun strategie. Hij vertelt over zijn drie favoriete boeken.
Alle interviews en artikelen (1)

Over David Maister

David H. Maister staat alom bekend als een autoriteit op het gebied van het management van professionele dienstverlenende organisaties. Al twintig jaar adviseert hij bedrijven over de hele wereld met een breed spectrum aan professionals over strategie en management. Maister is auteur van de bestsellers 'Management van professionele organisaties' (1999), 'Een echte professional' (1997), 'De vertrouwde adviseur' (medeauteur 2000), en 'Maak waar wat je zegt' (2001). Tijdens zijn hieraan voorafgaande academische carrière was hij auteur of medeauteur van zeven boeken over uiteenopende onderwerpen als vrachtwagenchauffeurs, het managen van een luchtvaartmaatschappij en fabrieksoperaties. Dit is zijn twaalfde boek. David Maister, Engelsman van geboorte, heeft gestudeerd aan de University of Birmingham, de London School of Economics en de Harvard Business School, waar hij ook zeven jaar hoogleraar is geweest. Hij woont in Boston Massachusetts.

Andere boeken door David Maister

Inhoudsopgave

Dankwoord
Inleiding

Deel 1 - Basisaspecten

1. Een kwestie van evenwicht
2. De levenscyclus van de professionele dienstverlenende organisatie
3. Winstgevendheid: gezondheid en hygiëne
4. Het probleem van te weinig delegeren oplossen

Deel 2 - Cliëntenaspecten

5. Het marketingpakket
6. Luisteren naar cliënten
7. Kwaliteitswerk is nog geen kwaliteitsdienstverlening
8. Een kwaliteitsprogramma voor dienstverlening
9. De marketing van bestaande cliënten
10. Hoe kiezen cliënten?
11. Nieuwe cliënten aantrekken
12. Marketingmanagement

Deel 3 - Personeelsaspecten

13. Hoe is het met uw kapitaal?
14. De vorming van menselijk kapitaal
15. De motivatiecrisis
16. Het belang van planning
17. Wat het betekent om partner te zijn
18. Het overleven van de personeelscrisis

Deel 4 - Managementaspecten

19. Hoe de directie van een professionele dienstverlener waarde toevoegt
20. Strategievorming
21. Snelwerkende strategie

Deel 5 - Partneraspecten

22. Partner counseling
23. De kunst van partnerbeloning
24. Patronen in de beloning van partners
25. De koek verdelen
26. Het besturen van een vennootschap of maatschap

Deel 6 - Meerdere-vestigingenaspecten

27. De eenheidsorganisatie
28. Jagers en landbouwers
29. Netwerken die werken
30. Op weg naar de samenwerkende organisatie
31. De coördinatie van gespecialiseerde bedrijfstakgroepen

Deel 7 - Slotbeschouwing

32. Vermogensbeheer

Index

Managementboek TOP 5

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Management van professionele organisaties