Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Corporate Effectuation

What managers should learn from entrepreneurs!

Paperback Engels 2011 9789052618968
Verkooppositie 999999912 dagen in de top 100
Niet leverbaar.

Samenvatting

De steeds sneller veranderende wereld vraagt om strategische flexibiliteit en actie. De toekomst laat zich niet meer voorspellen, daarvoor is de wereld complex en te zeer verbonden. De vraag is hoe u de uitdagingen het hoofd blijft bieden en steeds succesvol kunt blijven ondernemen. U moet uw eigen toekomst creëren... Maar hoe? Dat kunnen we vanaf nu leren van ervaren ondernemers. Saras Sarasvathy onderzocht, onder toeziend oog van de Nobelprijswinnaar Herbert Simon, hoe ondernemers te werk gaan. Ze ontdekte vijf succesprincipes die steeds weer terugkomen in succesvol ondernemerschap en haaks staan op hetgeen ons is geleerd: de principes van 'Effectuation':

- Het Bird in hand principe
- Het Affordable loss principe
- Het Crazy quilt principe
- Het Lemonade principe
- Het Pilot in the plane principe

Met inhoudelijke bijdragen van o.a,. Philips, RWE, Essent, Indra, Rabobank, Business models Inc., KVD en het Academisch Ziekenhuis Maastricht worden de vijf principes in een corporate context uitgelegd. Het boek 'Corporate Effectuation' biedt een geheel nieuwe kijk op effectief intern ondernemersschap waarmee u een 'sustaining high performance organization' kunt orkestreren. Het boek geeft heldere inzichten in nieuw toe te passen gereedschap voor corporate organisaties, zoals Business Modeling en Reframing.

'Corporate Effectuation' is het eerste Nederlandse boek over deze nieuwe, succesvolle aanpak. Na het lezen van dit boek kunt u direct aan de slag. Er staat u niets meer in de weg. Er zijn dus geen redenen meer om succesvol ondernemersschap over te laten aan de Richard Bransons van deze wereld.

"Bedrijven die naast de causale benadering ook Effectuation kunnen toepassen zijn de winnaars van morgen."
Dr. Fred van Ommen, Senior Vice President Innovation Excellence bij Philips

"Thomas geeft helder inzicht in een nieuw stuk gereedschap voor corporate organisaties. Dit in een tijd waar snelheid van uitvoering en besluitvorming nieuwe cruciale kernkwaliteiten worden."
Patrick van der Pijl, Producent van Business Model Generation (Alexander Osterwalder) en CEO Business Models Inc.

"Corporate ventures zijn net als pubers en grote bedrijven hebben grote moeite met het opvoeden ervan. Effectuation biedt een helpende hand in deze onstuimige levensfase."
Drs.ir. Corina Kuiper EMFC RC, Senior Director, New Business Development / Venturing for Philips en Bell Mason Fellow

"Wellicht nog een korte tijd een neologisme. Maar effectuation is nu al de ENGINE voor de groei van de Spaanse onderneming!"
Henri Mennens, Indra Sistemas, Business Transformation (Madrid), Head of Business Area: Strategy & Corporate Excellence

Specificaties

ISBN13:9789052618968
Taal:Engels
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:222
Druk:1
Verschijningsdatum:12-9-2011

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Thomas Blekman

Thomas Blekman is ondernemer en clinical professor aan de RSM Erasmus Universiteit. Alles wat hij doet, draait om het ontsluiten van ondernemend gedrag. Na zijn bestseller 'Corporate Effectuation', waarmee hij het gedachtegoed van Effectuation in Nederland introduceerde bij managers en professionals die willen leren van ondernemers, deelt hij in zijn nieuwe boek 'Ondernemer in 100 dagen' zijn aanpak om in slechts 100 dagen te komen tot nieuwe verdienmodellen en werkelijke omzet.

Andere boeken door Thomas Blekman

Inhoudsopgave

0. Diggers and triggers

1. Effectuation
1.1 Introduction
1.2 The myth of the super-entrepreneur
1.3 Deducing or despairing
1.4 Causation versus Effectuation

2. The five principles of Effectuation
2.1 Bird in hand principle
2.2 Affordable loss principle
2.3 Lemonade principle
2.4 Crazy quilt principle
2.5 Pilot in the plane principle
2.6 Effectuation in action

INTERMEZZO: The essence
3. High performance organization and corporate effectuation
3.1 The five rubrics of an HPO
3.2 Three levels of HPOs
3.3 Why a chapter on HPO?
3.4 Effectuation in action

4. Business Modeling and Corporate Effectuation
4.1 Strategic flexibility
4.2 Business Modeling
4.3 Business Modeling and Corporate Effectuation
4.4 Conclusion

5. Reframing and Corporate Effectuation
5.1 Introduction 122
5.2 The characteristics of reframing
5.3 The different underlying levels of the reframing process
5.4 The reframing process
5.5 Effectuation in action

6. Granularity of innovation
6.1 Megatrends call for trail-blazing innovations with partners
6.2 Innovation portfolio management
6.3 Effectuation principles applied to the 4x4 innovation matrix
6.4 Conclusion

7. Three roles in effectuation and superpromoters
7.1 Essential roles in corporate effectuation
7.2 Effectuation at work (1)
7.3 With the zeal of a superpromoter
7.4 Superpromoter blindness
7.5 How superpromoters support effectuation
7.6 Effectuation at work (2)
7.7 Monopsony
7.8 Nonconformists

8. Personal development and corporate effectuation
8.1 Through the main entrance (1): give it a try!
8.2 Through the main entrance (2): where's the rub?
8.3 By the backdoor: it's time to quit talking
8.4 Graduator of success: relief

9. Effectuation for non-profits
9.1 Bird in the hand
9.2 Affordable loss
9.3 Crazy quilt
9.4 Lemonade
9.5 Pilot in the plane

10. Orchestration of Corporate Effectuation
10.1 Introduction
10.2 A survey of the relevant organizational components
10.3 Corporate Effectuation Business Program

11. The De Beukelaar Groep story

Epilogue: After all?
Literature
About the authors
Notes

Alle 100 bestsellers

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Corporate Effectuation