Frank Oomkes, sociaalpsycholoog, werkte van 1969 tot en met 1989 bij de vakgroep Voorlichtingskunde van de Landbouwhogeschool te Wageningen, waar hij communicatieleer doceerde en trainers opleidde.
Meer over Frank OomkesCommunicatieleer
Een inleiding
Paperback Nederlands 2013 9e druk 9789059319325Samenvatting
Wij vullen onze dagen met praten en luisteren, schrijven en lezen, vergaderen, telefoneren, e-mailen en televisie kijken. Wat doet dat ons en wat doen wij ermee? Als communicatie zo bepalend is voor ons bestaan, is het zeker nuttig om méér te weten van wetten, regels en patronen van communicatie.
Veel onderwerpen komen aan de orde: principes en modellen van communicatie, lichaamstaal, communicatiepatronen, interculturele communicatie en cultuurschok, communicatie in groepen, communicatie van enkeling tot groep en de werking en uitwerking van massacommunicatie. Hoewel veel onderzoek verwerkt is om tot verantwoorde uitspraken te kunnen komen, is de stijl persoonlijk, toegankelijk en worden veel voorbeelden uit het dagelijks leven gegeven. Deze negende druk van 'Communicatieleer' is volledig herzien. Met name de nieuwe communicatieontwikkelingen (informatie- en communicatietechnologie) krijgen ruime aandacht.
Dit leerboek is bestemd voor een ieder die belangstelling heeft voor menselijke communicatie: voor studenten in het hoger beroepsonderwijs of de universiteit en voor communicatieprofessionals in de praktijk.
Wijzigingen ten opzichte van de vorige druk
Deze negende druk is geheel geactualiseerd en de inzichten op communicatiegebieden die in snelle ontwikkeling zijn, vooral op het terrein van de 'nieuwe media', zijn waar nodig aangepast.
'Communicatieleer' is bestemd voor iedereen die belangstelling heeft voor menselijke communicatie: voor studenten in het hoger beroepsonderwijs of de universiteit en voor communicatieprofessionals in de praktijk.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Inleiding
1. Communicatie
2. De taal van het lichaam
3. De dragers van non-verbale informatie
4. De taal van de ruimte en de taal van de tijd
5. Communicatiepatronen
6. Interculturele communicatie
7. Communicatie in groepen
8. Communicatie met een publiek: lezingen en toespraken
9. Communicatiekanalen
10. Communicatienetwerken en verspreiding van informatie
11. Theorieën over het effect van massacommunicatie
12. Massacommunicatie: effecten op kinderen en op de maatschappij
Literatuur
Namenregister
Zakenregister
Over de auteur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan