Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
VOORDEEL - 67% korting

De kunst en kunde van kennismanagement

Gebonden Nederlands 2001 9789055941988
Verkooppositie 311214 dagen in de top 10
Laatste exemplaren! Op=Op!
Op voorraad | Vandaag voor 21:00 uur besteld, morgen in huis
29,50
9,95
VOORDEEL - 67% korting

Samenvatting

Het ontwikkelen en verspreiden van kennis en informatie blijkt voor de meeste organisaties een groot probleem. Mensen met de vereiste kennis en vaardigheden vertrekken plotseling, de 'lead time' voor het ontwikkelen van nieuwe kennis blijkt langer dan verwacht of het management is te veel met dagelijkse beslommeringen bezig en heeft geen tijd om zich met de ontwikkeling van nieuwe kennis bezig te houden.
Organisaties beschikken meestal over een schat aan kennis en ervaring, zonder zich daar van bewust te zijn. Een deel van de kennis en informatie is bekend en redelijk in beeld bij de belangrijke besluitvormers. Een ander deel is nog niet bekend en dient geactiveerd te worden. Dit laatste is alleen mogelijk in een situatie waarin belang wordt gehecht aan kennis en kennisontwikkeling. Het sturen en beheersen van de aanwezige kennis en het ontwikkelen van nieuwe kennis is een vak apart en vereist specifieke aandacht van het management. Het simpelweg benoemen van een of meer kennismanagers is onvoldoende. Er is meer nodig, zoals het anders inrichten van organisaties, het ontwikkelen van een adequate infrastructuur en het vestigen van een actieve kennismanagementcultuur. Er is veel energie, creativiteit en doorzettingsvermogen nodig om dit tot stand te brengen. Het is de kunst om niet alleen gebruik te maken van nieuwe inzichten en de wil hiermee iets te doen, maar ook van de al aanwezige kennis en vaardigheden en het vermogen deze effectief in te zetten voor het ontwikkelen van nieuwe kennis. In dit boek wordt aandacht geschonken aan modellen, instrumenten en andere hulpmiddelen die kunnen helpen bij het organiseren en managen van kennisontwikkelingsprocessen.

Specificaties

ISBN13:9789055941988
Trefwoorden:kennismanagement
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:260
Uitgever:Scriptum

Lezersrecensies

2.0 van de 5
1 stem
0
0
0
1
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Jelle Dijkstra

Dr. Jelle Dijkstra is expert op het gebied van organiseren, leren, leiderschap en HRM en richt zich hierbij vooral op nieuwe mogelijkheden die Internet, mobiele communicatie en de sociale media bieden. Hij heeft een eigen adviespraktijk, voert onderzoek uit, geeft lezingen en cursussen en publiceert veelvuldig. Samen met klanten, topprofessionals, collega-wetenschappers en anderen ontwikkelt hij innovatieve oplossingen voor complexe vraagstukken. Een voorbeeld van zo'n vraagstuk is het effectief toepassen van gedeeld leiderschap binnen (management)teams en bij samenwerking tussen organisaties en zelfstandigen.

Andere boeken door Jelle Dijkstra

Inhoudsopgave

Inleiding

1. Kennisontwikkeling is een kunst, die hard werken vereist
2. Waarom is kennismanagement hard nodig?
3. Hoe gaan organisaties om met kennismanagement?
4. Randvoorwaarden voor kennisontwikkeling
5. Hoe verloopt het proces van kennisontwikkeling en -exploitatie optimaal?
6. Kennisontwikkeling vereist een ander organisatieconcept
7. Netwerkvorming als basis voor kennisontwikkeling
8. Inzet van personeelsmanagementinstrumenten

Samenvatting

Bijlagen
1. Gebruikmaken van verdwenen kennis
2. De omnibus-enquete bij de gemeente Rotterdam
3. Computerbedrijf Alligna
4. De invoering van kennismanagement in Vierdam

Geraadpleegde literatuur
Register

Managementboek TOP 5

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        De kunst en kunde van kennismanagement