Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Het Groot Strategieboek

In dialoog naar een strategische voorsprong

E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2012 9789052619484
Verkooppositie 2465
Direct te downloaden

Samenvatting

Slimme strategische keuzes maken organisaties interactiever, authentieker, flexibeler en slagvaardiger. De inrichting van het strategieproces is hierbij een kritische succesfactor voor het uiteindelijke resultaat. Maar hoe komt u als organisatie in de juiste 'strategieversnelling'? En hoe bepaalt u wat wel en niet in een strategieproces thuis hoort?

'Het groot strategieboek' leidt u succesvol door het eigen strategieproces en draagt modellen en voorbeelden aan om het proces inhoudelijk vorm te geven én te verrijken. In het boek wordt, op basis van trends, inzichten en praktijkervaringen in de afgelopen tien jaar, een fundamenteel nieuw en doorontwikkeld strategieproces beschreven.

'Het Groot Strategieboek' bestaat uit vier delen:
- Deel 1 beschrijft strategie in het licht van onderscheidend vermogen, het belang van het proces voor het uiteindelijke resultaat en De Berenschot Strategische Dialoog als model.

- Deel 2 gaat dieper in op de fasen in het strategieproces, waarbij van iedere fase wordt beschreven hoe het proces plaatsvindt, inclusief karakteristieken, relevante issues, en mogelijke risico's. Door de fasen heen loopt een casebeschrijving die het hele model volgt. Als intermezzo naar deel 3 wordt strategie in verschillende contexten (o.a. fusie en reorganisatie) beschreven.

- Deel 3 bevat een selectie van modellen die per fase als kapstok kunnen dienen om analyses uit te voeren, inzichten te verwerven, conclusies te trekken en tot actie over te gaan.

- Deel 4 beschrijft een selectie van werkvormen die gehanteerd kunnen worden en die gekoppeld zijn aan de karakteristieken van De Berenschot Strategische Dialoog.

Dit jaar bestaat de Berenschot Strategische Dialoog twintig jaar, een aanpak die uitgaat van het lerend formuleren van strategie met veel belanghebbenden. 'Het groot strategieboek' is de volledig herziene versie van 'Het strategieboek I', waarin deze methodiek beschreven is. Het is geen wetenschappelijk werk, maar maakt de bestaande theorie met de nieuwste praktijkervaring toegankelijk en vertaalt deze naar handvatten die in de praktijk bruikbaar zijn.

Specificaties

ISBN13:9789052619484
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:207
Druk:1
Verschijningsdatum:3-4-2012

Expertrecensies (2)

Eelke Pol | 13 april 2012
'Het groot strategieboek is een gids in het traject van strategiebepaling, maar mag niet verworden tot standaardreceptuur'. Een zin uit de inleiding van 'Het groot strategieboek' die een mooie karakterisering is van het door Berenschot uitgebrachte boek.Lees verder
Bert Peene | 23 september 2002
'Het strategieboek', dat gepresenteerd wordt als een vervolg op het bekende 'Managementmodellenboek', wil de lastige materie van strategievorming terugbrengen tot een aantal basics. De auteurs schetsen een aantal dilemma's en valkuilen en stellen hier een overzichtelijk model met heldere praktijkvoorbeelden, hulpmiddelen en een illustratieve casus tegenover.Lees verder

Lezersrecensies

3.8 van de 5
36 stemmen
12
15
3
3
3

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (1)

achtergrond
Strategievorming: van theorie naar praktijk - Het proces maakt het verschil
Huub Haverals 17 augustus 2004
Alle interviews en artikelen (1)

Over Paul Pietersma

Drs Paul Pietersma MMC (1965),is strategyconsultant en Managing Director van de adviesgroep Strategy, Funding & Innovation bij Berenschot. Hij heeft ruim 20 jaar ervaring als consultant in met name de agrifood, maakindustrie en dienstverlening. Hij voert adviesopdrachten uit voor CEO’s, RvB’s en directies in Nederland, België, Caribisch Nederland en Afrika op het gebied van strategieformulering en –realisatie, organisatiediagnose en besturing van organisaties. Hij heeft meerdere publicaties op zijn naam staan, zoals ‘Het Groot Strategieboek’, ‘Het Groot Management Modellenboek’, ‘De passie van de professional’, ‘Hollandse nuchterheid in de agrofood’ en de internationale bestsellers ‘8 steps to strategic success’ , ‘25 NtK Management Models’ en ‘Key Management Models (vertaald in 10 talen)’

Andere boeken door Paul Pietersma

Inhoudsopgave

Voorwoord
Het nieuwe proces van strategievorming: de Strategische Dialoog

Deel 1: Algemene introductie
-Strategische voorsprong – Formuleren x Mobiliseren x Realiseren
-Wat is Strategisch Dialoog
-Inleiding casus DuSoleil

Deel 2: Fasen
1. Zoeklicht
2. Outside-in: scenario's
3. Inside-out: analyse
4. Opties
5. Keuze
6. Doorvertalen
7. Executie
8. Monitoren

Deel 3: Modellen
1. Modellen bij fase Zoeklicht
2. Modellen bij fase Outside-in: scenario's
3. Modellen bij fase Inside-out: analyse
4. Modellen bij fase Opties
5. Modellen bij fase Keuze
6. Modellen bij fase Doorvertalen
7. Modellen bij fase Executie
8. Modellen bij fase Monitoren

Deel 4: Werkvormen
1. Werkvormen bij de karakteristiek 'participatief'
2. Werkvormen bij de karakteristiek 'creatief'
3. Werkvormen bij de karakteristiek 'analytisch'
4. Werkvormen bij de karakteristiek 'besluitvormend'
5. Werkvormen bij de karakteristiek 'committerend'

Alle 100 bestsellers

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Het Groot Strategieboek